• Daimstruten

Hur få i katten tablett plus fråga om levervärde?

Jag har nu köpt Denamarin åt min katt för att hjälpa hans höga levervärde. Problemet är nu att få i kisse tabletten. Jag har försökt att lägga den i ost, leverpastej och skinka. Han luktar och ratar sen godbitarna. Jag har därefter finkrossat den till pulver och lagt den i vanliga maten samt i en smörklick. Samma reaktion där. Har även smörjt den med smör och försökt få in den i mun och svälja den vilket inte heller gick då han ändå lyckas spotta ut den. Finkrossade en tablett och blötte upp med vatten i ett kryddmått. Tvingade kisse att gapa och slängde ner det lilla vattnet. Han hostade och började sen tokdräggla bort allt. Nu måste jag få tips på andra helst icke-forcerande metoder. Har även en fråga ang högt levervärde... Jag har läst om folk vars katter fått antibiotika mot sånt. Min veterinär nämnde ingenting om antibiotika därför undrar jag ifall det är möjligt att levervärdet kan förbättras utan medicin. Min katt hade spytt mycket innan veterinärbesöket men efter en dag på dropp så har han repat sig och känns normal igen och har inte spytt alls.

• Svar på tråden Hur få i katten tablett plus fråga om levervärde?
  • SIN74

Med den besvärligaste katten fick vi tyvärr göra så här. Jag höll katten, mamma öppnade munnen, pappa stoppa in tabletten. Mamma stängde munnen och lutade huvudet bakåt. Sedan smekte hon katten över halsen en kort stund. Då var katten tvungen att svälja. 
    Inte så roligt men det gick. 

Hoppas att din katt snart är bättre!

• Dina08
    SIN74 skrev 2013-12-15 10:18:47 följande:
    Med den besvärligaste katten fick vi tyvärr göra så här. Jag höll katten, mamma öppnade munnen, pappa stoppa in tabletten. Mamma stängde munnen och lutade huvudet bakåt. Sedan smekte hon katten över halsen en kort stund. Då var katten tvungen att svälja.  Inte så roligt men det gick.  Hoppas att din katt snart är bättre!

Så gör man.
  • Capt Janeway
    SIN74 skrev 2013-12-15 10:18:47 följande:
    Jag höll katten, mamma öppnade munnen, pappa stoppa in tabletten. Mamma stängde munnen och lutade huvudet bakåt. Sedan smekte hon katten över halsen en kort stund. Då var katten tvungen att svälja. 
    Precis så. Håll upp huvudet och masserad på halsen. Då startar sväljreflexten.

Man lär sig snabbt och då blir den en väldigt kort procedur som inte blir jobbig för katten. Hen hinner inte riktigt fatta vad som hänt innan tabletten är sväljd.
  • nemo1

Sitt på golvet, håll katten så att dennes rygg är mot din mage. Öppna munnen med ett par fingrar och lägg ner tabletten så långt ner du kommer i svaljet. Massera sedan utanpå halsen så att katten får en sväljreflex. Aldrig aldrig "kasta" in vattnet i munnen, risken är stor att katten får det i andningsvägarna och då kan den få en pneumoni.

• nemo1

Antibiotika mot förhäjda levervärden?? Antibiotika ges vid bakteriell infektion. Vad ger du för foder?

• Dessanheterjag

Katter är inte dumma dom går inte att lura med att mosa tabletter ect. Öppna munnen och lägg tabbletten längst in på tungan och håll munnen stängd, låter brutalt men är inte alls. Klappa katten. Har många katter och aldrig några problem pga av Sväljreflexen, behövs inge vätska. Beröm och ge en godis eller 2 efrer så det blir en positiv upplevelse. Lycka till.

Köp bra foder som passar din katt problematik!

• Emma30

Antingen tar jag räkost på tabletten o då äter katten upp den :)

En annan är lite mer kräsen så då öppnar jag munnen o stoppar tabletten så långt in jag kan, stänger o smeker halsen. Brukar även blåsa lite på nosen då jag upplever att han sväljer fortare då.

• Daimstruten

Ville bara tacka alla för tipset. Jag lyckades på egen hand utan problem få i kisse tabletten. Uppenbarligen hade jag inte lagt tabletten tillräckligt långt in i munnen . Gick som en dans. Jag hoppas nu att jag inte hittar någon blå tablett i nåt hörn och det visar sig att han lyckats spotta ut den när jag var ouppmärksam.

• Harvester

Om katten ska ha antibiotika eller inte beror ju såklart på varför levervärdet är högt. Har det gjorts vidare utredning eller har katten bara haft ett förhöjt värde på ett blodprov? Vilket av levervärdena var högt? (finns tre olika man rutinmässigt tar). Man vill såklart bara ge antibiotika om det verkligen behövs för att slippa ytterligare resistensutveckling..

• Daimstruten
    Harvester skrev 2013-12-15 23:05:57 följande:
    Om katten ska ha antibiotika eller inte beror ju såklart på varför levervärdet är högt. Har det gjorts vidare utredning eller har katten bara haft ett förhöjt värde på ett blodprov? Vilket av levervärdena var högt? (finns tre olika man rutinmässigt tar). Man vill såklart bara ge antibiotika om det verkligen behövs för att slippa ytterligare resistensutveckling..
    Det gjordes ett gäng tester, bl a ett som skickades till nåt labb någon annanstans. Dom hittade ingen förklaring till det höga levervärdet. Det hängde i alla fall inte ihop med IBS för det uteslöt nåt av proven.

För övrigt kan nämnas att katten inte spytt en enda gång sedan veterinärbesöket. Han äter normalt och verkar pigg så jag hoppas att dom tester som ska göras om drygt tre veckor visar på bättre resultat.
Svar på tråden Hur få i katten tablett plus fråga om levervärde?