• Mithi

    Bra områden i Umeå

    Hej jag ska studera i Umeå och undrar var man ska bo! Jag har bara stått i bostadskö 2 år när vi flyttar. Jag har uppfattat det som att Berghem, Haga, Teg, Böleäng, Röbäck, Väst på stan och Mariehem är fina områden?:)

    I vilka av dessa områden är det relativt lätt att få bostad och rimliga priser på hyror?

    Jag har förstått det som att det är många rivningsavtal på Böleäng, tappar man sin kötid om man tar en sådan lägenhet?


  • Svar på tråden Bra områden i Umeå
  • Anonym (undrar också)

    Puffar upp tråden. jag undrar också.

  • Emmask

    Hej!

    De flesta som studerar vill ha nära till universitetet. Många som arbetar i Umeå arbetar på universitetet, Sjukhuset eller på kommunhuset. Jag kan skriva lite om både bostadsrätter och hyresrätter i Umeå.

    Just nu ökar bostadspriserna mest på Ålidhem och Mariehem. Berghem har haft höga priser länge eftersom det angränsar till universitetet. Stora ettor och normala tvåor på Ålidhem, som för ett eller två år sedan gick för 700000, ligger nu på 1100000. En stor etta på Kemigränd, Ålidhem, gick nyligen på 1,4 miljoner. På Mariehemsvägen 29 såldes just en tvåa på 68 kvadrat för 1 1750000, även där ökar priserna hastigt. Samma sak på Ersboda. Det är som att folk söderifrån kan se våra stadsdelar på ett nytt sätt. Både Mariehem och Västra Ersboda är fina områden som är på väg uppåt på alla sätt och vis. Den stora bostadsbristen i Umeå gör att bostadsrättspriserna går uppåt i snabb takt och många har tjänar enorma pengar på att våga hoppa på.

    Universitetet ligger nära Berghem (mest universitetsanställda och en del studenter, blandat lägenheter och villor), Mariehem (bra område med gångavstånd till universitetet), Ålidhem (främst studentområde), Ålidhöjd, Sofiehem (mest villor), Fridhem (litet område, dyrt och lång kö), Nydalahöjd (mest studenter) och Öst på stan (nära centrum, svårt att få hyresrätter). Folk som arbetar på kommunhuset bor gärna öst och väst på stan, på Teg och Böleäng, Grubbe, Rödäng kanske. Umedalen har fina men dyra boende och är långt bort för en student, i min mening. Ön är dyrt med bara villkor, men ska inom några år börja förvandlas till hyresrätter för studenter. Carlshem ligger bortanför Ålidhem och är ungefär som Ålidhem fast längre från universitetet. Fler villor på Carlshem - Ålidhem består enbart av lägenheter.

    Ett tips är att kolla HSB Umeås sida. De förmedlar hyresrätter för privata föreningar ibland. Jag har själv fått en bostad via dem. Lerstenens system bygger på att man ringer och ringer och är trevlig och tjatar. Du har fördel om du är stabil familj, inte student.

    Är du student så är Ålidhems korridorer inte att förakta. De flesta jag känner har bott där i några år av sina liv och trivs ypperligt!

    Vad söker ni?

  • Emmask

    Röbäck är nog lite långt bort men Haga är fint och centralt. Dock brukar det vara långa köer till Haga. Sandbacka ligger precis ovanför också är lite en del av Haga. Rekommenderas!

Svar på tråden Bra områden i Umeå