• Anonym (rädd)

Orolig/frågor.

hej. jag är 20 år och fick just veta att jag är gravid i vecka 5. har skyddat mig, men shit happens antar jag.. är helt säker på att abort är det enda raka beslutet, för: 1. jag pluggar fortfarande, 2. min kille vill absolut inte ha barn och jag vill absolut inte tvinga honom att bli pappa, 3. har ingenting. ingen egen lägenhet (bor i storstad), inga besparingar eller nåt, 4. jag känner mig inte mogen för barn själv, rent psykiskt. ska ringa och boka tid imorgon så jag hinner få medicinsk abort.

men jag är så himla rädd för det. blir jätteledsen av att tänka på det, att det är en liten unik varelse som ändå dör. fast jag fattar objektivt att det inte är mer än några celler egentligen och att jag har många år att skaffa barn med bättre förutsättningar osv.

visst är abort det rätta valet? vad hade ni gjort?

och gör det ont? måste man vara hemma? kan man få något lugnande eller så? ser man något "foster"?

tacksam för svar.

• Svar på tråden Orolig/frågor.
  • Themis

I v 5 är fostret 1 mm stort så du kommer inte att se någonting.

Det borde bli som en mens ungefär, kanske lite mer smärta eller utdraget pga att tabletterna verkar långsamt för en del, men då tar man smärtstillande och väntar.

Jag har själv tagit ditt beslut i samma vecka en gång när jag var 20 år (och då fanns inte tabletterna utan det var kirurgi som gällde). Mitt liv blev sedan precis som jag ville, även om jag klart fick någon tanke på aborten under de följande åren.

Var inte rädd, det kommer att gå bra.

Be a voice, not an echo. /Unknown
  • yoyo90

Du bestämmer själv  om det är rätt val, jag skulle råda dig att prata med en kurator för säkerhetsskull innan. Det är väldigt individuellt hur man upplever en abort rent psykiskt och fysiskt. Man kan vara hemma men man kan också vara på sjukhuset. Är du hemma kan du kanske slappna av mera men är du på sjukhus kan du få mera smärtlindring om du får för ont. 

Någon dag innan aborten får du en tablett som avstannar graviditeten och på själva abortdagen får du piller som startar en form utav miniförlossning. Eftersom du är så tidig i graviditeten borde du inte blöda mer än en vanlig mens men det är också väldigt individuellt. 

Hoppas allt går bra och kom ihåg att lyssna till vad du själv vill, det är ett stort beslut och det är viktig att du känner att du tar det själv och kan stå för det. Lycka till!

• korralin

Jag har gjort en abort i v. 6 eller 7, minns inte riktigt. 

Det fungerar på det viset som yoyo90 säger, men jag fick även ganska mycket smärtstillande eftersom jag fick fruktansvärt ont (med smärtstillande var det dock asnice! gick runt hög och lycklig hela dagen!).
    alltså: om du upplever smärta finns såväl alvedon som värmedyna och starkare tabletter som du kan få.

• Anonym (rädd)

har tänkt mycket idag och ringde till slut och bokade en tid för att träffa barnmorska/boka aborten. fick en tid ganska snart som tur är. efter att jag pratade med min pojkvän som var väldigt stöttande så vet jag att jag är verkligen inte redo att bli mamma än. uppskattar svaren, känner mig faktiskt lugnare. tack. :)

• Anonym (rädd)

och, skönt att veta att man kan få vara på sjukhuset. det gör att jag känner mig tryggare. {#emotions_dlg.flower}

• Nyligen gjort medicinsk abort

Jag gjorde en medicinsk abort igår, anledningen till varför jag gjorde det är omständigheter som liknade dina. Jag pluggar och har inte särskilt bra ekonomi. Men har ändå sedan en ganska lång tid börjat längta efter barn men när graviditet blev ett faktum (ej planerat) så velade jag och min pojkvän fram och tillbaka men kom slutligen fram till att det fick bli abort trots allt. Våran tanke är nu att vi ska försöka ordna upp livet så snabbt och bra som det går för att vi ska kunna få det vi önskar, och en bebis som vi kan längta efter och känna som en lycka. Så var det inte för oss nu och då kändes det som om det rätta beslutet var abort, allting med graviditeten blev förknippat med så mycket oro och ångest. Om du känner som du säger så tror jag att det kommer att kännas som rätt beslut att göra abort även om det kommer att vara jobbigt.

