• Anonym (rädd)

Orolig/frågor.

hej. jag är 20 år och fick just veta att jag är gravid i vecka 5. har skyddat mig, men shit happens antar jag.. är helt säker på att abort är det enda raka beslutet, för: 1. jag pluggar fortfarande, 2. min kille vill absolut inte ha barn och jag vill absolut inte tvinga honom att bli pappa, 3. har ingenting. ingen egen lägenhet (bor i storstad), inga besparingar eller nåt, 4. jag känner mig inte mogen för barn själv, rent psykiskt. ska ringa och boka tid imorgon så jag hinner få medicinsk abort.

men jag är så himla rädd för det. blir jätteledsen av att tänka på det, att det är en liten unik varelse som ändå dör. fast jag fattar objektivt att det inte är mer än några celler egentligen och att jag har många år att skaffa barn med bättre förutsättningar osv.

visst är abort det rätta valet? vad hade ni gjort?

och gör det ont? måste man vara hemma? kan man få något lugnande eller så? ser man något "foster"?

tacksam för svar.

• Svar på tråden Orolig/frågor.
  • Themis

I v 5 är fostret 1 mm stort så du kommer inte att se någonting.

Det borde bli som en mens ungefär, kanske lite mer smärta eller utdraget pga att tabletterna verkar långsamt för en del, men då tar man smärtstillande och väntar.

Jag har själv tagit ditt beslut i samma vecka en gång när jag var 20 år (och då fanns inte tabletterna utan det var kirurgi som gällde). Mitt liv blev sedan precis som jag ville, även om jag klart fick någon tanke på aborten under de följande åren.

Var inte rädd, det kommer att gå bra.

Be a voice, not an echo. /Unknown
  • yoyo90

Du bestämmer själv  om det är rätt val, jag skulle råda dig att prata med en kurator för säkerhetsskull innan. Det är väldigt individuellt hur man upplever en abort rent psykiskt och fysiskt. Man kan vara hemma men man kan också vara på sjukhuset. Är du hemma kan du kanske slappna av mera men är du på sjukhus kan du få mera smärtlindring om du får för ont.