• krokofant35

blir kanske snittad i v36, någon som har erfarenhet av det?!

Hjälp!! Pga av mitt hälsotillstånd så kommer barnet tas ut tidigare, de pratar nu om v.36. Jag blev jättestressad över detta och undra om någon har erfarenhet av detta? Hur mår barnet när de tar ut det tidigare? behöver de hjälp med andning? Hur stort kan barnet vara? känner mig helt oförberedd, har inga kläder mindre än storlek 56 och absolut inte fixat klart allt inför bebis hemma! Någon har erfarenhet av att barnet tas ut tidigare, hur gick det och vad ska jag tänka på??

• Svar på tråden blir kanske snittad i v36, någon som har erfarenhet av det?!
  • Philippa

Men barnet räknas väl som fullgånget från vecka 36... så du behöver inte bli så orolig!

• Fenina

Jag har en 3 åring som plockades ut i vecka 35 - på grund av komplikationer med henne, inte med mig. Det gick bra, hon är en riktig goding!
    Vecka 36 är inte jättetidigt, visst är de lite mindre eftersom de sista veckorna mest handlar om att tjocka till sig inne i magen, men det är ju bara gott. Åhlens har ibland kläder från 48 och uppåt. 
    Min dotter krävde eftervård, men på grund av hennes komplikationer och inte för den tidiga födseln - kan hända att de får ligga i kuvös om de har problem med att hålla värmen och så vidare, men inte en regel. Kommer gå fint ska du se! Lycka till!{#emotions_dlg.flower}

• krokofant35
    Philippa skrev 2013-12-16 13:45:18 följande:
    Men barnet räknas väl som fullgånget från vecka 36... så du behöver inte bli så orolig!
    Jag trodde det räknades som fullgångna i v 38 men jag kanske har fel?
  • krokofant35
    Fenina skrev 2013-12-16 13:49:21 följande:
    Jag har en 3 åring som plockades ut i vecka 35 - på grund av komplikationer med henne, inte med mig. Det gick bra, hon är en riktig goding!
    Vecka 36 är inte jättetidigt, visst är de lite mindre eftersom de sista veckorna mest handlar om att tjocka till sig inne i magen, men det är ju bara gott. Åhlens har ibland kläder från 48 och uppåt. 
    Min dotter krävde eftervård, men på grund av hennes komplikationer och inte för den tidiga födseln - kan hända att de får ligga i kuvös om de har problem med att hålla värmen och så vidare, men inte en regel. Kommer gå fint ska du se! Lycka till!{#emotions_dlg.flower}
    Får jag vara fräck och fråga vikt och längd på din tös när hon föddes?

Tack för tips om åhlens och lyckönskningar! Borde inte var så nervös och stressa upp mig över detta men blev nog lite överraskad
  • Fenina
    krokofant35 skrev 2013-12-16 14:03:06 följande:
    Får jag vara fräck och fråga vikt och längd på din tös när hon föddes?

Tack för tips om åhlens och lyckönskningar! Borde inte var så nervös och stressa upp mig över detta men blev nog lite överraskad
    Absolut, men eftersom hon plockades ut för tidigt på grund av att hon producerade insulin även till hela min kropp, så kommer vikten och längden inte säga dig någonting. Hon vägde 4720 gram och var 55 cm lång. Min äldsta flicka är utplockad i vecka 38, och hon var liten för sin vecka, men kunde ha 48 i kläder - tog någon enstaka vecka sen hade hon fyllt ut allt. 
    Skulle tro att du kan räkna med en vikt på mellan 2500 gram till 3000 gram(cirka) om det inte rör sig om havandeskapsförgiftning och barnet blivit tillväxthämmat. 
Svar på tråden blir kanske snittad i v36, någon som har erfarenhet av det?!