• Hanniz86

Tips inför dagis?

Min son ska börja inskolas på dagis om ca en månad. Jag vet att jag kommer få hem information men jag vill gärna börja förbereda mig redan nu. Ska man ha dubbla set av ytterkläder (dvs ett set hemma och ett på dagis)? Kan man lämna vagnen på dagis om man promenerar dit på morgonen? Har hört att det ska alltid finnas ett paket blöjor där, men hur funkar det med välling? Min son dricker oftast välling på kvällen men nån gång vill han ha på dagen också.
    Kommer inte på så mkt mer frågor nu, men kom gärna med tips på nåt ni lärt er under dagistiden som ni inte visste innan.

• Svar på tråden Tips inför dagis?
  • Nyfiken gul

välling ges inte , det får man försöka vänja av under dagtid. 

Victor hade inga problem med att somna själv på vilan utan välling. 

Vagn går bra att parkera på dagis, finns gott om plats. 

Dubbla uppsättningar kläder är alltid bra när det gäller ytterkläder för att slippa släpa fram o tillbaka. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • mia1234

De e alltid bra att ha ett extra regnställ extra där. Annars brukar barnen ha Kläder på sig när dem kommer. Mys byxor köte vi mycket av då Dem på dagis inte vill att dem har jeans. Vi har så man kan ställa vagnen på dagis om man vill det. Sen de där med välling vet jag inte. För här hos oss får barnen samma saker om de inte e alergier å sådant. sen köp vanliga blöjer för dem vill inte ha byx blöjer. För dem gör byten helst utan att behöva ta av alla kläder.

• amiofo

märk kläder och skor/stövlar med namn
    välling brukar inte ges så försök att få barnet sluta med det under dagtid.
    vagn kan oftast vara kvar men bäst att kolla.
    pedagogerna brukar säga till/sätta upp lapp när blöjorna snart är slut.
    extra kläder på förskolan är alltid bra att ha.

• isolande

Vi har ett set ytterkläder, vagnen lämnas i ett barnvagnsförråd under dagen, välling behövs inte dagtid, på dagis äter de vanlig mat :)

• Hanniz86

Oj får man inte ha byxblöjor? Va dumt.. Men bra att veta :)

• mia1234

Här vill dem inte de. För då måste man ta av byxorna om man byter blöja. Behöver ej det med vanliga, där av dem vill ha vanliga på dagiset.

• glassen

Det är bäst du frågar på förskolan så du får ordentliga svar. Här har alla olika erfarenheter från olika förskolor. T ex funkade det inte så bra att lämna vagnen på förskolan när min son var liten, för vagnen blev stulen!
    Annars när det gäller kläder beror det väl på din ekonomi hur många set du har råd att köpa av allt. Vissa saker är bra att ha dubbelt, som galonisar. Men jag har aldrig tyckt att det behövts två overaller om man även har ordentlig vinterjacka och termobyxor som komplement.

• amiofo

skulle kolla med förskolan angående blöjor, båda sorterna har sina för/nackdelar. men ingen kan ju tvinga dig att köpa det ena el andra men de kanske har bra skäl för att vilja ha en viss sort, sen är det ju upp till dig vad du vill köpa. kan tycka likadant med kläder, vill jag ha jeans på sonen så har jag det.

• syrran14

Jag använder Blöjbudets byxblöja,
    då behöver jag inte ta av byxorna när man ska byta blöja,
    de rivs av vid sidan.
    Bra smidigt enkelt.

• veh

Hu

syrran14 skrev 2013-12-16 12:56:21 följande:
    Jag använder Blöjbudets byxblöja, då behöver jag inte ta av byxorna när man ska byta blöja, de rivs av vid sidan. Bra smidigt enkelt.

Hur får man på blöjorna då, vid blöjbyten...? Få av dem gör man så med alla byxblöjor, river av i sidan... TS: kolla med förskolan. På vår förskola finns ingetvagnförråd, och ingen bra plats att lämna vagnar på. Däremot fick vi gärna ha byxblöjor om vi ville, fast vid direkt fråga sa de att de föredrog vanlig blöja. Jag har dubbelt upp med regnkläder och stövlar, för att ha ett set på förskolan. Vintertid lämnar jag overallen där under veckan, eftersom barnet åker hem i uppvärmd bil. Sen har VIP termobyxor hemma, ihop med jacka, om vi går ut på kvällen.
  • evaanderzzon

Det beror ju helt på vilken förskola ditt barn ska börja på! Jag vet inte om den som svarade först i tråden, känner dig IRL? - Om inte, så kan jag tala om att det ser VÄLDIGT olika ut från ställe till ställe. På en del förskolor får barnen ha både välling, napp och vattenflaska. På en del ställen absolut inget av det. På en del ställen finns plats för vagn, men inte på alla. Det är inte heller på alla förskolor som man själv måste stå för blöjorna. Bästa är ju att kolla med just ditt barns förskola. Hur gammalt är barnet?

