• Tazzme

Har ditt barn haft springmask?

Det går springmask på min sons dagis just nu. Han är ca 2½ och använder ännu blöjor. När det "uppdagades" att det fanns mask på avdelningen var det bara ett enda barn som bevisligen hade det, och detta var några veckor sedan.

Förra veckan påpekade de på dagis åt mej att min son hade verkat besvärad över sina kläder, dragit i byxorna och tröjan och att hans hud i midjan/ryggen/magen var röd och irriterad. De påpekade detta åt mej och sa att jag kunde hålla ögonen öppna efter mask för säkerhets skull.

Den dagen hade han ett par byxor på som inte hölls uppe så bra. Misstänker att kanske detta irriterat honom, han försökt dra upp byxorna/ner tröjan och det har irriterat hans atopiska vintertorra hy. Har smörjt honom med hudlotion för att dämpa rodnaden.
    Maskproblemet försökte jag titta efter. Men har inte (sedan typ förra veckans onsdag tills igår) lagt märke till att han kliat sig i rumpan.

Idag ringde de från dagis och sa att han igen dragit sig i kläderna. Byxorna, tröjan osv. Och att han sagt att han ont i magen. De sa också att hans hud igen var röd och irriterad.

Själv tror jag att hans problem kanske mest hänger ihop med hudirritationen och eksemen. Men naturligtvis ville de på dagis varna om masken ändå.

Har ingen erfarenhet av springmask. Så jag vet inte vilka "tecken" man ska söka efter, annat än det jag läst mej till på vårdguiden och dylika ställen på nätet. Men ni vars barn haft springmask, låter detta som en masksmitta?
    Min egen tanke/reaktion är den att det nog är huden som är irriterad + att hans beteende blivit värre av uppmärksamheten han fått av dagisfröknarna som hållit extra koll på barnen... Vad tror ni? Tycker att skulle han ha mask så skulle jag väl ha märkt att han kliat sig i rumpan ens EN endaste gång hemma, under helgen eller kvällarna förra veckan. Har inte noterat detta en enda gång.

• Svar på tråden Har ditt barn haft springmask?
  • M Y L F

Man brukar ju se masken i avföringen. Så det låter inte troligt att ni eller förskolan kan undvika att se det om han dessutom har blöja.

• Tazzme
    M Y L F skrev 2013-12-16 15:04:10 följande:
    Man brukar ju se masken i avföringen. Så det låter inte troligt att ni eller förskolan kan undvika att se det om han dessutom har blöja.
    Ok! Har inte kollat så noga i blöjan/pottan. Men visst, då jag tvättat honom om han bajsat i blöjan, eller tömt pottan, så kan man ju inte undvika att se bajset Glad och jag har i alla fall inte lagt märke till några maskar.

Jag har ju vetat av maskproblemet ett tag, så jag skulle väl tro att jag reagerat på om jag sett nåt som ens lite påmint om en mask.
  • M Y L F
    Tazzme skrev 2013-12-16 15:10:47 följande:
    Ok! Har inte kollat så noga i blöjan/pottan. Men visst, då jag tvättat honom om han bajsat i blöjan, eller tömt pottan, så kan man ju inte undvika att se bajset Glad och jag har i alla fall inte lagt märke till några maskar.

Jag har ju vetat av maskproblemet ett tag, så jag skulle väl tro att jag reagerat på om jag sett nåt som ens lite påmint om en mask.
    Kolla extra nästa gång. Det brukar klia som mest när man lägger sig. Vet inte varför det är så. Kanske någon annan som kan svara på det. Min minsta son har haft det en gång och innan jag visste vad det var så fick man ju kolla extra i både avföring och i rumpan. 

Låter äckligt men det var det sättet som vi kunde avgöra mask.
  • Evm

Det kliar som mest när man går och lägger sig för att det då är varmt, då kryper masken ut och lägger ägg. Sedan rör sig masken så att det kliar eftersom det är så äggen sprids, barnet kliar sig i rumpan och får då äggen på fingrarna.

Det är inte alltid masken syns i bajset men annars kan du kolla honom i rumpan när han sover. Eller sätta en tehuvor på analöppningen på kvällen och kolla på morgonen om det fastnat nån mask. Men det kliar utan bara helvete så kliar han inte borde det inte vara det.

• Evm

Förbannade telefon och odugliga FL-app!

Tehuvor= tejpbit.

• Tazzme
    Evm skrev 2013-12-16 15:22:35 följande:
    Förbannade telefon och odugliga FL-app!

Tehuvor= tejpbit.
    Skrattande

Jo, har hört om "tejptricket". Har bara funderat hur man rent praktiskt får en två-åring att förstå att han inte får ta bort den (antagligen rätt irriterande) tejpbiten från rumpan... Obestämd Glad
    Men, det låter ju lite betryggande i alla fall att höra att om jag inte sett att han kliat sig, så borde vi kunna vara på det säkra Glad
  • Tazzme

Är det någon som kan säga hur det kan se ut i bajset om det finns springmask där?

