• Anonym (När)

När har man "alkoholproblem?" vad är problem och vad är "okey" beteende av dessa alternativ?

Du ska få 2 alternativa dryckesvanor och sen berätta vilket av dessa du tycker är ett "problem". Kanske du tycker att båda dessa har problem eller tycker du att ingen av dem har problem?

A) En person som varje helg tar 1-2 glas vin på fredagskvällen och 1-2 glas vin på lördagskvällen. Ytterst sällan en helg helt utan alkohol av denna form (endast vid tex sjukdom). Känner ett stort sug efter vinet när fredagskvällen kommer och lugnet lagt sig och barnen är i säng. Dricker max 2 glas på fredagskvällen och max 2 glas på lördagskvällen. Inget på veckan. Känner sig påverkad av vinet men aldrig "full". Aldrig bakis.

B) Dricker i regel aldrig något en fredag eller lördag om det inte är fest/bjudning. Dricker aldrig något "hemma i soffan" såsom person A gör. Men när det är fest en gång i månaden dricker person B sig redlöst full på både vin och sprit. Säger att den ska ta det lugnt men slutar aldrig att dricka. Minnesluckor, kräks och kan inte ta sig hem utan hjälp. Rejält bakis dagen efter.

Nå hur tänker ni?

• Svar på tråden När har man "alkoholproblem?" vad är problem och vad är "okey" beteende av dessa alternativ?
  • Anonym (Solklart)

Fall B har en klar problematik med alkoholen då denne inte kan styra sitt intag eller avsluta utan att skapa problem för sig själv och sin omgivning.

Fall A - får ingen problem av A's drickande så finns heller ingen problematik. Eller hur?

• Mamori

A tycker jag inte har ngt problem men är i riskzonen att få det pga att A känner sånt sug efter vinet. Undrar om det är för att slappna av och att detta sug kanske skulle försvinna om A stressade mindre och var mer nöjd med sitt liv. Tycker ändå att A ska se suget som ett varningstecken och fundera över sitt liv.

B tycker jag har problem just eftersom B dricker mer än vad B vill göra vilket tyder på att denne tappat kontrollen. Jag tycker inte att det är fel att dricka sig jättefull någon enstaka gång då och då men i så fall bara om man vill göra det. B verkar ju inte vilja... Vad säger B är anledningen till att hen dricker mer än tänkt? Ångrar sig B dagen efter?

• Anonym (När)
    Anonym (Solklart) skrev 2013-12-15 19:07:12 följande:
    Fall B har en klar problematik med alkoholen då denne inte kan styra sitt intag eller avsluta utan att skapa problem för sig själv och sin omgivning.

Fall A - får ingen problem av A's drickande så finns heller ingen problematik. Eller hur?
    Tack för ditt svar! Jag inväntar lite mer svar innan jag ger min syn på saken. Jag är en av alternativen och min kompis den andre av ett av alternativen. Därav min fråga.
  • Anonym (När)
    Mamori skrev 2013-12-15 19:10:02 följande:
    A tycker jag inte har ngt problem men är i riskzonen att få det pga att A känner sånt sug efter vinet. Undrar om det är för att slappna av och att detta sug kanske skulle försvinna om A stressade mindre och var mer nöjd med sitt liv. Tycker ändå att A ska se suget som ett varningstecken och fundera över sitt liv.

B tycker jag har problem just eftersom B dricker mer än vad B vill göra vilket tyder på att denne tappat kontrollen. Jag tycker inte att det är fel att dricka sig jättefull någon enstaka gång då och då men i så fall bara om man vill göra det. B verkar ju inte vilja... Vad säger B är anledningen till att hen dricker mer än tänkt? Ångrar sig B dagen efter?
    Ja B ångrar sig dagen efter. Bestämmer sig innan festen att ta det lugnt pga det och det men lyckas inte hålla det och kan inte sluta. Redlös och minnesluckor. Ångest dagen efter och undrar vad hen sagt och gjort.
  • hallontroll

A verkar inte ha problem än , men borde förstås vara uppmärksam , och kanske skippa vin några gånger. B borde söka hjälp.

• Anonym (båda)

Person A känner starkt sug efter alkohol = oroväckande. Person B kan inte sluta dricka när h*n borde = oroväckande.

• Anonym (När)

A dricker således mer per månad räknat än vad B gör med A kan sluta dricka och det påverkar inte omgivningen. B känner inget sug efter alkohol en vanlig hemmakväll.

• Mamori
    Anonym (När) skrev 2013-12-15 19:17:32 följande:
    A dricker således mer per månad räknat än vad B gör med A kan sluta dricka och det påverkar inte omgivningen. B känner inget sug efter alkohol en vanlig hemmakväll.
    Om A kan skippa alkoholen en helg bara för att testa och inte får ångest av det så tycker jag inte att A har ngot problem. Kan A inte skippa däremot...
  • hallontroll

Har A provat alkoholfritt vin ibland? Det spelar roll om det är alkoholhalten som gör att han är sugen eller smaken/känslan att ta ett glas vin till maten. Själv brukar jag vara sugen på päroncider , men det funkar lika bra med alkoholfritt , det är smaken av kall päroncider jag gillar , känner ingen behov att dricka alkohol. Man kan vara sugen på vin på samma sätt man är sugen på godis , chips eller annat man gillar . Fast är man bara sugen och inte beroende kan man låta bli att dricka om man vill.

• Queenie70

Båda personerna befinner sig i riskzonen för att utveckla ett regelrätt beroende. Inte på grund av mängden eller frekvensen, utan för att den ene har ett starkt sug, och för att den andre dricker mer än han tänkt sig och därmed uppvisar kontrollförlust. Sug och kontrollförlust är två indikationer på ett problematiskt förhållande till alkohol. Alkoholism kan utvecklad på olika sätt. Går inte att säga att det ena fallet är "värre " än det andra.

Svar på tråden När har man "alkoholproblem?" vad är problem och vad är "okey" beteende av dessa alternativ?