• Joico

Kakel eller tapet+glas i köket

Vi ska flytta in i en lägenhet där vi, till en början, ska göra lite "små-åtgärder" för att om några år renovera på riktigt. Köket är ett lite gammalt Marbodal, men som tur är så är det inga krusiduller och inte särskilt slitet. Vita, släta luckor, schyssta handtag osv. Men inget kakel under överskåpen! Vi tänkte först köpa sånadär kakelskivor som man limmar upp, men det verkar som att alla "ser ut som kakel" - vi trodde att det var riktigt kakel. 

Vi funderar nu mellan tapet + glasskiva eller kakel. Hjälp oss!! Luckorna är alltså släta, vita. Bänkskivorna är nya, vita/ljusgrå "Virrvarr". Vi vill inte ha det för blekt (vitt kakel känns mesigt, eller?) men inte för färgstarkt heller. Inte för modernt. Vad ska vi ha?!

• Svar på tråden Kakel eller tapet+glas i köket
  • Momalicious

Jag hade valt tapet + glas. Känns smidigt utan massa fog som ser trist ut efter ett tag, plus att det känns enklare att sätta upp. Jag tycker det är snyggare också, givet att det är en snygg tapet såklart.

• Joico
    Momalicious skrev 2013-12-15 20:58:54 följande:
    Jag hade valt tapet + glas. Känns smidigt utan massa fog som ser trist ut efter ett tag, plus att det känns enklare att sätta upp. Jag tycker det är snyggare också, givet att det är en snygg tapet såklart.
    Tapetförslag?
  • Pallas
    Joico skrev 2013-12-15 21:22:30 följande:
    Tapetförslag?
    Det beror väl på vad ni gillar? Fördelen med glasvarianten är ju att det varken är särskilt krångligt eller dyrt att förnya sig om andan faller på. Jag är själv inne på tapet och glas och tänker nog välja något snirkligt.
  • Joico
    Pallas skrev 2013-12-15 21:31:27 följande:
    Det beror väl på vad ni gillar? Fördelen med glasvarianten är ju att det varken är särskilt krångligt eller dyrt att förnya sig om andan faller på. Jag är själv inne på tapet och glas och tänker nog välja något snirkligt.
    I TS står: "Vi vill inte ha det för blekt (vitt kakel känns mesigt, eller?) men inte för färgstarkt heller. Inte för modernt." :) mer specifikt än så vet vi inte.
  • Momalicious

Tja... Nåt ljust turkost med nåt silvrigt mönster. Ljust men ändå färg. Tycker dessutom att vitt, turkost och silver passar så fint ihop.

• Joico
    Momalicious skrev 2013-12-15 22:18:48 följande:
    Tja... Nåt ljust turkost med nåt silvrigt mönster. Ljust men ändå färg. Tycker dessutom att vitt, turkost och silver passar så fint ihop.
    Spontant kände jag Nej på turkost, men Pallas turkosa i länken var helt OK. 
    Pallas skrev 2013-12-15 22:30:32 följande:
    Turkos och guld: www.rusta.se/tapet-space-flora-turkos-p204014...
    Helt ok! Ingen risk för att virrvarr-mönstret o blommorna skär sig?

• Pallas
    Joico skrev 2013-12-15 22:36:51 följande:
    Spontant kände jag Nej på turkost, men Pallas turkosa i länken var helt OK. 

Helt ok! Ingen risk för att virrvarr-mönstret o blommorna skär sig?

Jo, kanske. Tror att något stramare kanske kan göra sig bättre. Gillar du ränder?
  • Momalicious

Det var lite så jag tänkte även om just den tapeten inte var min favorit. Tänkte mer blekt mintgrön, men fick inte riktigt fram rätt kulör i huvudet när jag skrev haha.

• Momalicious

Men smaken är ju som baken :) bara för att jag tycker nåt är snyggt betyder ju inte det att du gör det :)

• SupersurasunkSara

Är det även över spisen? Flera har ångrat sig då de haft tapet + glas då det har smugit sig in ånga och blivit äckligt efter ett ganska kort tag särskilt vid spisen och lite mindre vid just kranen. Detta trots noggrann försegling med silikon.

Ikea har väl någon variant som bara är att limma dit? Har inte kollat så noga då jag bor i lgh

• johandra

Vi har tapet+ glas och jag älskar det! Har haft det i över 7 år och är precis lika nöjd fortfarande...Inga problem med fukt bakom glaset heller, man måste dock vara noga med silikon både i över- och underkant. Kör på!

• Grappa

Om du bildgooglar på glas + tapet + kök så hittar du lite inspiration. Själv skulle jag undvika de snirkliga romantiska tapeterna och använda nåt kraftigare mönster. Det där sirliga matchar inte mjölkpaket och flottiga pannor så bra tycker jag.

• Grappa

Och kakel, jag körde grått kakel till mina vita luckor. Blir lite råare och inte så mesigt men håller i många år jämfört med trendigt färgat kakel som är jättekul nåt år eller två.

• Mupo

Vi har tapet och glas , rättare sagt har vi tapet i hela köket och glas över diskbänken (tapeten heter "fruit" och är ritad av Morris, orkar inte googla och länka..) och det funkar fint. Ingen ånga vare sig över spis eller kran. Vi har en aluminiumkant mot skåpen och en silikonkant mot diskbänken. Däremot var det inte helt enkelt att få den på plats, det tog tre hantverkare, eftersom den är så tung. Inget man byter ut en gång i veckan direkt. Vi har vanligt glas och inte härdat glas eftersom vi inte ville ha den blå tonen härdat glas har. Glasskivan är ca 3,5 meter lång och i ett stycke.

Svar på tråden Kakel eller tapet+glas i köket