• mrs jones

Nattliga svettningar - sköldkörteln eller ngt farligt?

Som rubriken lyder har jag under de senast månaderna börjat svettas på natten. Först satte jag det i samband med mensen för att det kom och försvann med den. Men denna månad svettas jag fortfarande trots att mensen är slut sedan förra veckan. 

Jag fick tillbaka min mens i augusti efter mitt andra barn, och jag tänkte som sagt var först att det var ett nytt pmssymptom. 

Jag har hypoteros och mitt tsh ligger inte rätt. Nu ligger det på 4,7 och jag har precis höjt dosen igen. 

Var på vc i dag och tog en massa prover för att kolla vad svetttningarna beror på. Det kan ju vara sköldkörteln som ger symptom men som hypokondriker tror jag naturligtvis att det är ngt mycket värre. På nätet läser man om cancer och nattliga svettningar. Vad säger ni- ngn som varit med om liknande?

• Svar på tråden Nattliga svettningar - sköldkörteln eller ngt farligt?
  • Anonym (Jag med!)

Ja - har t o m själv startat en tråd i ämnet för inte så länge sedan!! Jag har haft en svår nattlig svettning i mitt liv, det var för ett par tre månader sedan. Blev inte varm, bara vaknade av att jag var dyngsur. Fick byta allt i sängen + nattlinnet.
    Jag är inte i klimakteriet, vilket var min första tanke. Förtida klimakterium. Hemska tanke, då vi planerar barn nästa år. Förvånad

Jag tror det hade samband med min sköldkörtel! Jag fick diagnos för snart ett år sen och tar Levaxin. Vet att jag legat fel på TSH (för högt) och det var då svettningen kom. Jag var inte förkyld, eller hade några andra men av detta. Bara en natts svetting, men du kan säkert ha det flera nätter. Nu ligger jag rätt på TSH, mår bra och svettas inte. Så cancer har jag inte, skulle jag inte tro :).

Har du inga andra symtom än svettning så skulle jag tippa på att det är sköldkörteln. Men vill du vara säker, om du är orolig eller har ärftlig cancer i släkten eller andra symtom - gå till en läkare för säkerhets skull!

• alice85

Oj jag svettas också på natten, massor, trots tunt täcke. Har varm kroppstemperatur men fryser lätt. Har inte tänkt på att det skulle kunna vara nåt fel, men det kanske är det? Läste på om hypo/hyperteros (det är två olika va?) och det är många symptom på hyperteros som stämmer in på mig...

• Anonym (Jag med!)
    alice85 skrev 2013-12-16 12:51:08 följande:
    Oj jag svettas också på natten, massor, trots tunt täcke. Har varm kroppstemperatur men fryser lätt. Har inte tänkt på att det skulle kunna vara nåt fel, men det kanske är det? Läste på om hypo/hyperteros (det är två olika va?) och det är många symptom på hyperteros som stämmer in på mig...

Det är bara att gå och testa - TSH; T4 fritt samt T3 fritt. Så får du svar :). Men svettningar kan bero på mycket annat. Typiskt för sköldkörtelproblem är TRÖTTHET. Särskilt på morgnarna.
  • Anonym (Jag med!)
    alice85 skrev 2013-12-16 12:51:08 följande:
    Hypertyreos är när du producerar för mycket sköldkörtelhormon. Hypo är när du producerar för lite.
  • alice85
    Anonym (Jag med!) skrev 2013-12-16 13:00:52 följande:
    Det är bara att gå och testa - TSH; T4 fritt samt T3 fritt. Så får du svar :). Men svettningar kan bero på mycket annat. Typiskt för sköldkörtelproblem är TRÖTTHET. Särskilt på morgnarna.

