• mellimalli

Att vaxa överläppen - tips

Till er som funderar på att vaxa överläppen men är oroliga för stubb osv.

Det växer ut mjukt och syns inte mer än innan. 
    Kom ihåg att alltid tvätta ansiktet noga innan och efter vaxning det samma gäller händer. Annars kan man få finnar /plitor. Använd inga feta krämer på om du känner dig torr eftersom porerna är öppna. Använd gärna aloeveragel för det kyler ner/lugnar.
    Jag rekommenderar Veet vaxstripes för ansiktet. Så slipper man kladda extra osv med burkvax och bränna sig.
    PILLA INTE! Det kan klia osv eller så vill man bara känna hur len man är. RÖR EJ på minst 1 dag. Det kan komma smuts och bakterier och skapa finnar eftersom porerna som sagt är öppna. 
    Vaxa på kvällen eftersom man blir röd så det hinner lägga sig under natten.
    P.s. 

När man har vaxat överläppen så känner man sig som en ny person :) Så fräsch! Älskar det. Så funderar du på att vaxa? GÖR DET! Jag tvekade jättemycket innan och satt och googlade som en galning på före/efter bilder osv men det är verkligen värt det!

Lycka till!GladSkål
  • Svar på tråden Att vaxa överläppen - tips
  • mellimalli
    Modernmom skrev 2013-12-16 14:57:27 följande:
    Bra tips! *måste springa in och kolla om jag ens har hår på läppen*
    Hehe. Om du inte har tänkt på det innan så behövs det kanske inte? Mina syntes som en mörk skugga på min läpp och kom fram ännu mer när jag sminkade mig :/
  • flena

Har man inte stora problem med det så tycker jag man ska låta bli.

Behåring i ansiktet ska man vara försiktig med, det är olika saker som styr behåring i ansiktet. Det är hormoner, mediciner sjukdomar och man säger att eventuellt vaxning och noppning kan påverka behåring i ansiktet.

Så om det funkar att vaxa för någon utan att behåringen ökar, så kanske det inte funkar för alla.

Att noppa brynen kan göra att stråna slutar att växa. Men det är som sagt helt andra regler för behåringen på haka och överläpp.

Har man problem så rekommenderar jag att gå till läkare och kolla upp hur hormonerna är. Laserbehandlingar funkar bäst på ljus hud och mörka strån.

Som sagt, det du skriver är ingen universallösning.

• mellimalli

Nä nä visst alla är ju olika. 

Självklart ska man inte vaxa om det inte syns eller om man inte tänker på det. Jag skrev mer åt dom som VILL vaxa men som tvekar. Vaxning är det simplaste alternativet man kan göra för att bli av med hår. Laser är väldigt dyrt och 1 behandling räcker oftast inte.

Vaxning kan också trötta ut hårsäckarna och göra så att håret slutar växa. 

• flena
    mellimalli skrev 2013-12-16 17:04:35 följande:

Nä nä visst alla är ju olika. 

Självklart ska man inte vaxa om det inte syns eller om man inte tänker på det. Jag skrev mer åt dom som VILL vaxa men som tvekar. Vaxning är det simplaste alternativet man kan göra för att bli av med hår. Laser är väldigt dyrt och 1 behandling räcker oftast inte.

Vaxning kan också trötta ut hårsäckarna och göra så att håret slutar växa. 

Jag som har jobbat med behåring och vet hur krångligt det kan vara, vill ge en annan bild än vad du ger.

Att få såna här tips kan vara början till problem för den som inte vet vad som kan hända.

Stråna på brynen är aktiverade sedan vi är bebisar. De hårsäckarna kan "tröttas ut" eller deaktiveras vid plockning eller vaxning.

Hårsäckarna på haka och överläpp är inte aktiverade sen vi är barn.

De hårsäckarna aktiveras som jag skrev senare av andra anledningar.

Så när man noppar eller vaxar strån där, så kommer ett blodflöde till hårsäcken. Och det kan påverka stråna att växa mer.

