• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du vilja byta namn?
  • Fatheya

Jag har bytt båda namnen, men ska byta mitt efternamn igen. Ska ta tillbaks mitt flicknamn då jag inte är gift längre.

Det är jag som ska leva med mitt namn, inte mina föräldrar, därför anser jag att det är mitt val att byta namn om jag vill. Precis som att min son får byta sitt namn om han vill.

Son med asperger, adhd och tremor. Änka efter en lång kamp mot cancer.
  • CarpeNoctem

Jag har aldrig gillat mitt namn.

Men att byta namn skulle bara kännas för konstigt tror jag så det skulle jag aldrig göra.

Räcker att det tagit mig 3 år för att vänja mig vid nytt efternamn

• Unitard

Bytte till min mammas flicknamn när jag var 8. Tog min mans efternamn när jag gifte mig. För- och mellannamn har jag alltid varit nöjd med.

• Jag är bara jag

Förnamnet är inte vackert,men det är ju det jag har så det får duga. Bara krångel med såna som får för sig att byta! Efternamn bytte jag när jag gifte mig.

• blomman07

Kag har funderar på att ta bort mitt mellannamn som ligger före mitt tilltalsnamn.. Blir ofta uppropad som "Anna" hos läkare och i skolor och det har lett till sjukt onödiga missförstånd. Även på flygbiljetter blir det konstigt. Men det får väl bli när det ändå närmar sig byte av pass och körkort tänker jag, orkar inte göra det oftare än nödvändigt!

• La Lola

Nja, jo, nog önskar jag att jag inte hade ett av Sveriges ovanligaste namn (finns bara jag) men byta vill jag inte längre. Förr fanns de tankarna.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Knota

Jag har bytt båda namnen, en gång i tiden.

• Knota
    La Lola skrev 2013-12-16 14:09:01 följande:
    Nja, jo, nog önskar jag att jag inte hade ett av Sveriges ovanligaste namn (finns bara jag) men byta vill jag inte längre. Förr fanns de tankarna.
    Varför är det jobbigt?
  • La Lola
    Knota skrev 2013-12-16 14:12:00 följande:
    Varför är det jobbigt?
    För att folk reagerar så in i helsike jämt....de stannar upp om de läser namnet, det ska frågas om varför jag heter som jag gör, folk stavar fel.
    Numer är detta inte lika jobbigt men förr hatade jag detta.
    Ibland kändes det dessutom som att "jaha, hon har ett konstigt namn, då är nog hon också konstig."

Nu är det bara jobbigt om jag ringer nånstans o ska presentera mig eller måste bokstavera namnet.
    Har dessutom ett ovanligt efternamn (bara jag, syrran, hennes söner o min äldsta som heter så).

Mitt drömnamn är Anna Andersson!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Knota
    La Lola skrev 2013-12-16 14:16:32 följande:
    För att folk reagerar så in i helsike jämt....de stannar upp om de läser namnet, det ska frågas om varför jag heter som jag gör, folk stavar fel.
    Numer är detta inte lika jobbigt men förr hatade jag detta.
    Ibland kändes det dessutom som att "jaha, hon har ett konstigt namn, då är nog hon också konstig."

Nu är det bara jobbigt om jag ringer nånstans o ska presentera mig eller måste bokstavera namnet.
    Har dessutom ett ovanligt efternamn (bara jag, syrran, hennes söner o min äldsta som heter så).

Mitt drömnamn är Anna Andersson!
    Du måste ha ett ganska udda namn då. Även jag har ett namn som enbart jag heter i Sverige, men folk reagerar inte så mycket på det. Ibland säger de att det är vackert.
Svar på tråden Skulle du vilja byta namn?