• Skruttis80

Sluta röka? Ta inte plåster på dig!!!

Fick höra att om man är gravid och tar på sig nikotin plåster så går nikotinet fr plåstret ut i blodet och då sedan till fostret, inte så bra!
    (Slutade för 2 år sedan och klarade mig med vilja och att tugga vanliga tuggummin)

• Svar på tråden Sluta röka? Ta inte plåster på dig!!!
  • Niquilota

Det är trots allt bättre än att röka cigarretter! Ta reda på fakta innan ni skriver sånt här, snälla ...

Bebisen får i sig 4700 gifter av cigaretter och 1 av plåster. Nikotintillförseln är också annorlunda mot när man röker. Dessutom försämras inte syretillförseln av nikotinplåster, medan det av bara en cigarett får konsekvenser i upp till 24 timmar. Det är alltså bäst att låta bli att röka helt, men plåster är dock bättre än cigaretter om man inte klarar att sluta helt!

Annika

• NancyDrew

Hur är det med tuggummi då? Nikotin alltså. Måste väl vara bättre än att röka iallafall...

• Angla

Men är det inte nikotinet som är beroende framkallande och får barnet att på päcka efter förlossningen?

Jag tror inte trådstartaren menade att amn ska fortsätta röka bara att man ska välja ngt annat sätt att sluta än med plåster.

• Niquilota

Fast det finns inga andra sätt! Alla rökslutarmetoder innehåller nikotin och de är lika dåliga i så fall. Det är ingen skillnad! Om man inte väljer att sluta utan ersättning förstås, men då är ju diskussionen onödig.

Annika

• Angla

Det finns väl massor av program och hjälp grupper mot just att sluta röka. Som fungerar alldeles utmärkt för många.

Niquilota:
    Röker du själv eller då du är så insatt?

• Skruttis80

Som jag skrev var dettta något jag fick höra och har inte tagit redan på någon mer fakta, tycker att om man är gravid borde detta räcka för att ta av sig plåstret och vilja sluta utan nikotin hjälp!
    (Vet att inte alla kan men alla kan ju alltid försöka, eller hur!)

• NancyDrew

Jag förstår att trådstartaren vill varna för nikotinet i ersättningsmedel. Min fråga kommer av att jag precis slutat röka och använder nikotintuggummi istället. Vill gärna fortsätta med det tills den dag jag vet att jag är gravid.

Har ju en förhoppning om att detta tillvägagångssätt är bättre än att sluta helt utan tuggummi och kanske sedan trilla dit igen...

• Niquilota

Jag har rökt i många år och gick på rökavvänjning innan jag blev gravid. Där lärde man sig en massa saker och fick också många bra tips som jag inte visste om innan som gör det lättare att sluta. Ett tips för er som försöker!!

• Niquilota

NancyDrew: Antalet rökstopp är större hos dem som använder nikotinläkemedel, dvs chansen att lyckas är betydligt större än om man inte använder något. De som lyckas utan hjälp är bara att gratulera, men tyvärr är de inte många ...

Annika

• Skruttis80

Då lyckades jag var en utan ng hjälp efter att rökt i ca 9år!!! Jag tror ialla fall på viljan... Har även hört om en omtalad bok som hjälpte min kompis att sluta.

• NancyDrew

Det är inte riskfritt ämne det här, *ler*!

Jag tycker att gravida som slutar röka med hjälp av ersättningmedel skall applåderas, inte beläggas med skuld. Ja, jag vet Skruttis80 att du inte menade så men din formulering bet hårt på mig just idag. Kanske för att jag först såg ett liknande inlägg i forumet "Planerar barn" och tycker att jag förbereder mig så gott det går.

Sen visst sjutton, ingen påstår väl på allvar att nikotin är bra men det är djävulskt beroendeframkallande! Använder man ersättningsmedel tar man iallafall bort en MASSA andra skadliga ämnen. Kan detta sedan leda till totalt nikotinstopp så är det väl bara att gratulera!

• Niquilota

Suck ... Ja, nikotin skadar fostret! Läs resten också ...

Håller med NancyDrew (och det är också därför jag skrev att man ska ta reda på fakta) att det är så dumt att skuldbelägga istället för att uppmuntra. INGEN mår bättre av det, allra minst fostret.

• Signatur

Håller med Niquilota helt och hållet.

Ta en titt på de artiklar som det är hänvisat till:
    "För en gravid eller ammande kvinna som utsätts för höga doser nikotin i läkemedel kan skaderisken hos fostret eller barnet vara lika stor som vid rökning eller snusning." (från svd)

Ja, om man bara ser till nikotinet, vilket man gör i den vinklade artikeln. Alla andra 400 giftiga ämnena då?

Samma sak med den andra artikeln från DN
    "Nikotin orsak till spädbarnsdöd
    För blivande mammor som röker räcker det inte att gå över till snus eller nikotintuggummin under graviditeten. Nikotin i alla former ökar risken för plötslig spädbarnsdöd. Det visar nya resultat från forskare i Sverige och Frankrike.
    - Det enda raka är att sluta helt med nikotin när man väntar barn, säger Hugo Lagercrantz, professor och barnläkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus i Stockholm."

MEN
    det är mycket bättre att använda sig av nikotinersättningsmedel ett kort tag för att försöka sluta röka när man är gravid. Tycker inte att det är bra att skuldbelägga de stackars mammor som kämpar för att sluta på det här viset. Och måste man välja så är det klart bättre att ta nikotinersättningsmedel än att fortsätta röka. Självklart är nikotinet i ersättningsmedlen lika farligt som det som finns i cigaretter, det är ju nikotin!! Men ersättningsmedlen innehåller inte allt annat elände som cigaretterna gör.

Så tummen upp för alla mammor och blivande mammor som försöker sluta! Fortsätt med det och kämpa på!!

• Kalas

Det handlar inte om att skrämma utan om att upplysa så att man vet vad man har att göra med. Själv vill jag veta därför att det hjälper till i kampen mot nikotinet. Precis som jag vill veta att jag ej kan äta Brie och Aborre. Om Nikotinhjälpmedel är enda sättet ur rökningen så är de säkert bra. Men jag skulle bli rätt sur/orolig om jag använt plåster under graviditeten utan att vara medveten om riskerna, precis som jag skulle bli orolig om jag levt 9 månader på insjöfisk utan att veta om att det är farligt för fostret. Det var just det Svd artikeln handlade om att få var medvetna om riskerna.
    Fy för pekpinnar, men fram för fakta.
    Mvh
    Kalas

• Niquilota

Kalas: Röker man och går över till nikotinläkemedel är man nog rätt medveten om att det inte är nyttigt. De flesta är ju ändå läskunniga. Förstår vad du menar, men det är lite onödigt.

Annika

• Kalas

Annika
    Tydligen är det inte så att alla är rätt medvetna, forskaren i artikeln hävdar det motsatta och vill att informationen skall bli bättre på exempelvis MVC.
    Mvh
    Kalas

Svar på tråden Sluta röka? Ta inte plåster på dig!!!