• Anonym (Sjuk?)

Allergisk mot mitt hus?/ Sjuka hus!?

Hej!
    Är det någon som är insatt i detta med sjuka hus?
    Jag har sedan ett år tillbaka problem med min röst och har nu börjat noja mig för att vårt hus skulle kunna vara en bov i dramat. Jag känner ofta att det kliar i halsen här hemma.
    Hur tar med reda på om det finns något i huset som kan göra att man blir allergisk?

• Svar på tråden Allergisk mot mitt hus?/ Sjuka hus!?
  • Anonym (Sjuk?)

Ok, kan du förklara mer hur du menar?
    För allergitest mot specifika hus finns väl ändå inte...

• Whitetrash86
    Anonym (Sjuk?) skrev 2013-12-15 22:43:33 följande:
    Ok, kan du förklara mer hur du menar?
    För allergitest mot specifika hus finns väl ändå inte...
    nej men mot damm, mögel, svamp.. sånt som kan finnas i huset och som kan ge symptom som kliande hals
  • Whitetrash86
    Whitetrash86 skrev 2013-12-15 23:09:01 följande:
    nej men mot damm, mögel, svamp.. sånt som kan finnas i huset och som kan ge symptom som kliande hals
    annars kan det vara så att det är torr luft inne hos er och du kan vara känslig mot det.
  • Som snö
    Whitetrash86 skrev 2013-12-15 23:09:01 följande:
    Fast om man misstänker mögel i huset är det väl bättre att börja med att kolla upp huset.

Sånt är ju inte bra för nån, vare sig den har allergier nu eller inte.
  • Anonym (Sjuk?)

Vet inte om jag misstänker mögel. Det luktar inte mögel...
    Men finns det några sorts besiktningsmän som sköter sådana här saker, eller får man vända sig till vanliga besiktningsmän som gör överlåtelsebesiktningar vid husförsäljningar?

Har tänkt på att det kan vara dammalergi möjligen (vi har mekaniskt ventilation så luften åker ju omkring en hel del). Men torr luft kan det kanske också vara... det visste jag inte.
    Hellre något sådant än mögel i alla fall...

• Whitetrash86
    Som snö skrev 2013-12-15 23:12:28 följande:
    Fast om man misstänker mögel i huset är det väl bättre att börja med att kolla upp huset.
    Sånt är ju inte bra för nån, vare sig den har allergier nu eller inte.
    Jo det är klart.
    Tänkte bara på sånt man kan vara allergisk mot som kan finnas i hus.
  • Som snö
    Anonym (Sjuk?) skrev 2013-12-15 23:21:18 följande:

Vet inte om jag misstänker mögel. Det luktar inte mögel...
    Men finns det några sorts besiktningsmän som sköter sådana här saker, eller får man vända sig till vanliga besiktningsmän som gör överlåtelsebesiktningar vid husförsäljningar?

Har tänkt på att det kan vara dammalergi möjligen (vi har mekaniskt ventilation så luften åker ju omkring en hel del). Men torr luft kan det kanske också vara... det visste jag inte.
    Hellre något sådant än mögel i alla fall...

Finns mögel som inte luktar också säger dom som vet.

Vem som vet? Tja, nån sån här kanske? byggdoktor.com
Svar på tråden Allergisk mot mitt hus?/ Sjuka hus!?