• guinevere

jag orkar inte fortsätta ta hand om min mamma

Vet inte var jag kan vända mig men jag orkar inte mer.

Min mamma har alltid varit lite osjälvständig och de sista åren har hon dessutom varit mycket sjuk vilket fått det hela att bli värre. Sedan i somras har hon varit svårt sjuk med en infektionsbildande cancertumör i tarmen. Ovanpå det har hon KOL och har haft två hjärtinfarkter (den senaste i år). Dessutom har hon odiagnostiserad psykisk ohälsa och behandlas med antidepressiva.

Eftersom mamma redan var nedstämd och inte skötte mat och sömn fick hon flytta in hos oss i  augusti. Vi trodde då att hennes tumör var okomplicerad och skulle opereras tidig oktober. Sedan kom komplikationerna och turerna till akuten och tidvis inläggningar på sjukhus. Nu är mamma iaf opererad (operationen tog 13 timmar så det var inte längre så okomplicerat).

Ovanpå allt detta skulle mamma flytta i höst.

Allting hamnade i mitt knä. Till en början pluggade jag men mamma grät varje morgon och jag mådde allt sämre och studierna gick åt h-vete. Om jag inte var hemma åt mamma ingenting på hela dagen. Jag kraschade. Min mans chefer var underbara och hjälpte honom att ändra schema plus att få kommunen att godkänna förskola på heltid för vår dotter.

Flytten av alla mammas grejer är genomförd och jag har slitit som ett djur för att packa upp alla dessa enorma mängder prylar. Som inte får plats någon stans utan jag har fått fixa ny förvaring etc etc. som flyttar ibland kan bli. Fortfarande är allt inte helt klart.

Jag har också fått sköta allt med bank och mäklare osv. Hemma finns inget kvar av mig och jag känner att jag sviker min man och min dotter. Jag sliter ut mig totalt på att hjälpa min mamma men har ingen inkomst och knappt någon ork eller förmåga att fungera hemma.

Problemet är att min mamma inte tar något ansvar alls. Hon vill inte göra någonting själv eller ta något ansvar, hon vill helst att jag ska fixa med hemtjänst åt henne trots att det ju är sånt hon kan fixa själv från sjukhuset med hjälp av deras personal. Men för henne är detta mitt jobb. Hon ber heller aldrig rakt ut att man ska göra saker utan hintar om det men om jag inte uppfattar hintarna så är jag en dålig dotter.

När jag försöker påtala att jag inte orkar tycker hon att jag gör ju ingenting eller så säger hon saker som att jag försöker ta livet av henne.

Jag vet inte vad jag ska göra? Finns det hjälp att få så att jag slipper allt detta ansvar för min mamma? Jag vill ju må bra och ta hand om min egen familj.

• Svar på tråden jag orkar inte fortsätta ta hand om min mamma
  • mycketsaft

Usch vad jobbigt :( Är hon på sjukhuset nu eller är hon hemma hos dig? Är hon på sjukhuset tycker jag att du ska prata med personalen där om hur allt står till.

• guinevere
    mycketsaft skrev 2013-12-16 15:19:01 följande:
    Usch vad jobbigt :( Är hon på sjukhuset nu eller är hon hemma hos dig? Är hon på sjukhuset tycker jag att du ska prata med personalen där om hur allt står till.
    Hon är på sjukhuset. Har inte tänkt på att jag skulle kunna prata med dem faktiskt. Det kan jag ju prova!
  • Birgitta2
    guinevere skrev 2013-12-16 15:29:06 följande:
    Hon är på sjukhuset. Har inte tänkt på att jag skulle kunna prata med dem faktiskt. Det kan jag ju prova!
    Kuratorn på avdelningen kan hjälpa dig!

Jag tycker det är fantastiskt av dig att ställa upp så för din mamma. Men det får inte ske på bekostnad av din egen hälsa och familj.Risken finns att du bränner ut dig - verkar som om du är på god väg redan. Du skall inte behöva sätta ditt liv på paus.

• mycketsaft
    Gör det! Det händer lite då och då att man får in personer som påstår att deras anhöriga vill göra allt själva men när man pratar med anhöriga upptäcker man att de är helt slutkörda.
  • ica
    Prata med en kurator som får fixa ett eget boende åt henne. En kurator kan ta det hela med kommunen. Du är inte självisk för att du inte orkar en orimlig börda. Kanske hon behöver en sjukhemsplats.
  • mycketsaft

Kan inte se länken :/ Vad heter tråden?

• Lukom

Vilken stad? Du måstd kontakta en biståndshandläggare på komunen! Dom kan hjälpa till med hemtjänst och godeman! Så du slipper allt och kan ta hand om din mamma på de viset du vill och klarar av! Jag ät själv undersköterska och förstår dig!

• guinevere

Kontaktade biståndhandläggaren och bokade ett möte åt mamma. Tyvärr bokade hon av det men nu är ett nytt möte bestämt i veckan. Och hemtjänsten har handlat lite åt henne trots att hon inte har ica-kort ännu.

God man vägrar hon men jag försöker så smått släppa taget även om det gör mamma arg (hon frågar jämt om jag försöker ta avstånd från henne trots att jag fortfarande ringer varje dag).

• guinevere
    mycketsaft skrev 2014-01-01 17:21:48 följande:
    Kan inte se länken :/ Vad heter tråden?
    "Frågor om hemtjänsten (Attendo)"
  • studentska

Jag har gått igenom ett liknande helvete med mina föräldrar. Skicka gärna ett pm om du vill ställa frågor eller bolla tankar. Jag tänker inte lägga ut min historia här men jag kanske kan ge några tips eller råd om din situation. Ibland är jag inte inloggad här under perioder så ha lite tålamod om inte mitt svar kommer direkt.

• augustisten

Ring och prata med någon på anhörigas riksförbund - www.ahrisverige.se - de har telefontider och är vana att komma med tips om vart man vänder sig och ifall man är berättigad till ersättning som anhörigvårdare. Från hemsidan når man också en handbok med mycket information.

Och så måste du säga ifrån till din mamma. Anklagar hon dig så gå inte i försvar. Säg bara "nej, jag vill inte att du ska dö men jag kan inte hjälpa dig med det här. Jag kan prata med personalen åt dig." Osv.

Ta hand om dig själv! Ingen tjänar på att du bränner ut dig - allra minst din mamma.

• mycketsaft
    MikuAndSaraLi skrev 2014-01-04 11:22:25 följande:
    Har du provat att prata med henne om detta?
    Det du skrivit här låter bra - upprepa det för henne.
    Det funkar tyvärr inte när det gäller dessa personer.
Svar på tråden jag orkar inte fortsätta ta hand om min mamma