• Momalicious

Tik blir arg av löp

Hej! Vi har en tik på snart ett år som kommit in i sin andra löpperiod. Förra gången hände aldrig detta men den här gången har hon blivit arg. De första dagarna var hon bara extra trött och kärleksfull men nu är hon som en hormonstinn tonåring. Hon är lättretad och skäller/morrar om katterna eller vår son kommer för nära. Med oss vuxna går det bra.

Vet inte om hon har ont eller om det bara är hormonerna men det känns ju inte kul att hon är så arg eftersom sonen som är tre älskar vår hund så mycket och är van vid att leka mycket med henne. Är det här normalt? Vi har tänkt att kastrera henne, är det ett beteende som försvinner då? I vanliga fall är hon en väldigt snäll hund, skäller aldrig förutom om det knackar på dörren. Hon har heller aldrig visat aggressiva tendenser innan.

Pojke 2010
  • Svar på tråden Tik blir arg av löp
  • Dexter dot com

Tikar kan bli väldigt "konstiga" vid löp. Kissa inne, vara oroliga, extremt tjuriga mot andra hundar osv. Låt henne vara ifred och ge henne utrymme och lugn och ro inomhus.
    En kastrering kan hjälpa men väg in biverkningarna som inkontinens, behov av mer motion osv innan ni bestämmer er.

• Momalicious
    Dexter dot com skrev 2013-12-15 08:02:33 följande:
    Tikar kan bli väldigt "konstiga" vid löp. Kissa inne, vara oroliga, extremt tjuriga mot andra hundar osv. Låt henne vara ifred och ge henne utrymme och lugn och ro inomhus.
    En kastrering kan hjälpa men väg in biverkningarna som inkontinens, behov av mer motion osv innan ni bestämmer er.
    Ja vi har ordnat ett eget rum till henne med mat, vatten, hennes bädd och lite leksaker. Sonen kommer inte in där men det gör hon. Katterna försöker inte ta sig in där heller så hon får gott om utrymme. Jag hoppas det hjälper. Har inte heller någon större lust att kastrera henne men "alla" säger att det är bäst eftersom vi inte tänkt ta valpar på henne. Men vi får se hur det artar sig, vill ju inte att hon ska behöva må dåligt varje gång hon löper heller såklart. Ville mest kolla så att hennes beteende inte var väldigt onormalt men tack för att du lugnade mig :)
    Pojke 2010
  • Dexter dot com
    Momalicious skrev 2013-12-15 08:09:18 följande:
    Ja vi har ordnat ett eget rum till henne med mat, vatten, hennes bädd och lite leksaker. Sonen kommer inte in där men det gör hon. Katterna försöker inte ta sig in där heller så hon får gott om utrymme. Jag hoppas det hjälper. Har inte heller någon större lust att kastrera henne men "alla" säger att det är bäst eftersom vi inte tänkt ta valpar på henne. Men vi får se hur det artar sig, vill ju inte att hon ska behöva må dåligt varje gång hon löper heller såklart. Ville mest kolla så att hennes beteende inte var väldigt onormalt men tack för att du lugnade mig :)
    En tik som har jobbiga löp och skendräktigheter mår bäst av att kastreras men man ska vara medveten om riskerna. Jag vill inte skrämmas men det är inte skoj med en hund som måste vrålmotioneras pga nedsatt ämnesomsättning och som läcker urin heller. Man får väga för och nackdelar mot varann helt enkelt.
    Jag skulle nog vänta ett löp till och se hur hon beteer sig för det kan ju ändras.

Hoppas hon mår bättre snart och uppskattar sitt rum!
  • Momalicious

Ja hon verkar verkligen trivas. Hon söker upp oss när hon vill och går och lägger sig och sover i sitt rum när hon vill det. Ja vi tänkte vänta ett par löp till och se hur det blir. Vi vill ju inte att hon ska behöva genomgå en operation i "onödan" så att säga. Men vi gör det ju såklart om hon tycker löpen är jobbiga.

Svar på tråden Tik blir arg av löp