• min lilla familj

Hur lämnar man ett bud på hus?

Detta kan kännas som en trivial fråga men vi har varit på en husvisning och är redo att lägga ett bud på huset. Men vill försäkra mig om hur det går till, för min extra säkerhet vill jag att budet ska lämnas skriftligt, främst för att vi har lite förhinder med. Räcker det med att jag skickar ett mail till mäklaren och skriver vad vi bjuder och vad för krav som ligger bakom budet? Måste vi ha nån mer information med?

Vill inte gärna ringa mäklaren och fråga....vill inte visa att jag är så pass grön. 

• Svar på tråden Hur lämnar man ett bud på hus?
  • La Lola

Man ringer mäklaren o säger sitt bud.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Dragonkrydda
    min lilla familj skrev 2013-12-16 11:16:58 följande:
    Detta kan kännas som en trivial fråga men vi har varit på en husvisning och är redo att lägga ett bud på huset. Men vill försäkra mig om hur det går till, för min extra säkerhet vill jag att budet ska lämnas skriftligt, främst för att vi har lite förhinder med. Räcker det med att jag skickar ett mail till mäklaren och skriver vad vi bjuder och vad för krav som ligger bakom budet? Måste vi ha nån mer information med?

Vill inte gärna ringa mäklaren och fråga....vill inte visa att jag är så pass grön. 

Om jag inte är helt ute och cyklar så kan du både maila och sms:a in skriftliga bud. Om du inte vill ringa just din mäklare och fråga, så ring någon annan på samma kontor. De är alltid otroligt hjälpsamma, och det är varken en dum eller trivial fråga. Husköp är en stor grej, så ring någon annan mäklare och fråga de om råd :)

• Lovis111

De två gånger jag köpt hus har buden lagts via telefon, spela in samtalet om du är osäker.

• 28032008

vi har både köpt och sålt hus och budgivningarna har skett genom sms. Smidigt tycker jag.

• 28032008

Hur menar du med vilka krav som ligger bakom budet?

Är det flera som budar så höjs ju budgivningen oavsett om ni har kvar eller inte. Mindre saker kan man komma överens om efter vunnen budgivning.

• Lovis111
    28032008 skrev 2013-12-16 13:41:13 följande:
    Hur menar du med vilka krav som ligger bakom budet? Är det flera som budar så höjs ju budgivningen oavsett om ni har kvar eller inte. Mindre saker kan man komma överens om efter vunnen budgivning.

Tänkte också på det, det kan ju redan vara så att det ligger ett eller flera bud, det är inte säkert att mäklaren kollar mailen var 5min. Är ni däremot ensamma intressenter på huset kan ni lägga ett bud med "krav" men det blir mer som en förhandling mellan dig och säljaren i så fall. Säljaren förbehåller sig ofta rätten att neka bud även om de är det högsta budet, säljaren har därför inte någon skyldighet att sälja till högsta bud även om många säljare gör det. Generellt säljs fastigheten i det skick som råder och priset är ofta satt därefter, det blir därför lite svårt att svara på din fråga.
  • 28032008
    Lovis111 skrev 2013-12-16 14:04:01 följande:

Tänkte också på det, det kan ju redan vara så att det ligger ett eller flera bud, det är inte säkert att mäklaren kollar mailen var 5min. Är ni däremot ensamma intressenter på huset kan ni lägga ett bud med "krav" men det blir mer som en förhandling mellan dig och säljaren i så fall. Säljaren förbehåller sig ofta rätten att neka bud även om de är det högsta budet, säljaren har därför inte någon skyldighet att sälja till högsta bud även om många säljare gör det. Generellt säljs fastigheten i det skick som råder och priset är ofta satt därefter, det blir därför lite svårt att svara på din fråga.
    Precis!
    Vi gjorde en prisjustering på 20 000 en gång när vi köpte hus, då pga att vi gjorde en korttidsmätning av radon innan alla kontrakt var skrivna. Det är krav och justeringar som man kan göra i samråd med mäklaren och säljare/köpare. Annars är svårt att ha krav som köpare (upplever jag), man köper ofta husen i befintligt skick och får ha renovering etc i beräkning.
  • min lilla familj

Kravet i fråga är att vi ska få 2,5 månader på oss innan vårt egna hus läggs upp till försäljning, och tillträde kan inte ske innan vårt är sålt. Så det kändes viktigt att informera säljaren om det tidigt så denne kan ta ställning till det och inte få falska förhoppningar om försäljning tidigt. 

• sophiie

Ska man lägga bud med villkor måste man nog höja lite för att köparen ska nappa.

• 28032008
    min lilla familj skrev 2013-12-16 19:54:38 följande:
    Kravet i fråga är att vi ska få 2,5 månader på oss innan vårt egna hus läggs upp till försäljning, och tillträde kan inte ske innan vårt är sålt. Så det kändes viktigt att informera säljaren om det tidigt så denne kan ta ställning till det och inte få falska förhoppningar om försäljning tidigt. 
    Det är bara att framför era önskemål till mäklaren så får han ta det med säljare. Men det finns ju inga garantier. Huset kan ju bli sålt till en budgivare med längre bud bara för att det i sin tur skulle bli en snabbare affär för deras del.
    vet du hur många budgivare ni är?
  • min lilla familj
    28032008 skrev 2013-12-17 10:12:10 följande:
    Det är bara att framför era önskemål till mäklaren så får han ta det med säljare. Men det finns ju inga garantier. Huset kan ju bli sålt till en budgivare med längre bud bara för att det i sin tur skulle bli en snabbare affär för deras del.
    vet du hur många budgivare ni är?
    Det är vi om ett annat par som varit och tittat på huset 3 gånger nu och verkar ha väldiga problem med att bestämma sig. 
  • studentska
    min lilla familj skrev 2013-12-16 19:54:38 följande:
    Om ni har lån på ert nuvarande hus och ska låna till det nya huset så blir jag mycket förvånad om ni får någon bank att gå med på det upplägget. Har ni inga lån eller inte ska ta några då kan ni lägga med det kravet.
Svar på tråden Hur lämnar man ett bud på hus?