• Anonym (...)

MA i v. 12+1

Fick idag veta på kub-ul att fostret hade dött i v. 9+2. Har ett missfall sedan tidigare i v. 6+3 men då kom fostret ut av sig själv. Och imon ska jag göra en skrapning. Men hur snart igen kan man försöka bli gravid? Och är det mera som har fått göra utredning osv efter bara 2 mf? Dom brukar ju inte göra utredning förens man har haft 3 mf. Men jag ska få göra det i början av januari.

• Svar på tråden MA i v. 12+1
  • Theresemingert

Jag fick veta i v 11 att jag fåttmissfall, avvaktade några veckor, i vecka 13 började jag blöda lite för att sen bli kraftigt! Blev inlagd på grund av smärtor och väldigt mycket blod! 2 dygn senare blev jag skrapad och de är nu 2 veckor sen!

Dem sa till mig att jag kunde börja försöka så fort min mens kommit igång igen!

Jag har precis slutat blöda efter skrapningen och inväntar nu min mens för att kunna försöka på nytt!

• Anonym (Varit där)

Varit i din situation. Man tror att det är något fel, att all grav kommer leda till mf, att man kunnat göra annorlunda och tankar kring varför. Kanske inte du känner så men det gjorde jag. Jag fick också mitt ma konstaterad vid kub (hade avstannat i v 9+0), skrapades men de fick inte ut allt och jag fick skrapas igen 1,5 månad senare. Dom rådde mig att vänta 1 månad efter skrapningen men jag blev gravid omgående men fick sedan ett mf i v 7 som skötte sig själv. Inget tal om utredning. Ett halvår senare blev jag gravid igen och har en dotter på 1 år :). Så med backspegel inser jag att det var otur, inget jag gjort hade kunnat påverka situationen. Men det är svårt när man är mitt i det tyvärr.. Jag tänker ibland på det som en tärning. Får du siffran 1 så blir det mf. Vissa har oturen att slå den flera ggr i rad men tillslut kommer turen!

• ScillaBlå

Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor, men jag är i samma situation. Fick veta igår (V. 11+2) att fostret dött i v. 7+2. Det har alltså inte kommit ut på en månad. Jag vill helst inte skrapas så jag ska få en medicinsk abort på fredag.

Detta är mitt tredje missfall. De andra kom ut av sig själva. Jag har redan två friska barn med samma pappa och jag hade inga problem att bli gravid eller behålla barnen då. Dessa tre missfall har vi kämpat för att bli gravida med i ett och ett halvt år. Jag fyller 35 om en månad, kanske är det därför.

Jag fick lämna nio rör med blod direkt igår. Så jag hoppas att detta redan är starten på en utredning. Nu vill jag bara veta varför...

Kram till dig TS.

• Anonym (...)

Jag har nu gjort skrapning och vad jag har förstått så gick allt bra. Har en underbar läkare på kk som verkligen bryr sig och inte bara säger att allt är bra och sen inget mer. I januari ska jag på återbesök för att göra en liten utredning, dock inte grundläggande. Dels för att jag har lite problem sedan snart 2 år tbx efter min första förlossning. (Har då ett barn som är är 22 mån sedan tidigare.) jag verkar inte ha svårt för att bli gravid då jag har blivit de på första försöken alla 3 ggr, vilket är positivt. Så så fort mensen har kommit igång så ska jag försöka igen och ska då höra av mig till min kk läkare så jag kan få blodförtunnande och några extra vul/ul tidigt. Så jag hoppas på att vara gravid igen januari/februari igen och hoppas att det går hela vägen nästan gång.

Svar på tråden MA i v. 12+1