Brynen däremot kan sluta växa om man plockar dem. Därför är det så illa när man plockar fel form. Det är ju inte säkert att de växer ut igen.

Det är därför man lägger lite mer jobb på att bränna hårsäckarna. Även om det kostar mer med laser, epilering eller att kolla upp sina hormoner, så är det det som hjälper utan att det uppkommer mer strån.

Hade det funkat med att bara vaxa eller noppa. Så hade man aldrig lagt ner så mycket forskning på laser eller epilering.
  • mellimalli

Antar att jag har väldigt tur då eftersom jag noppade bort mina ögonbryn till små sträck när jag var 15 (är 20 idag å har noppat sen dess) men bestämde mig för att låta de växa ut å de kom tillbaka (som tur var). Och min överläpp blir inte värre än förut.

• flena
    mellimalli skrev 2013-12-17 06:56:59 följande:

Antar att jag har väldigt tur då eftersom jag noppade bort mina ögonbryn till små sträck när jag var 15 (är 20 idag å har noppat sen dess) men bestämde mig för att låta de växa ut å de kom tillbaka (som tur var). Och min överläpp blir inte värre än förut.

Ja har du noppat så länge så har du väldig tur.

Jag har kunder som har plockat fel i sin ungdom några få gånger bara, och de får aldrig igen dem.

Men vi är alla olika.

Det är ju detsamma med huden.

En del får acne så fort de äter fel, stressar eller får ägglossning. En del märker aldrig av acne, hur mycket hormonförändringar man än har.

Och behåring är ett komplex problem. Även kroppen är komplex. Många gånger så är inte en persons historia rättesnöret för hur det fungerar.

Man ska iallafall veta att olika strån fungerar olika, och styrs av olika hormoner. Så man inte tänker att det är detsamma som att vaxa benen.

Själv har jag en gammal vän som började vaxa haka som tonåring, och hon har stora problem med hår på hakan idag. En annan jag känner har noppat, men hon fick nog behåring av mediciner tror jag.

Ja det är ju inte dina problem. Men när man skriver på ett sånt här forum, så kan det vara bra att veta att det inte är så enkelt.
  • mellimalli

Ja men majoritet av vad jag hört/läst har blivit nöjda med resultatet så tänkte bara ge lite tips för skoj skull :)

• MallaMoa

Hej! Jag har hår på överläppen som har vaxats bort var 14:e dag av en utbildad person, men nu ska hon sluta. Vad rekommenderar ni  jag kan använda själv, då jag har en ömtålig hud?
    Tacksam för svar

• mellimalli

Jag använder veet face waxstrips. Dom är jättebra. Enkla att använda. Efter jag har vaxat å torkat bort vaxet så duttar jag på aleovera gel. Det har funkat jättebra för mig! Har börjat få mindre hår nu har jag märkt. :)

• LAHR

trådning användse sig många av =) 

"you can do it you are a croft"
  • mellimalli

Har prövat.. Eller aa.. Skulle noppa så sa hon att hon kunde göra trådning.. Så kag tänkte okej kan ju testa.. Hon trådade hela mitt ansikte.. Fick min panna full av finnar.. Va hemskt!! Gjorde svinont.. Kommer ladrig göra det igen.. Vf ska man ta bort varje litet fjun man har.. Never again.. Gjorde ont som fan å fick typ 100 finnar efter.. Usch!!

• LAHR
    mellimalli skrev 2015-04-04 03:46:44 följande:

Har prövat.. Eller aa.. Skulle noppa så sa hon att hon kunde göra trådning.. Så kag tänkte okej kan ju testa.. Hon trådade hela mitt ansikte.. Fick min panna full av finnar.. Va hemskt!! Gjorde svinont.. Kommer ladrig göra det igen.. Vf ska man ta bort varje litet fjun man har.. Never again.. Gjorde ont som fan å fick typ 100 finnar efter.. Usch!!

usch ja men det kanske funkar för nån annan,
    "you can do it you are a croft"
Svar på tråden Att vaxa överläppen - tips