• Maddi

fel att ge fruktsmoothie?

Min vän skällde ut mig för att jag köpte smoothie från 6 månaders ålder. Jag har dom mer hemma i reserv om jag ska iväg någonstans och lätt att ta med och ibland ger jag för att min son älskar dom. 

Hon menar på att då kan jag lika gärna ge kolsyrad dricka eftersom det är socker i. Men smoothien är ju istället för frukt som jag purear själv och har i frysen. Får han inte den smoothien ibland så får han ju vanlig färskt frukt som också innehåller socker. Och barn ska ju ha frukt i sin kost.

Så jag fattar inte varför det är fel att ge den, jag ger han ju inte dubbelt så mycket frukt. 
    Hon menar även att sempers squeezy från 1 år är rena socker boven och kan lika gärna ge kolsyrad dricka. 

Är det helt galet att ge de? Jag gav sonen en från ellas sist jag va på BVC och borde inte dom ha reagerat om det va så fel? Det är väl så att inget onaturligt socker får finnas bland barnmaten?

• Svar på tråden fel att ge fruktsmoothie?
  • missan75

Ge du det som känns bäst för dig. Folk är så sockerhysteriska just nu att man inte kan titta åt sockerhållet för att folk ska  freaka ut.

• Jungblom

Kolsyra är inte nyttigt! Det förstör tänderna och man ska undvika dricka kolsyrat om man kan.

Ang. sockret så har jag dålig koll på just de där produkterna. Innehåller de tillsatt socker, om inte så är skillnaden i princip noll jämfört med hemgjord puré.

Själv hade jag oftast med mig, smörgåsrån och banan som nödmat till mina när de var små.

• Maddi

Jo, självklart gör jag som jag vill. Men samtidigt om det är mer nyttigare att ge färsk frukt så gör jag ju hellre det. Men skulle isåfall minska ner på smoothien och ge färre gånger än vad jag gör. 

• missan75

Jag antar att barnet inte lever enbart på dessa smoothisar. Utan äter annan mat normalt sätt?

• Emmut

Är ju inget tillsatt socker i de smoothiesen jag köpt iaf. Tycker som du att det är smidigt att ha med sig.

• Emmut

Och att jämföra med läsk är ju idiotiskt! Dels så är det NATURLIGT FRUKTsocker i smoothies och TILLSATT socker i läsk. Dessutom är det ju massa vitaminer, mineraler och nyttiga ämnen i fruktsmoothie medans det är bara socker och färgämnen/aromer i läsk.

• Maddi
    Emmut skrev 2013-12-16 14:21:13 följande:
    Och att jämföra med läsk är ju idiotiskt! Dels så är det NATURLIGT FRUKTsocker i smoothies och TILLSATT socker i läsk. Dessutom är det ju massa vitaminer, mineraler och nyttiga ämnen i fruktsmoothie medans det är bara socker och färgämnen/aromer i läsk.
    Jag håller med dig. Lätt att ta med sig. Då fortsätter jag som jag gjort hittills
  • evaanderzzon

Det tar lååååååång tid innan kolsyra (som är en extremt svag syra jämfört med syra i citron, apelsin och kiwi, bl a), ger frätskador på tänderna. Kolsyrat vatten slår socker med hästlängder. Det är mycket bättre att dricka kolsyrat vatten, än t ex saft med rent socker i. Kolsyra är koldioxid. Det samma som du andas ut, dock en aningen mer koncentrerat i vatten.

• Emmut
    Maddi skrev 2013-12-16 14:22:44 följande:
    Jag håller med dig. Lätt att ta med sig. Då fortsätter jag som jag gjort hittills
    Låter klokt! :)
  • uddeboa

Färdiga smoothies innehåller bara ren frukt som tidigare påpekats men jag ger inte det till min son som är 1,5 år. Tycker det ser konstigt ut när en unge sitter och suger på en sån där påse.

Sen känns det inte så naturligt att ge frukt som är puréad för längesen och har en jättelång hållbarhetstid, tycker det känns trevligare att ge fruktbitar och vatten att dricka.

• fluu

Men skit i vad andra hysteriska människor tycker. Jag utgår från att det inte är det enda din unge äter så relax. Klämpåsar är supersmidiga ute. MIn är snart två år och äter dem fortfarande ibland.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • momomo

Kollade sempers hemsida, och det är inget tillsatt socker i deras smoothies/fruktpureer och liknande. Innehåller fruktjuice och mosad frukt, ibland utspätt med vatten, och vissa är berikade med järn eller C-vitamin.

Så näringsmässigt inte alls som läsk.

Däremot kan man ju ifrågasätta priset...

Hos oss har de också mest använts på språng som kladdfritt mellis.

• momomo

Kollade sempers hemsida, och det är inget tillsatt socker i deras smoothies/fruktpureer och liknande. Innehåller fruktjuice och mosad frukt, ibland utspätt med vatten, och vissa är berikade med järn eller C-vitamin.

Så näringsmässigt inte alls som läsk.

Däremot kan man ju ifrågasätta priset...

Hos oss har de också mest använts på språng som kladdfritt mellis.

• läkarstudent

De där smoothiesarna är ju blandade med juice, och juice är ungefär jämförbart med läsk ur socker- och kalorisynpunkt. Dock har jag ingen koll på hur många procent som är juice - är det bara en mindre del så är det såklart inga problem.

Om det är tillsatt eller naturligt socker har för övrigt ingen som helst betydelse. Det är den totala mängden som spelar roll.

This forum would be a nicer place if everyone took a chill pill. It would get even better if some people choked on them.
Svar på tråden fel att ge fruktsmoothie?