• Anonym (Studerande)

Vad är låg sgi?

Hej!  Jag studerar och jobbar lite vid sidan av och har därför ingen fantastisk sgi upparbetat. Nu ska jag föda under vårterminen och funderar lite över det här med föräldrapenning de första 180 dagarna. Jag kommer ju ha jobbat tillräckligt länge för att fylla upp kraven på att få ut fp enligt sgi, men min ersättning kommer hamna under grundnivån (225 kr/dag) men över lägstanivån (180 kr/dag). Jag hittar bara hänvisningar från innan man höjde grundnivån och där står det att man får enligt grundnivån om ens sgi är under lägstanivån. Vad är det som gäller nu? Räknas den som så pass låg att jag kan få ut enligt grundnivån eller kommer det alltså rent av ha straffat sig för mig att ha extrajobbat under studierna?

• Svar på tråden Vad är låg sgi?
  • Försäkringskassan

Hej,

Om din ersättning enligt din sjukpenninggrundandeinkomst är lägre än grundnivån så kommer de första 180 dagarna att betalas ut enligt grundnivån som är 225 kronor per dag. Ersättningen enligt grundnivån är aldrig lägre än 225 kronor per dag.

Ersättningen som ger 180 kronor per utbetalas för de 90 dagarna enligt lägstanivå.

Hälsningar

Allan, Handläggare

Svar på tråden Vad är låg sgi?