• BLATH

skilsmässa, hämta alla saker från fd gemensamt boende?

Hej! Min man skickade in skilsmässopapper i oktober. Han har fortfarande inte hämtat sina (få) grejer han har kvar. Han har dels en 4-hjuling kvar i garaget. Visst borde väl jag kunna 'kräva' att få tillbaka nycklarna då jag ska behålla hemmet. För visst 'får' väl han sälja hjulingen hur han vill, tänker om det kan ha nå med bodelning att göra att han inte hämtat den..?

• Svar på tråden skilsmässa, hämta alla saker från fd gemensamt boende?
  • Mandelskorpan

Men det är väl bara att sätta in ett nytt lås, varför krångla med nycklar? Fyrhjulingen; som ovan skrev, vem ska ha den enligt bodelningen?

• BLATH

Vi har äktenskapsförord, Vi tar med oss det vi hade när vi gifte oss, och den tror jag han köpte innan. Jag undrar också om han 'kan' bli skyldig mig pengar för att lösa ut mig från gården..? Den är värd 2'3 mkr, lån kvar på 1 mkr. Han är 'skyldig' mig 850' tkr i revers. Min bank trodde då han skulle få betala mig 200' tkr. Kan det stämma?

• BLATH

Nåb bodelning har inte börjat än. Har små barn tillsammans.

• Ramborg

Du behöver rådfråga ett juridiskt ombud. När det är en fastighet inblandad behöver du riktiga råd, inte amatörer på ett forum.

42.
  • BLATH

Ja, tingsrätten har lämnat förslag på en advokat som ska ta hand om det. Man behöver väl inte ha varsin advokat? Jag tänkte fråga här om nån kanske visste hur det nog blir så jag kan vara lite förberedd. Jag vill inte skiljas och vill då gärna höra i förväg om eventuella flera 'förluster'..

• Ramborg

Om ni skaffar en gemensam advokat får den inte tipsa den ene om nåt som kan vara till fördel för denne, eftersom detta automatiskt blir nackdel för den andre och advokaten ska vara opartisk.

Om jag skulle skilja mig skulle jag skaffa en egen advokat. Och då är jag ändå jurist och har jobbat med sånt här. Man är för känslomässigt engagerad för att se klart när det gäller en själv.

Du behöver absolut inte strida för varenda krona. Men du behöver veta vad du "släpper" om du gör det. Du ska vara snäll (om du vill), inte lurad.

42.
Svar på tråden skilsmässa, hämta alla saker från fd gemensamt boende?