• Nyfiken gul

haft tre barn på tre olika förskolor o så här har det sett ut på dom alla tre

*ingen välling dagtid eller vid vila. Vatten kan fås i flaska  (beror helt enkelt på att dom vill se att barnet kan äta det som serveras o inte ska bli mätt på välling) 

*vagn har fått tagits med men fått parkerats på anvisad plats, har inte varit problem med att få plats o inte heller har något blivit stulet. 

*byxblöjor har inte varit okej , dom har inte nekat någon byxblöjor givetvis men i brev hem till föräldrarna har det vädjats om att ha vanliga blöjor på dagis. 

*bodys på små barn har inte heller varit okej, man måste då ta av byxor för att se om blöjan måste bytas, jobbigt om barnen är utomhus eller bara väldigt påklädda.  Även detta har påpekats emellanåt. 20 barn med bodys blir jobbigt för alla parter. 

*har velat ha extra gummistövlar så det kan bytas vid väta. Barnen är i regel ute två gånger om dagen och det är inte säkert att stövlar hinner torka mellan varven.  Samma gäller galonkläder och övriga ytterkläder. 

*generöst med vantar o mössor då dom ofta blir blöta och vantar o mössor ofta har en tendens att komma bort i röran vid påklädning och lek ute. 

Sen är det ju givetvis praktiskt om man som förälder tänker till lite och har bekväma kläder på sitt barn som går att leka i hela dagarna.  Kläder är förbrukningsvara på dagis och i alla fall jag har köpt på mig massa bra o mjuka kläder från loppis o second hand som inte gör något att det leks i, får fläckar på sig och blir hål på och slits ut. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • momomo

Vi fick en lista med vilka reservkläder de vill ska finnas på förskolan, bara att checka av.

På våran förskola är det ont om plats för vagnar, så bara de som brukar sova i vagn (de två minsta just nu, alla andra sover inne) har vagnar kvar på dagarna.

Kolla om ni ska ha lekhjälm - här i Umeå verkar alla förskolor kräva det på vintern. (Är själv sugen på att skaffa ny hjälm åt pojken, Jofa LS 715 med löstagbar innermössa som sitter bra. Kolla på den om ni ska köpa!)

Tänk på att kläderna tar stryk på förskolan av mat & färg inomhus, sandlåda, rutschkana m.m. utomhus. Spara på dyra fina vinteroverallen tills det finns snö, och ha gärna något billigt/begagnat i reserv att använda när det är barmark. 

Halksockar är bra att ha inne, om de inte använder inneskor.

Märk alla kläder, även sockar. Det finns band man kan vika över kanten på sockar och stryka fast som man kan skriva på.

Vi har haft en omgång galonkläder + stövlar stationerade på förskolan, och en uppsättning hemma. Har kläderna råkat bada under förmiddagen och man sen vill gå ut sedan vi hämtat så känns det bra att ha en torr uppsättning också.
    Övriga ytterkläder, utom extra handskar + mössa har får följa med hem för det mesta.

Fodrade galonhandskar är bra i regn och slaskväder, men inte varma nog om det är kallt ute.

• ako75
    amiofo skrev 2013-12-16 10:43:45 följande:
    skulle kolla med förskolan angående blöjor, båda sorterna har sina för/nackdelar. men ingen kan ju tvinga dig att köpa det ena el andra men de kanske har bra skäl för att vilja ha en viss sort, sen är det ju upp till dig vad du vill köpa. kan tycka likadant med kläder, vill jag ha jeans på sonen så har jag det.

Vår förskola vill oxå ha vanliga blöjor, så paketen vi köper dit är sådana. Vad skulle problemet vara? Man kan ju ha buxblöjor hemma och även på. Till dagis på morgonen, deltar ju inga problem att ta av en byxblöja, det är nu när den ska på som det är skillnad o man måste klä av allt. Klart man uppfyller sådana enkla önskemål från personalen tycker jag.
Svar på tråden Tips inför dagis?