• Anonym (ångest)

Bakisångest from hell, varför?

Jag är en tjej på 28 som har börjat få sån brutal bakisångest, även om jag inte gjort något pinsamt alls. Så här var det aldrig när jag var yngre.  Har inte gjort något dumt på fyllan egentligen, jag blir bara jätteglad, social och om jag är riktigt full så älskar jag alla och alla är min bästa vän (och vill pussa och krama alla, det är pinsamt). Dagen efter är jag totala motsatsen, jag vill på riktigt ta livet av mig en dag efteråt och har ångest i två, tre dagar. Jag går ut och festar kanske en gång i månaden och även om jag bara dricker några glas så känner jag ångesten nästa dag. Om jag festar till det rejält, som jag gjorde i helgen, så vill jag bara döööö. I helgen firade jag en kompis födelsedag och blev riktigt packad, den sista timmen vi var på baren är tom. lite luddig och jag hatar att ha minnesluckor, det är fruktansvärt. Nu har jag sån ångest att jag velat krypa ur skinnet i två dagar. Får för mig att jag gjort något oförlåtligt pinsamt och att alla hatar mig. Ringde nyss vännen som jag var ute med och hon var jätteglad och jag fick inte ens fram någon ursäkt för mitt (inbillade) hemska beteende eftersom hon bara pratade på som vanligt.

Är det någon som känner igen sig och ska det vara så här framöver? Vad beror det på? Och ja, jag överväger att sluta dricka helt för så här är det inte värt att må alls. Men andra människor verkar ju kunna bete sig mycket värre när de är fulla och sen bara skratta åt det nästa dag.

• Svar på tråden Bakisångest from hell, varför?
  • Anonym (alla)

Ja alla reagerar vi olika på alkohol o reaktionerna kan förändras med åren. Sen också kan man tåla mindre med vissa mediciner i kroppen, om man har ätit nåt innan, var i menscykeln man befinner sig osv.

Dricker du mer nu än tidigare (år)?

• Fenina

Japp känner igen mig som tusan! Får bakis ångest även efter en öl. Vissa gånger om jag druckit med går jag med känslan att jag är helt fel och ett misslyckande hela dagen efter, även om jag vet att jag inte gjort något dumt. På samma sätt känns känslan som "snart kommer det hända något riktigt illa". 

• Fenina

Skulle ju skriva att jag också är 28, och när jag var yngre hade jag aldrig ångest, blev bakis, men festade ibland 
    även bort bakisfyllan. Idag dricker jag mindre, festar mer sällan - men mår tusan så mycket sämre!

• Periferi

Känner igen mig väldigt mycket. Jag är 23 år och jag får sådan grov ångest hur mycket eller lite jag än dricker och oavsett om jag kan tänkas ha gjort något "dumt" eller ej. För ett halvår sedan beslutade jag mig för att bli nykterist p.g.a. den ångesten jag får när jag dricker. Har inte druckit en droppe sedan dess. Jag kände helt enkelt att det inte alls var värt att dricka och sedan må skit över det. 
    Nu är jag visserligen även gravid, men har inga som helst planer på att dricka någon alkoholhaltig dryck igen. Jag kör på det jag mår bäst av. Helt enkelt.

I just let it roll. Like a hot turd down a hill.
  • Anonym (Pax)

En vanlig biverkning av alkohol.... Det är ju ändå en drog.

• Ilovemyself

Jag får också en grym ångest när jag druckit. Begriper inte varför... Har bestämt mig för att lägga ned alkohol helt, det är helt enkelt inte värt det!

• Anonym (ångest)
    Anonym (alla) skrev 2013-12-16 21:15:51 följande:
    Ja alla reagerar vi olika på alkohol o reaktionerna kan förändras med åren. Sen också kan man tåla mindre med vissa mediciner i kroppen, om man har ätit nåt innan, var i menscykeln man befinner sig osv. Dricker du mer nu än tidigare (år)?

Nä mindre, för några år sen var det fest flera kvällar i veckan. Så det kanske är ett ålderstecken... Känns ändå lite skönt att jag inte är ensam om detta, även om jag så klart inte önskar någon bakisångest. Fenina ja det är som en vidrig känsla av att ha gjort bort sig ihop med en föraning om jordens undergång typ!
  • Elmocco

Kemisk ångest kommer med åren, därför ska vi "gamlingar" inte dricka.

• Baby Firefly

Jag får nästan aldrig bakisångest. Kanske på sin höjd en gång per år. Jag mår bra när jag är full och är inte särskilt annorlunda full eller nykter. 

Jag tror att ångesten ni känner beror på något slags självkontroll. Ni mår dåligt om ni tappar kontrollen över er själva oavsett som ni gjort bort er eller inte. 

• korralin

Alltså ni som inte förstår varför ni får bakisångest har uppenbarligen bristande drogkunskap.
    När du är bakis så har du avtändning på alkoholen, eller AT som det brukar skrivas, och ett utav symptomen är just ångest.
    Det kan absolut vara olika illa för olika personer, men i grunden så är handlar det inte om att du har "dålig karaktär" eller så utan om att kroppen helt enkelt reagerar så, precis som en kan må fysiskt illa eller ha huvudvärk osv. 

Svar på tråden Bakisångest from hell, varför?