Har googlat en massa, men det står ganska lite om maskar i avföringen. Är de levande eller döda? Om man hittar nåt som ser suspekt ut, ska det röra på sig (dvs vara levande) om det är en springmask? Eller är de döda och således orörliga? Brukar det finnas massa mask, eller bara någon enstaka?

Undrar också ifall det finns ngn här som haft de ti familjen. Hur lyckades behandlingen. Blev ni av med masken? Måste man typ desinficera hela hemmet (sängkläder, täcken, kuddar, mjukisdjur, leksaker...) för att bli av med maskarna och äggen??

• Evm

Bra fråga, jag vet inte hur man får dit tejpen faktiskt, när min tjej hade det syntes det i rumpan (men inte i bajset). Jag tror att de är levande i bajset men jag vet inte.

Vi blev av med det efter en behandling. Vi tvättade alla sängkläder och bytte ofta under de veckorna mellan tabletterna (en behandling

• Evm

Upprepning: Jävla app!!

Vi blev av med det efter en behandling. Mellan tabletterna (1 behandling= tabletter i två omgångar med 2-3 veckors mellanrum) bytte vi sängkläder och tvättade dom ofta, hon tvättade händerna ofta och hade egna handdukar som vi bytte ofta. Vi dammsög sängen ofta osv men vi tvättade inte gosedjur men om hon hade haft dem i sängen hade vi gjort det också. 

• Evm

Juste, varje morgon tvättade hon händerna och rumpan direkt hon klev upp och hon sov alltid med trosor. Dock är det inte så vanligt att blöjbarn smittar sig själv igen, eftersom rumpan inte är så tillgänglig iom blöjan.

• korralin

Det är vanligt att du kan se maskarna röra sig när bajset är färskt, men de dör ganska fort när de kommit ut från tarmen så det kanske är svårt att upptäcka på ett barn med blöja. 
    Har du möjlighet så titta gärna på bajset direkt när han bajsat, alltså sekundarna efter.
    Det brukar vara relativt mycket mask men de är små, så det är ganska svåra att se ifall de är stilla.

mvh en storasyster till ett litet barn som ofta råkar ut för springmask, tyvärr

• Tazzme

Tack för era svar!

Han har inte visat några symptom alls, enligt mej. han sover lugnt om nätterna och har nog inte kliat/försökt klia sig i rumpan nåt då han varit hemma. De sa inget om det på dagis idag heller.
    Men... Han hade bajsat i blöjan då jag hämtade honom från dagis. Då jag tog av blöjan och kikade i bajset så var det FULLT med en massa trådar! Kräks De var gula/genomskinliga, kanske 1 mm grova och ca 1-2 cm långa. Om jag minns rätt såhär nu efter en stund. Tänkte att det förhoppningsvis (håller verkligen tummarna här!!) är nåt han ätit. Typ osmälta fibrer från nåt. För det var verkligen mycket av det! Nu blir det ju lite väl äckliga detaljer här, men det slipper man väl inte undan eftersom det är prat om inälvsmask... Men tja, typ på "utsidan" av bajset syntes absolut inget. Har inte heller sett nåt konstigt utanpå bajset då han igår bajsade på pottan. Men just i denhär bajsblöjan var det fullt av dessa trådar inne i bajset. Men de var helt orörliga, fast jag vet ju inte hur länge sedan det var han bajsat. Tänkte att om dethär är mask så har nog min stackars unge INGET annat än mask i magen Gråter

Men i övrigt så verkar han, som sagt var, helt symptomfri. Inget extra gnäll hemma, inget kliande i rumpan. Glad och på bra humör. Har försökt kika honom i rumpan igår och idag, såg inget suspekt. Ska försöka ta mej en titt ikväll då han somnat.

Angående tejpen så behöver man tydligen inte sova med den. Utan det räcker att man trycker en bit tejp mot ändtarmsöppningen det försa man gör på morgonen. Men äggen syns inte med blotta ögat.

• Tazzme

Varning för dö-äcklig bild Rynkar på näsan och så ber jag om ursäkt för den på samma gång. Men sådär såg det ut i blöjan... Kräks

• Tazzme

Lämnade in ett maskprov till hälsovården idag, och det var negativt. Solig

Tror dock jag ska passa på att julstäda idag (extra, extra noga) ändå, eftersom jag var färdigt inställd på att desinficera kåken. Kanske man kan ta en kur maskmedicin för säkerhets skull också? Det verkar inte vara just några värre biverkningar än att man bajsar rött några dagar... och det tror jag att jag kan leva med Glad

• Evm

Skulle just skriva det, det där ser inte ut som springmask. Det ser ut som bajs :) Springmaksarna är vita och syns rätt bra ändå. Vi tog tabletterna allihopa fast det bara var dottern som hade det.

• Linda B

Hur gick det för dig Tazzme? Var det springmask ditt barn hade?
    Vet att tråden är gammal men jag är intresserad av att veta eftersom mitt barn också har bajsat liknande i blöjan som ditt barn men avföringsprovet visade inte på springmask. Har ingen aning om vad det kan vara.

Svar på tråden Har ditt barn haft springmask?