• Anonym (Blä)
    Äldre 16 Dec 13:10
    39229 visningar
    18 svar
    18
    39229

    Vinterkräksjuka utan kräkningar?

    Insjuknade i lördags med magont och häftiga diaréer. Fick feber och ont i kroppen igår. Är feberfri idag men har fortfarande ont i kroppen, diaréer och ont i magen. Har även en fruktansvärd huvudvärk idag vilken jag antar beror på vätskebrist. Pratade med min chef idag och sjukanmälde mig och hon sa att har man vinterkräksjukan så kräks man alltid. Jag trodde att det var den jag fått men är nu osäker. Är det verkligen så att man alltid kräks när man har den?

  • Svar på tråden Vinterkräksjuka utan kräkningar?
  • Äldre 16 Dec 13:12
    #1

    Du har åkt på magsjuka. Lika jobbig och eländigt som kräksjuka.


  • Äldre 16 Dec 13:14
    #2

    Alla kräks inter av vinterkräksjukan...

    Så 48 timmar efter sista diarén. Jag brukar iof säga 48 timmar efter jag börjar få ork tillbaka. Jag insjuknade i lördags kväll och är fortfarande helt matt. Slutade kräkas i går eftermiddag och petar bara i maten, är sugen men inget går ner.

    Krya på dig!

  • Äldre 16 Dec 13:19
    #3

    Nej det finns de som inte kräks. det vet jag för en del patienter jag haft med positivt prov hade bara hemsk diarre.

    Det spelar ingen större roll vilken typ du har fått, för konsekvensen är densamma. Det smittar och du ska vara hemma tills du är helt återställd. 24 timmar efter sista symtomet är det som gäller för oss som vårdpersonal så det går nog bra för dig också. Man brukar behöva den tiden för att orka gå till jobbet alls.

  • Anonym (Blä) Trådstartaren
    Äldre 16 Dec 13:26
    #4

    Skulle ha jobbat imorgon men det går ju inte. Är ledig till fredag så tills dess ska jag väl vara på banan igen. Har aldrig varit med om att ha magsjuka utan att kräkas. Det brukar jag alltid göra. Skönt att slippa iofs men jag har desto ondare i magen nu istället. Hoppas verkligen inte att jag smittar resten av familjen men det är väl oundvikligt. Då blir det en tråkig jul i det hör huset :(
    Tack för era svar!

  • Anonym (Mår illa)
    Äldre 16 Dec 13:30
    #5

    Jag fick gå hem från jobbet idag för att jag mådde illa, så fort jag nämnde det spred sig kräksjukepaniken på kontoret och jag fick packa ihop och gå. Nu är jag hemma och har lite ont i magen. Har inte kräkts men har diarré... Vi kanske har samma grej TS.

  • Äldre 16 Dec 13:39
    #6

    Varken jag eller mina barn kräks av vinterkräksjukan. Dock är det ju vanligast att göra det, därav namnet.

  • Anonym (Blä) Trådstartaren
    Äldre 16 Dec 13:52
    #7
    Anonym (Mår illa) skrev 2013-12-16 13:30:41 följande:
    Jag fick gå hem från jobbet idag för att jag mådde illa, så fort jag nämnde det spred sig kräksjukepaniken på kontoret och jag fick packa ihop och gå. Nu är jag hemma och har lite ont i magen. Har inte kräkts men har diarré... Vi kanske har samma grej TS.
    Låter ju lite lurt...Hoppas du kryar på dig snabbt! Jag har plågat mig och varit uppe ett par timmar men nu blir det sängen igen. Huvudvärken börjar bli hemsk. Minsta ansträngning gör så ont i huvudet. Tar ett par Alvedon och drar täcket över huvudet.
  • Äldre 16 Dec 18:20
    #8
    Anonym (Blä) skrev 2013-12-16 13:52:02 följande:
    Låter ju lite lurt...Hoppas du kryar på dig snabbt! Jag har plågat mig och varit uppe ett par timmar men nu blir det sängen igen. Huvudvärken börjar bli hemsk. Minsta ansträngning gör så ont i huvudet. Tar ett par Alvedon och drar täcket över huvudet.



    Drick resrb, vätskeersättning.
  • Anonym (Blä) Trådstartaren
    Äldre 17 Dec 08:18
    #9

    Är ännu sämre idag igen. Kände mig hyfsat pigg igår kväll men idag får jag sitta på toa mest hela tiden och magen gör jätteont. Tycker att det borde ha blivit bättre. Brukar aldrig vara magsjuk i fyra dagar...
    Om jag känner mig piggare, tror ni att det är dumt att jag kokar knäck om jag är jättenoga med handhygienen? Är rädd för att sprida smittan vidare i knäcken men känner mig så vansinnigt stressad inför julen. Har inte tid att vara sjuk nu!

  • Anonym (skit i't)
    Äldre 17 Dec 08:24
    #10

    Men skit i knäcken! Alltså gör för guds skull inte knäck eller någon annan julmat om du inte vill sprida sjukdomen på själva julhelgen. Det är INTE oundvikligt att du smittar familjen, men risken ökar ju med mathantering. Så länge du har symptom ska du låta någon annan ta hand om allt som har med mat att göra.

    Ingen dör av en jul utan knäck, och ingen kommer att tacka dig för magsjukan senare.

    Krya på dig! (och jo, man kan ha magsjuka, både vinterkräk och annan, utan kräkningar)

  • Äldre 17 Dec 08:28
    #11

    Jag har haft vinterkräket med enbart diarré. Är säker på att det var det eftersom min familj vår sjuk samtidigt.