När det gäller själva aborten så var jag som du väldigt orolig och rädd för hur det skulle gå till och hur det skulle kännas. Jag var betydligt längre gången än vad du är, vecka 9+3. Läste väldigt mycket här på familjeliv och på sjukrådgivningens hemsida om hur det skulle gå till. Sedan finns det ju alltid möjlighet att prata med en kurator innan (utnyttjade inte själv den möjligheten vilket jag känner att jag kanske borde ha gjort). Det jag tyckte var värst med själva aborten var att ta tabletten som man tar två dagar innan, för då måste man ha bestämt sig. Efter den tabletten mådde jag verkligen inte bra, varken fysiskt eller psykiskt. Men jag vet att vissa inte alls känner av tablettet så jag har förmodligen otur som kräktes upp allting jag åt och fick feber. Men sedan kom dagen då det var dags för själva aborten. Jag gjorde det på sjukhuset, eftersom att jag var så pass långt gången tyckte de inte att hemmaabort var något bra alternativ. Men det är också något som jag rekommenderar eftersom att jag hela dagen blev omhändertagen av snälla sköterskor (barnmorskor) och även en läkare, det kändes tryggt att vara på kvinnokliniken. Direkt jag kom fick jag ta rätt starka värktabletter och sedan även tabletterna som skulle sätta igång processen. Jag hade läst väldigt mycket skräckhistorier om hur smärtsamt det skulle vara, men så blev det aldrig för mig. Värktabletterna gjorde dels att jag kände mig lite "hög" vilket lindrade allt det jobbiga, även det psykiska och dels minskade tabletterna smärtan. Men sedan väntade jag på att den oerhörda smärtan skulle komma. Så blev det aldrig, för mig var det inte alls smärtsamt utan inte mycket värre än vanlig mensvärk. Eftersom att jag gjorde det på sjukhus behövde jag inte heller se vad som kom ut, utan jag fick blöda i skålar i toaletten som barnmorskorna/sköterskorna sedan kollade i för att kunna veta när allt var klart. Dock tog det oerhört lång tid för mig. Jag fick tabletterna vid kl 8 på morgonen men var inte klar förrän halv 7 på kvällen. När kvinnoklinikens mottagning stängde så blev jag flyttad till vårdavdelningen och där tyckte de att det var konstigt att det aldrig blev klart. Jag fick därför göra ett vaginalt ultraljud mitt i aborten (mindre roligt då jag blött hela dagen och inte kände mig särskilt fräsch), mitt under ultraljudet så blir det klart. Fostret hade kommit redan tidigare, jag kände när det kom ut men jag kunde inte med säkerhet avgöra att det var just det och jag kollade inte heller efter om det kunde vara det utan överlät det hela till sköterskorna istället. (Detta blev lite långt, men jag tänkte att jag kan dela med mig av min erfarenhet då jag var betydligt längre gången och inte upplevde själva abortdelen som särskilt farlig). Under dagen hade jag även med mig min pojkvän, vilket var väldigt skönt. Dels för att kunna prata om det som hände och få stöd av honom..ifall du ska göra det på sjukhus tycker jag absolut att du ska ta med dig någon du känner dig trygg med. 

För mig och även min pojkvän så blev det många tårar innan och vi båda upplevde det väldigt jobbigt psykiskt, jag kände precis som du att det är trots allt ett foster som man tar bort, något som skulle ha blivit en människa. Direkt efter att jag hade gjort det kände jag en stor lättnad över att ha klarat av allt, på något sätt kände jag mig ganska stark hela dagen som det hände. Ingenting var så farligt som jag föreställt mig utan det gick ändå rätt bra. Men nu efteråt känner jag någon slags saknad, kanske inte att jag ångrar det men en sorg över att det inte blir någon bebis. Men en klok sköterska sa till mig "detta gör ju inte dig till en dålig människor och det är ju inte heller något beslut som hindrar dig från att ta ett annat beslut i framtiden". Så fick det helt enkelt bli för mig. Det här blev lite väl långt och förstår om du inte orkar läsa igenom allt, men dels kände jag igen mig i dina tankar som du har och dels så känner jag att berätta om hur det var för mig kan vara ett sätt att bearbeta det hela. För jag känner att jag kommer att ha en del att fortsätta bearbeta nu efteråt, det är fortfarande väldigt känslosamt och jobbigt att tänka på det. 

Lycka till med ditt beslut och om det blir en abort så är jag övertygad om att du kommer att ta dig igenom det!

Svar på tråden Orolig/frågor.