• Anonym (gravid)

graviditetspenning

Hej!
    Jag undrar vad jag behöver skicka in för papper för att söka graviditetspenning?
    Ska min chef fylla i något o ska lönekontoret skicka något om min lön till er?
    Jag har BF 12 Maj, vilka datum anöker jag om, är det 12 Mars till 2 Maj?
    Är det sen från 3 Maj jag söker FP?
    Min barnmorska säger att jag kommer att få moderskapsintyget i v 25, men jag har ju gjort RUL, borde jag inte kunna få det tidigare? Kan jag ändå börja skicka in ansökningarna till er?
    Om jag inte får graviditetspenning måste jag väl få reda på det i god tid så jag kan planera för semester/FL istället?
    Mvh

• Svar på tråden graviditetspenning
  • Försäkringskassan

Hej

Du kan ansöka om graviditetspenning 60 dagar innan beräknad förlossning fram till och med den 11:e dagen innan beräknad förlossning. 
    Du fyller i en ansökan om graviditetspenning och arbetsgivaren får fylla i en blankett om omplacering för dig. Sedan kommer arbetsgivaren få fylla i en inkomstblankett för att fastställa både föräldrapenning och graviditetspenning ersättning. 
    De dagarna innan förlossning som du inte får graviditetspenning så kan du ansöka om föräldrapenning eller ta ut semester från arbetsgivaren.

Tyvärr kan jag inte svara på när barnmorskan brukar lämna ut moderskapsintyget. Det är väldigt olika och skiljer sig från landsting till landsting.

Hälsningar
    Stella, handläggare

• Anonym (gravid)

Tack för svar!
    Men kan jag skicka in det redan nu o sen skicka in moderskapsintyget i v 25?
    stämmer datumen jag skrev om BF är 12 Maj --- 12 Mars till 2 Maj?

• Försäkringskassan

Hej!

Om beräknad förlossning är den 12 maj är 60:e dagen innan den 13 mars. 11:e dagen innan beräknad förlossning blir den 1 maj.

Försäkringskassan kommer att behöva få in ditt moderskapsintyg innan handläggningen kan påbörjas. Du kan skicka in din ansökan i förväg och notera på blanketten att du kommer att skicka in moderskapsintyget vid ett senare tillfälle.

Hälsningar
    Bo, handläggare

Svar på tråden graviditetspenning