Tack för info! Kan man kolla det på vårdcentralen? Haha jag är så otroligt trött på morgonen, funderar seriöst på att sjukanmäla mig varje morgon. Även om jag sovit +8 timmar. Men det släpper under dagen. Känner igen mig i flera andra symptom på hypertyreos, men det är så diffusa symptom ändå, skulle ju kunna vara min personlighet (nervös, uppskruvad) och att jag är en kvällsmänniska med tursamt smal kroppsbyggnad (kan äta vad som helst och hur mycket som helst utan att gå upp i vikt). Har även mensrubbningar. Och så då de här enorma svettningarna på natten, blir genomblöt. Jag vet att när man börjar läsa på om sjukdomar så kan man passa in på det mesta typ, men jag borde kanske kolla upp detta.
  • mrs jones

Jag har testat, TSH 4,7. För högt mao och det kan ju vara orsaken. Men nu har jag lämnat en massa nya prover också. Med två småbarn som uselt och dessutom decembermörkret så är det klart man är trött ibland. Men om det är sjuklig trötthet är svårt att veta. 

• Anonym (Jag med!)
    alice85 skrev 2013-12-16 13:25:59 följande:

Tack för info! Kan man kolla det på vårdcentralen? Haha jag är så otroligt trött på morgonen, funderar seriöst på att sjukanmäla mig varje morgon. Även om jag sovit +8 timmar. Men det släpper under dagen. Känner igen mig i flera andra symptom på hypertyreos, men det är så diffusa symptom ändå, skulle ju kunna vara min personlighet (nervös, uppskruvad) och att jag är en kvällsmänniska med tursamt smal kroppsbyggnad (kan äta vad som helst och hur mycket som helst utan att gå upp i vikt). Har även mensrubbningar. Och så då de här enorma svettningarna på natten, blir genomblöt. Jag vet att när man börjar läsa på om sjukdomar så kan man passa in på det mesta typ, men jag borde kanske kolla upp detta.

Det kan du absolut kolla upp, det är mkt vanligt med skölkörtelrubbningar särskilt bland kvinnor! Trötthet som släpper under dagen, stort sömnbehov osv - typiska symtom. Nervös och uppskruvad är jag också, det behöver inte ha med sköldkörteln att göra, men då TSH kan variera upp och ner så kan du vara hypo ibland, hyper (stressad, svettas osv) ibland.

KOlla upp det är mitt råd! Lycka till.
  • Anonym (Jag med!)
    mrs jones skrev 2013-12-16 13:51:17 följande:
    Jag har testat, TSH 4,7. För högt mao och det kan ju vara orsaken. Men nu har jag lämnat en massa nya prover också. Med två småbarn som uselt och dessutom decembermörkret så är det klart man är trött ibland. Men om det är sjuklig trötthet är svårt att veta. 
    Ät D-vitaminkapslar! Och Järn. Det gör jag, hjälper massor!!
  • mrs jones

sover uselt skulle det stå alltså. Ja kanske skulle testa lite vitaminer, om nu inte provsvaren visar ngt mycket ruskigare. Jag hatar att vänta på provsvar. Hatar! Får sådan ångest. 

• Anonym (Jag med!)
    mrs jones skrev 2013-12-16 14:46:17 följande:
    sover uselt skulle det stå alltså. Ja kanske skulle testa lite vitaminer, om nu inte provsvaren visar ngt mycket ruskigare. Jag hatar att vänta på provsvar. Hatar! Får sådan ångest. 

Samma här! Lite D-vitamin skadar garanterat inte! Jag köper Holistic, för de är jättebra. De har bloprover visat, för värdet har ökat mycket sedan jag började med dom. Innan det blev sol ska tilläggas :). Järnbrist hade jag också, men inte nu längre. Lite järn kan du också prova, även att äta mat med mkt järn i. Tänk på att upptaget stärks av c-vitamin så ät något med c-vitamin till! Broccoli, citron, Kiwi etc.
  • alice85
    Anonym (Jag med!) skrev 2013-12-16 14:06:32 följande:
    Det kan du absolut kolla upp, det är mkt vanligt med skölkörtelrubbningar särskilt bland kvinnor! Trötthet som släpper under dagen, stort sömnbehov osv - typiska symtom. Nervös och uppskruvad är jag också, det behöver inte ha med sköldkörteln att göra, men då TSH kan variera upp och ner så kan du vara hypo ibland, hyper (stressad, svettas osv) ibland. KOlla upp det är mitt råd! Lycka till.

Tack så mycket, det ska jag!
Svar på tråden Nattliga svettningar - sköldkörteln eller ngt farligt?