• Anonym (tandvärk)

Tandvärk och gravid - hjälp!!!

Jag har sådan fruktansvärd tandvärk, och jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

Jag har mediciner med ibuprofen, paracetamol och tramadol hemma - och jag har redan tagit två tabletter med paracetamol, eftersom jag fått uppfattningen om att det är "okej" om man är gravid, och man ska undvika de två andra om man råkar vara havande.

Jag borstar min tand då och då, för då släpper värken medan jag borstar, men så snart jag slutar så återvänder den. Jag vet inte vad jag ska göra!

Vågar jag ta en ibuprofen eller tramadol eller något annat "starkt" för att bli av med tandvärken? Jag är i vecka 17 just nu, och jag vill inte gärna utsätta barnet för onödiga risker.

HJÄLP!

• Svar på tråden Tandvärk och gravid - hjälp!!!
  • Anonym (Olik)

Vad säger bipacksedeln?Jag vågar bara ta alvedon för det är de enda bm rekommenderar.

• Anonym (Tanden)

Efter mycket googlande bestämde jag mig för att ta lägsta dosen tramadol när jag hade olidlig tandvärk under grav. Har gjort det två gånger och är idag i vecka 40.

• Anonym (tandvärk)
    Anonym (Olik) skrev 2013-12-15 16:42:30 följande:
    Vad säger bipacksedeln?Jag vågar bara ta alvedon för det är de enda bm rekommenderar.
    FASS, bipackssedeln och Google har varit mina vänner - men alla säger i princip samma sak. Jag vill gärna höra från folks personliga erfarenheter. 
    Anonym (Tanden) skrev 2013-12-15 16:44:38 följande:
    Efter mycket googlande bestämde jag mig för att ta lägsta dosen tramadol när jag hade olidlig tandvärk under grav. Har gjort det två gånger och är idag i vecka 40.
    När under graviditeten hade du tandvärk? Hur låg är lägsta dosen?`
  • Anonym (Tanden)

Jag kommer faktiskt inte ihåg när det var. Kan tänka mig att det var runt v 18 och sen kanske 10 veckor efter det. Då tog jag en tablett på 50 och panodil ihop med den.

• Anonym (tandläkare)

Du bör inte ta vare sig Ibuprofen eller Tramadol när du är gravid, men om du har mycket ont, så kan det ändå vara värt att göra det så att du kan sova ordentligt inför att ringa tandläkare imorgon och få hjälp med värken.

• Sommarlöv

Det du ska göra är att beställa en tid hos tandläkaren direkt imorgon. Jag gick med tandvärk som kom o gick under ett år, och tog värktabletter när det gjorde riktigt ont. Till slut fick jag sådan tandvärk att jag var tvungen att gå till tandläkaren. Detta var en tand som redan var lagad altså inget hål. en djup lagning som hade gjort att tanden tillslut dog. Så rotfyllning blev det Det gjorde inte ont att rotfylla, me det var krångligt, tog lång tid och ar dyrt. Så vänta inte så din tand dör. Nu går jag regelbundet till tandläkaren för att slippa dyra behandlinga. Bättre att göra något åt det innan det skenar iväg på prislappen! 

• Anonym (tandvärk)

Efter mycket om och men fick jag en tid hos tandläkare. Jag ville bara få ut skiten medan de ville rotfylla den. De konstaterade dock att tanden var så svårt skadad att tanduttagning var det enda vettiga i det här läget, då rotfyllning bara skulle skjuta upp det oundvikliga.

Men tyvärr var tanden så infekterad att bedövningen inte tog på det sättet som det borde, så efter ett par försök att vicka och få ur den så klarade jag inte av mer. Slutade med en temporär fyllning och något klet i tanden som skulle döda bakterier, och så försöker vi få ut den i januari istället.

Min tandläkarskräck blev inte svagare efter det katastrofala mötet. Tur dock att både tandsköterskan och tandläkaren var riktiga proffs och försökte lugna ner mig när det krävdes.

Lika bra att försöka få in regelbundna tandläkarbesök... den här plågan skulle jag inteönska på min värsta fiende.

• Sommarlöv
    Anonym (tandvärk) skrev 2013-12-23 19:30:39 följande:
    Efter mycket om och men fick jag en tid hos tandläkare. Jag ville bara få ut skiten medan de ville rotfylla den. De konstaterade dock att tanden var så svårt skadad att tanduttagning var det enda vettiga i det här läget, då rotfyllning bara skulle skjuta upp det oundvikliga.

Men tyvärr var tanden så infekterad att bedövningen inte tog på det sättet som det borde, så efter ett par försök att vicka och få ur den så klarade jag inte av mer. Slutade med en temporär fyllning och något klet i tanden som skulle döda bakterier, och så försöker vi få ut den i januari istället.

Min tandläkarskräck blev inte svagare efter det katastrofala mötet. Tur dock att både tandsköterskan och tandläkaren var riktiga proffs och försökte lugna ner mig när det krävdes.

Lika bra att försöka få in regelbundna tandläkarbesök... den här plågan skulle jag inteönska på min värsta fiende.
    Stackare! Lider med dig!
  • frappa
    Anonym (sjuksköterska) skrev 2014-01-14 15:20:58 följande:
    Värktabletter kan skada hjärnans uveckling www.svt.se/nyheter/val2014/internationell-kom...

När jag nu såg denna häromdagen.

Så tänkte jag direkt på den aggresiva reklam på paracetamol ocha tt gravida kan ta denna medicin när de är gravida.

När reklamen kom, så tänkte jag varför berättar ni detta för.

Nu när denna kom, så kopplade jag ihop dessa direkt.

Svar på tråden Tandvärk och gravid - hjälp!!!