    Jag skulle definitivt inte koka knäck som jag skulle bjuda på efter det... det går knappt att undvika att röra vid det så smittan sprids.


    believe
  • Anonym
    Äldre 17 Dec 08:29
    #12
    Anonym (Blä) skrev 2013-12-17 08:18:13 följande:
    Är ännu sämre idag igen. Kände mig hyfsat pigg igår kväll men idag får jag sitta på toa mest hela tiden och magen gör jätteont. Tycker att det borde ha blivit bättre. Brukar aldrig vara magsjuk i fyra dagar...
    Om jag känner mig piggare, tror ni att det är dumt att jag kokar knäck om jag är jättenoga med handhygienen? Är rädd för att sprida smittan vidare i knäcken men känner mig så vansinnigt stressad inför julen. Har inte tid att vara sjuk nu!
    JA det är dumt. Är man magsjuk ska man inte hantera mat andra ska äta överhuvudtaget.

    Vad vill du helst ha, en familj som är sjuk i jul, eller en jul utan knäck?
  • Anonym (Blä) Trådstartaren
    Äldre 17 Dec 08:40
    #13

    Det är ju klart att jag inte vill att någon annan blir sjuk. Knäcken hinner jag väl en annan dag när jag är frisk.
    Hur länge brukar man vara sjuk?
    Är lite rädd att det är nåt annat än magsjuka...Gjorde köttbullar i fredags och smakade då på den råa smeten för att kolla om jag kryddat tillräckligt mycket. Tog bara pyttelite så pass att jag kände smaken. Funderar på om det skulle kunna ha varit nåt i köttet, typ salmonella eller nåt liknande.....

  • Anonym (jag med)
    Äldre 18 Dec 04:39
    #14

    Har liknande som TS. Började i lördags när jag skulle gå och lägga mig då jag fick riktigt ont i magen. Tänkte det skulle bli bättre om jag ont något men magvärken släppte ej.

    Vaknade tidigt på söndagen och förrutom magvärk hade jag även illamående. Levde på fil hela dagen. På måndagen testade jag att äta riktigt mat fast jag fortfarande hade magvärk och var illamående men fick då diarré så fortsatte med fil.

    Hade huvudvärk med och otroligt trött. På kvällen lättade illamåendet och försvann helt då jag testade att äta mat på kvällen men de magonda var kvar.

    Igår kom illamåendet tillbaka och hade även feber. Testade att äta igen men var tvungen att gå på toaletten 3 gånger efter inom 1 timme men de magonda lättade.

    Vaknade nyss fortfarande feber och huvudvärk samt lite ont i magen och smått illamående!!

    Hade så här för ca 5 år sen (sällan magsjuk) och då tog det 5 dagar innan det bröt ut i en rejäl magsjuka,

  • Anonym (Blä) Trådstartaren
    Äldre 19 Dec 09:11
    #15
    Anonym (jag med) skrev 2013-12-18 04:39:16 följande:
    Har liknande som TS. Började i lördags när jag skulle gå och lägga mig då jag fick riktigt ont i magen. Tänkte det skulle bli bättre om jag ont något men magvärken släppte ej.

    Vaknade tidigt på söndagen och förrutom magvärk hade jag även illamående. Levde på fil hela dagen. På måndagen testade jag att äta riktigt mat fast jag fortfarande hade magvärk och var illamående men fick då diarré så fortsatte med fil.

    Hade huvudvärk med och otroligt trött. På kvällen lättade illamåendet och försvann helt då jag testade att äta mat på kvällen men de magonda var kvar.

    Igår kom illamåendet tillbaka och hade även feber. Testade att äta igen men var tvungen att gå på toaletten 3 gånger efter inom 1 timme men de magonda lättade.

    Vaknade nyss fortfarande feber och huvudvärk samt lite ont i magen och smått illamående!!

    Hade så här för ca 5 år sen (sällan magsjuk) och då tog det 5 dagar innan det bröt ut i en rejäl magsjuka,
    Är fortfarande inte pigg. Diarréerna har blivit bättre men jag har jätteont i huvudet och är väldigt svag. Har ont i lederna och har fortfarande väldigt ont i magen och ryggen. Har plågat mig och varit uppe nu i ett par dagar men jag får inte tillbaka några krafter. Imorgon ska jag jobba igen är meningen men det vete sjutton hur jag ska klara. Usch det här blev ingen bra start på julen......
  • Anonym (-)
    Äldre 19 Dec 09:19
    #16

    Sällar mig till tråden... i förrgår hade jag diarré och feber (och en massa rapar), igår var det bättre, men idag har jag diarré och är körig i magen igen. Undrar också om det kan vara magsjuka men eftersom ingen i min omgivning blivit sjuk tänker jag att det bara är något jag ätit... men jag vet ju inte.

  • Anonym (Blä) Trådstartaren
    Äldre 19 Dec 10:18
    #17

    Tvivlar också på magsjuka. Ingen i min närhet har blivit sjuk och då har jag ändå varit i kontakt med ganska många samma dag som jag insjuknade. Läste i tidningen igår om sorkfeber och det stämmer ganska bra på mina symptom. Får härda ut ett par dagar till och se om det vänder. Krya på er andra som är sjuka!

  • Anonym (Influ­ensa)
    Äldre 20 Dec 08:08
    #18

    Det låter nästan som influensa? Ont i leder , huvudvärk och feber innan plus magen. Hoppas du mår bättre snart❤

Svar på tråden Vinterkräksjuka utan kräkningar?