• Anonym (Orolig Mamma)

Cysta i käken??? 7-åring

Jag känner mig så grymt orolig, är det någon som vet sågot om detta?

7-åringen slog sig på hakan för ett tag sedan. Han fick då röntga käken.

Då upptäckte de en Cysta i käken, (nedanför ena framtanden i nedre käken)

De säger att det var ju jättebra att de upptäckte detta nu,,

Att den ska opereras bort.

Vi har fått en tid hos käkkirurgen till veckan, då vi ska få mer information.

Jag vill förbereda 7-åringen, men det är så svårt då jag inte själv vet vad de ska göra..

Plus att det faktiskt inte är bra att berätta för mycket om det nu låter läskigt..

Jag vet inte..

Jättejobbigt är det i alla fall

• Svar på tråden Cysta i käken??? 7-åring
  • Anonym (Orolig Mamma)

Ingen som vet något om detta?

• Anonym (Orolig Mamma)

Oj, är det så ovanligt att ingen vet något`?

• Anonym (...)

Cysta e en vätskefylld blåsa, oftast helt ofarligt o det är ju bra att de upptäkte den så de kan ta bort den sen kan de se om den va ofarlig

• Anonym (Orolig Mamma)
    Anonym (...) skrev 2013-12-15 20:50:32 följande:
    Cysta e en vätskefylld blåsa, oftast helt ofarligt o det är ju bra att de upptäkte den så de kan ta bort den sen kan de se om den va ofarlig

Växer den? Eftersom just den tanden lutar och sticker ut.. 

Hur tar man bort den?

Sövs han?

Hur lång tiden sådan operation ta? 

Jag har såklart skrivit ner massor med frågor tills att vi ska träffa kirurgen på Onsdag. Men jag skulle vilja ha lite mer info så att jag kan förbereda 7-åringen lite...

Dessutom behöver jag ha lite info för att känna mig "lugnare"....

Men detta verkar ovanligt?

• Anonym (...)
    Anonym (Orolig Mamma) skrev 2013-12-15 21:26:57 följande:
      Växer den? Eftersom just den tanden lutar och sticker ut..  Hur tar man bort den? Sövs han? Hur lång tiden sådan operation ta?  Jag har såklart skrivit ner massor med frågor tills att vi ska träffa kirurgen på Onsdag. Men jag skulle vilja ha lite mer info så att jag kan förbereda 7-åringen lite... Dessutom behöver jag ha lite info för att känna mig "lugnare"....   Men detta verkar ovanligt?  

Ja, de kan växa om de inte tas bort men de behöver inte göra det, man ska inte förväxla cysta med tumör som e nått helt annat o mycket allvarligare. Eftersom han bara är 7 år kan jag tänka mig att de kommer söva eftersom det kan vara lite otäckt annars. Operationen borde gå snabbt, beror såklart lite på var den sitter och om det är mycket i vägen.
  • Anonym (Orolig Mamma)
    Anonym (...) skrev 2013-12-15 21:41:17 följande:

Ja, de kan växa om de inte tas bort men de behöver inte göra det, man ska inte förväxla cysta med tumör som e nått helt annat o mycket allvarligare. Eftersom han bara är 7 år kan jag tänka mig att de kommer söva eftersom det kan vara lite otäckt annars. Operationen borde gå snabbt, beror såklart lite på var den sitter och om det är mycket i vägen.

Tack snälla för info!

Tufft detta...

Tanden kommer troligtvis att tas bort också

• Anonym (...)

Ah okej, men de kommer sätta dit en tandimitation senare så det kommer inte att synas

• Anonym (Orolig Mamma)

Vi får se vad de säger imorgon, detta är fortfarnde skitjobbigt

jag skulle gärna byta plats med honom...

• Anonym (Orolig Mamma)
    Anonym (...) skrev 2013-12-16 10:56:00 följande:
    Ah okej, men de kommer sätta dit en tandimitation senare så det kommer inte att synas

Det är klart att det inte kommer att synas, men fortafarnde inte skoj att gå till tandläkaren och bygga en ny tand hela sin uppväxt.

Jag hoppas att op går fort och bra och att cystan är en snäll och att han slipper ha så ont länge efteråt .

• Anonym (Orolig Mamma)

Vi väntar nu på operatonstid, kön är lång...

Den är 1,5 cm stor och tandens rot är i princip helt borta.

Nu håller vi tummarna att de hittar en tid FORT, första lediga tid är i Mars...

• Anonym (...)

Okej, hoppas ni får tid snart!

• Anonym (Tandläkar'n)

En cysta är en vätskeförlust blåsa som kan ta sin början i den inflammation som kan uppstå efter en tandskada. Detta är helt ofarligt och har ingenting med tumörer att göra. Dock tenderar cystor att växa snabbt och i sin väg förstöra tex tandrötter. Av den anledningen vill man ta bort dem snabbt för att inte behöva ersätta så många tänder sedan. Ibland ersätter man inte förlorade tänder utan låter de andra tänderna gå ihop av sig själva eller med tandställning. Vid ingreppet öppnas en liten lucka i tandköttet, blåsan punkterad och skrapas noga ur då kvarvarande rester kan fp en ny cysta att bildas. Sövningen är nog för att patienten är så ung. Oroa dig inte, detta är ett rutiningrepp för en käkkirurg. Lycka till!

• WeWant

Jag hade oxå en cysta i min käke som barn, jag var nog 8-9 år skulle jag tro.. Men det var 'bara' en vätskekyld cysta jag hade, men tack vare den slapp jag en visdomstand i alla fall som låg och guppade där inne tydligen

Minns att jag tyckte det var otäckt med stygn i munnen efteråt men var nöjd att slapp borsta tänderna på några dagar utan fick bara gurgla med något

Hoppas det går bra för din lille grabb !

Svar på tråden Cysta i käken??? 7-åring