• kerstinsmide

vad gör din 5åring själv?

Tänkte fråga vad era 5 åringar får göra själv? Jag har en bonus som är 5 och hos oss så går hon upp på morgonen, på helgerna, och har lite egentid. Hon fixar själv sin frukost mackor och oboy, eventuellt yoghurt också beroende på hur hungrig hon är. Och sedan slår hon på barnkanalen eller netflix och kollar på det. Vi vaknar kanske en timme efter henne och går upp då. Biomamman i detta fallet tycker att det är fel av oss att låta bonusen göra frukost själv för "det ska ingen 5åring behöva göra" men det är ju inte så att vi säger till henne att hon MÅSTE klara det själv. Behöver hon hjälp så frågar hon. När vi frågar barnet vad hon tycker så är hon jättestolt över att hon själv kan och tycker det är skönt "med lugn och ro" som hon själv uttrycker det haha. :) Ibland så kan hon tillochmed bre våra mackor och fixa oss frukost. Gör vi något fel här? Vad är normalt för en 5åring att få göra själv?

• Svar på tråden vad gör din 5åring själv?
  • Lillis 1977

Jag tycker inte alls ni gör fel. Om ni sagt att det är helt ok för henne att komma till er om hon behöver hjälp. Tycker hon låter som en duktig tjej. Jag har en tjej på snart 5 och hon gör inte så mycket själv men det beror nog på att hon är bortskämd för hon kan om hon vill :)

• Mercurialis

Härligt med ett så självständigt barn!

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • kerstinsmide

Hon kommer ofta in till oss på morgonen om hon inte når något i kylen eller om hon inte kan sätta upp håret. Jag tror att hon vet att hon kan fråga oss om allt. Hon säger då det iaf. :) Jag tycker också att det är hemskt om vi nu skulle ta bort det för henne. Vi kan ju inte heller gärna säga "nej men nu ska vi göra din frukost för du får inre själv för din mamma" vi kan ju inte måla upp henne som en bov. :p även om det är hon som bestämt det nj. Samma sak med tandborstning. Vi hjälper henne på kvällarna (då man oftast har mest skit i munnen) och hon får själv göra det på morgonen. Det är också fel tydligen. Hon är väldigt duktig på det dessutom. Jag berättade att man måste borsta på alla tre sidor av tanden minst tre gånger ( så sa min tandläkare till mig när jag var liten) och hon står där inne och räknar "1 2 3, nästa sida, 1 2 3.." :p Jag är mest imponerad av henne jag tror inte att jag var så.självständig i den åldern.

• MotvilligaMamman

Jag hade älskat om mina ungar fixat frukost själva, tyvärr så blir det mest kladd så på så sätt är jag glad över att de inte ens försöker. Har vi tur på morgonen så smyger de upp, stänger vår sovrumsdörr och går sen nuts i klädlådan. Sen sätter de på tv:n och ligger nerbäddade i soffan när vi går upp. Sen brölar de efter oss när de vill ha frukost.

• kerstinsmide
    MotvilligaMamman skrev 2013-12-15 09:01:53 följande:
    Jag hade älskat om mina ungar fixat frukost själva, tyvärr så blir det mest kladd så på så sätt är jag glad över att de inte ens försöker. Har vi tur på morgonen så smyger de upp, stänger vår sovrumsdörr och går sen nuts i klädlådan. Sen sätter de på tv:n och ligger nerbäddade i soffan när vi går upp. Sen brölar de efter oss när de vill ha frukost.

Lite kladd blir det ju. Men det är det värt ^^ Hon blir ju så nöjd. :)
  • Cassidy

Hon låter väldigt mogen och ansvarstagande för sin ålder. Om hon tycker om lugnet på morgonen och trivs med hur ni gör, så finns det inget att klaga på tycker jag.

Men, det jag skulle vilja tillägga är att detta väldigt lätt skulle kunna (!) leda vidare till ett 'måste' för henne. Att hon tror att hon måste ta en massa ansvar för både sig själv (och i värsta fall för andra) för att få uppskattning. Att hon måste göra saker för att duga. Osv.

Jag var nämligen precis likadan. Och för mig gick det verkligen åt helvete. Jag fick aldrig höra att något inte var mitt ansvar, att jag inte behövde oroa mig, att mamma skulle fixa något själv utan min hjälp...

Det är ett väldigt långt kliv från det du beskriver och det jag varnar för, men jag tycker att det är väldigt viktigt för er att ha i bakhuvudet när åren går.

Sätt gränser och uppskatta henne för den hon är, inte hur duktig hon är!

• kerstinsmide

Förstår hur du menar och det är absolut något att ha i åtanke. Vi berättar ofta för henne att vi tycker om henne för den hon är. :) jag set ju hellre att vi berättar för henne att vi tycker om henne för att hon är duktig än för att hon är fin. Om du förstår vad jag menar? :) Men det finns många saker som hon inte får göra själv än som hon gärna vill göra själv. Hon hade nog säkert klarat dem men än så länge är hon för liten för. :)

• Burberry

Låter helt normalt tycker jag.

Har tvillingar på 4,5 år. På lediga dagar stiger de ofta upp före oss. Fixar frukost åt sig, byter kläder, leker eller ser på tv. Det har de gjort det senaste året ungefär. De tycker också det är lyx att få börja dagen i lugn o ro med att själv göra det de vill.

• Eisa

Vilken duktig tjej!

Min son bygger bara lego. Han skulle kunna låta bli att äta en hel dag om jag inte påminde tror jag.

• Harmagedon

Min femåring gör också frukost själv om han råkar komma upp och ingen annan är uppe. Han är stolt över att han kan fixa det själv och jag ser inget problem med det.

• kerstinsmide
    Eisa skrev 2013-12-15 20:18:14 följande:
    Vilken duktig tjej! Min son bygger bara lego. Han skulle kunna låta bli att äta en hel dag om jag inte påminde tror jag.

Sån är ju min sambo också ;) tror det kommer med pojkar. Är han helt inne i något på barnfria veckor så glömmer han helt att äta. :p
Svar på tråden vad gör din 5åring själv?