• Jordgubben

Autism - syrebrist?

Hej!
    Jag undrar om det är någon som har koll på hur vanligt det är att syrebrist i samband med förlossningen utvecklar autism?
    Min lilla kille ska utredas för autism i januari, vid förlossningen så svalde han fostervatten med sin egen avföring i vilket gjorde att han fick infektioner på lungorna. Det blev lite stressat vid förlossningen pga det, en läkare kom med sugklocka som de dock knappt behövde använda för sen kom krystvärkarna bra ändå.. de använde den ytterst lite. När han togs ut andades han inte just då så läkarna gick iväg med han en kort stund å satte igång andningen och kom tillbaka igen. Sedan fick han vara på nyföddhetsavdelningen några dagar, fick antibiotika för att infektionen på lungorna skulle försvinna.. de sa att vi fick räkna med att stanna 10 dagar, men han tog antibiotikan på 5 dagar och mådde bra sen. Först nu funderar jag ibland om den lilla syrebristen han fick kan ha att göra med hans ev autism? Varken barnmorskorna eller läkarna nämnde något om syrebrist eller hjärnskador då, det var alltså bara snack om lungorna å infektionen på dem. 

Finns även aspergerdrag/autistiska drag i släkten, så jag tror mer på att det är ärftligt, men lite nojjig blir man.

• Svar på tråden Autism - syrebrist?
  • Mumin80

Dottern fick autismdiagnos i höstas. Hon hade navelsträngen två varv runt halsen vid förlossningen, och andades inte under en stund. Dock fick dom igång andningen ganska fort och det var inga större problem efter det. 

Visst funderar man ju ibland, man å andra sidan så finns ju autism/asperger-dragen helt klart i släkten också (på både min och makens sida).

• Philippa

Min son har autism, men hade ingen syrebrist vid födseln...

Däremot föddes han med akut snitt redan i vecka 29 eftersom jag fick HF....

• Jordgubben

Okej, tack för svar. Men jag kan tycka att om barnmorskorna och läkarna visste att det fanns risk för hjärnskador, så borde de ju låtit mig fått akut kejsarsnitt istället? De borde ju ha koll på att det fanns en risk att han kunde få men för det, å därmed borde jag fått kejsarsnitt isåfall?

Så kan inte tycka det borde ha med det att göra om jag tänker så, å när de knappt behövde använda sugklockan heller, men jag är ingen expert..

• fluu

Jag själv är autistisk, andades inte när jag kom ut. Långdragen förlossning som slutade med sugklocka. Har dock olika diagnoser i släkten också..

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Jordgubben

Okej, där ser man. Jag tänker dock till mig själv också, när jag skulle födas hade fostervattnet helt försvunnit i mammas mage så jag måste ju själv haft syrebrist, värre än vad min son hade. Där blev det akut kejsarsnitt, jag låg i kuvös över natten bara. Mitt tillstånd var alltså värre å jag har ingen autism, tänker jag så så känns det också logiskt att det inte är en orsak till det..

• Blixa

Jag har en dotter om inte andades när hon föddes. Fick "återupplivas" av läkare efter förlossningen. Ingen diagnos, inga synbara problem.

Sedan har jag en son som föddes snabbt och komplikationsfritt. Väldigt stark och pigg direkt efter förlossning. Han har Asperger.

Vi har också Aspergerdrag i släkten på båda sidor.

Däremot var sonen inlagd för misstänkt hjärnhinneinflammation i samband med 3-månadersvaccineringen. Det avskrevs sedan som trolig biverkan av vaccinet.

Man letar nog alltid förklaringar. Själv tror jag dock mest på ärftligheten.

• Jordgubben
    Blixa skrev 2013-12-17 09:02:28 följande:
    Jag har en dotter om inte andades när hon föddes. Fick "återupplivas" av läkare efter förlossningen. Ingen diagnos, inga synbara problem.

Sedan har jag en son som föddes snabbt och komplikationsfritt. Väldigt stark och pigg direkt efter förlossning. Han har Asperger.

Vi har också Aspergerdrag i släkten på båda sidor.

Däremot var sonen inlagd för misstänkt hjärnhinneinflammation i samband med 3-månadersvaccineringen. Det avskrevs sedan som trolig biverkan av vaccinet.

Man letar nog alltid förklaringar. Själv tror jag dock mest på ärftligheten.
    Okej förstår. Ja man gör nog det, jag tror här mest på ärftligheten jag med.. det känns mest logiskt så när man tänker på det fram och tillbaka.
Svar på tråden Autism - syrebrist?