• NiCe1213

Ljumskbråckoperation 5 v gammal bebis

Hej

Jag har en pojke på 5 veckor som har fått ljumsbråck på två ställen. HN ska opereras på tisdag. Någon med erfarenhet som kan dela med sig lite information? Hur lång tid tar op? Hur mår barnet efteråt? Läkningstid? Mm mm

/orolig mamma

Mamma till psuedotvillingar
  • Svar på tråden Ljumskbråckoperation 5 v gammal bebis
  • Mercurialis

Mitt andra barn opererades för ljumskbråck vid 5 veckors ålder. Några veckor efter den första operationen kom ljumskbråcket tillbaka och på dagen fyra veckor efter den första operationen opererades han igen.

Operationen tar omkring en timme, vill jag minnas. Det kändes i alla fall inte som lång tid.

Efter den första operationen mådde han riktigt dåligt. Han kräktes mycket och fick vara kvar på sjukhuset två nätter.

Efter den andra operationen mådde han mycket bättre. När jag kom upp till uppvaket, sade sköterskan som hade hand om honom att han hade fått "en annan gasblandning" och därför skulle må bättre. Redan ett par timmar efter operationen var han riktigt pigg och åt bra. Han blev utskriven direkt efter ronden på förmiddagen dagen efter operationen.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Lillflickan

Vår lille plutt opererades när han var tre månader. Är född åtta veckor för tidigt så han skulle då varit ca 5 veckor som er. På honom gjorde de titthålskirurgi. De räknade med att han skulle vara sövd 45min. Sen är det en del förberedelser och så uppväckning. Tror det tog tre timmar allt som allt vilket var lite nervöst för vi hade ju bara fått veta 45 min.

Vår lillkille var trött efteråt och sov länge efter operationen men vi märkte inte att han mådde dåligt sen när han vaknade. Han fick lokalbedövning efter operationen och fick alvedon eller liknande i dropp. Vi fortsatte med alvedon en vecka efter för säkerhets skull men vi tyckte inte han verkade bry sig så mycket.

Efter operationen fick vi vara kvar i ett dygn eftersom han var så liten. Först på uppvaket och sen på mellanavdelning. Syrgasmask och saturationsmätning och hjärtövervakning. Samma sladdar dom på NEO, så för oss kändes det inte så konstigt men är man inte van kanske det kan bli en chock.

• Shana

Mina tvillingar fick opererar ljumskbråck, ena tvillingen hade bara en och den andra hade på bägge sidor. Operationen tog drygt en timme per bebis. Båda mådde bra när dom vaknade, dock väldigt hungriga eftersom dom fick fasta innan. Jag va orolig för att dom skulle ha ont men dom verkade inte påverkade av såret alls. Lite Alvedon fick dom några dagar efter och bandaget togs bort efter två veckor om jag inte minns helt fel, läkt och fint. Nu är dom fem år gammal och man ser knappt ärren. Det känns Otroligt läskigt som mamma att skicka iväg sin bebis på en operation, men just den här operationen går så otroligt snabbt och lätt att man hinner knappt dricka en kopp kaffe! Lycka till!

Svar på tråden Ljumskbråckoperation 5 v gammal bebis