• Anonym (går sönder)

Har fruktansvärd ångest nu.

Ångesten river i mitt bröst och jag kan knappt andas. Självdestruktiva tankar kommer starkare och starkare. Saker som lugnar ångesten för stunden men som jag vet att jag mår sämre av sen. Jag kan få snabbt bot om jag vill men det hjälper bara en kort, kort stund och gör det bara värre i längden så jag får härda ut men jag vet inte hur. 

Jag har sökt hjälp för ett bra tag sen men köerna är långa. Dom är alldeles för långa och fast jag har ett förflutet med bla 2 års sjukskrivning pga svår depression så tar det minst 3 månader till innan jag får komma på terapi. 2 månader till, det går inte. Fick träffa en akutläkare som skrev ut medicin åt mej men den tar tid innan den verkar om den ens gör det. Jag har ätit den förr och då hjälpte den inte. Det enda som lindrade lite var maxdos av lamotrogin och cipralex men inte ens det fick mej ur depressionen.

Då var lösningen att lämna mitt dåliga äktenskap och då mådde jag bra. Men nu när det gått 2 år håller jag på att ramla dit igen eftersom jag lagt fokus på helt fel saker de här åren. Istället för att hitta mej själv har jag försökt hitta mej själv genom att träffa någon annan (vilket jag också gjorde och det gick åt helvete). Men nu är inte lösningen så enkel, jag kan inte fortsätta som jag gjort utan jag måste hitta mej själv istället för att lägga fokus på fel saker. Läkaren skulle försöka skynda på att jag får en samtalskontakt i väntan på terapi. Det går fortare att få en samtalskontakt men det lär ändå vara väntan till januari minst. 

Börjar bli rädd för mej själv och att jag ska ramla ner i mitt gamla självdestruktiva beteende. Jag har tyvärr en ovana att göra mej själv illa när jag mår dåligt. Jag vet att jag kommer att få hjälp och att det kommer att bli bättre men jag vet inte hur jag ska orka tills dess.

• Svar på tråden Har fruktansvärd ångest nu.
  • Anonym (Anonym)

Jag kan inte förstå hur du känner men jag kan försöka. Jag gör nog detta ganska bra då jag själv lider utav manodepressivitet o panikångest o har ett självdestruktivtbeteende som tyvärr är allt för utstuderat o något jag säljer väl.

Jag tänkte att jag skulle berätta för dig om den fantastiska hjälpen jag fick i somras.

Jag var på ett bröllop o fick en total panikångestattack. Skrek, grät. Minns inget. Min svåger o syster körde mig till psykakuten. Lyckades sparka sönder framrutan på bilen på vägen dit.

När vi väl kom dit så fick jag fantastisk hjälp. Mötte två helt underbara sköterskor o blev behandlad med lugn o respekt. Jag minns iofs inte första timman men sen har jag minnesfragment o alla dom är positiva.

När jag vaknade nästa morgon fick jag träffa en överläkare o sedan fick jag vila.

Jag fick stanna en vecka o de va precis vad jag behövde för att klara av väntetiden.

Nu har jag kontakt med en fantastisk psykolog genom psyk.

Har länge varit motståndare till allt som har med psyk att göra men jag har nu insett att det inte bara är till för "galna" människor utan oxå för oss som behöver lite hjälp, stöttning o andrum.

Så även om mitt liv känns nattsvart o outhärdligt ibland så vet jag nu att de blir bättre för jag är inte ensam i detta längre och skulle de vara så att det blev riktigt riktigt illa igen så finns alltid akuten att åka till.

• Anonym (går sönder)

Tack för svaret. Jag funderar på att ringa psykakuten för att kunna få något lugnande som fungerar snabbt men som det är nu vågar jag inte köra bil själv och de jag skulle kunna ringa för skjuts kan inte komma nu (jobbar). Så jag måste härda ut hemma ensam. Skulle vara lättare om jag slapp vara själv men tyvärr går det inte att ordna nu. Trodde att jag skulle klara av att vara själv, hade köpt hem massa gott och skulle se film. Men det blev värre än jag kunde tro.

• Anonym (Anonym)

Ett tips är att lyssna på en ljudbok. De hjälper mig ibland, ofta faktiskt. Ger lite tröst att lyssna på en behaglig röst o de ger även lite sällskap. Sen är de oftast lättare att behålla fokus på de än på en film enligt mig.

• Anonym (Anonym)

Tänkte bara kolla hur du mår???

Svar på tråden Har fruktansvärd ångest nu.