Har ditt barn haft springmask?
Det går springmask på min sons dagis just nu. Han är ca 2½ och använder ännu blöjor. När det "uppdagades" att det fanns mask på avdelningen var det bara ett enda barn som bevisligen hade det, och detta var några veckor sedan.
Förra veckan påpekade de på dagis åt mej att min son hade verkat besvärad över sina kläder, dragit i byxorna och tröjan och att hans hud i midjan/ryggen/magen var röd och irriterad. De påpekade detta åt mej och sa att jag kunde hålla ögonen öppna efter mask för säkerhets skull.
Den dagen hade han ett par byxor på som inte hölls uppe så bra. Misstänker att kanske detta irriterat honom, han försökt dra upp byxorna/ner tröjan och det har irriterat hans atopiska vintertorra hy. Har smörjt honom med hudlotion för att dämpa rodnaden.
Maskproblemet försökte jag titta efter. Men har inte (sedan typ förra veckans onsdag tills igår) lagt märke till att han kliat sig i rumpan.
Idag ringde de från dagis och sa att han igen dragit sig i kläderna. Byxorna, tröjan osv. Och att han sagt att han ont i magen. De sa också att hans hud igen var röd och irriterad.
Själv tror jag att hans problem kanske mest hänger ihop med hudirritationen och eksemen. Men naturligtvis ville de på dagis varna om masken ändå.
Har ingen erfarenhet av springmask. Så jag vet inte vilka "tecken" man ska söka efter, annat än det jag läst mej till på vårdguiden och dylika ställen på nätet. Men ni vars barn haft springmask, låter detta som en masksmitta?
Min egen tanke/reaktion är den att det nog är huden som är irriterad + att hans beteende blivit värre av uppmärksamheten han fått av dagisfröknarna som hållit extra koll på barnen... Vad tror ni? Tycker att skulle han ha mask så skulle jag väl ha märkt att han kliat sig i rumpan ens EN endaste gång hemma, under helgen eller kvällarna förra veckan. Har inte noterat detta en enda gång.