• ingendukänner

    hjälp hur ska jag tänka? avliva?

    Har två egna hästar har haft dem hemma på gården som vi hyr men har nu den ena inackorderad och den andra iväg skickad till en vän. Min nyaste häst blev skadad och det blev för mycket kände jag. Veterinären tror att han kan bli helt frisk men röntgen visar förändringar. Jag kände direkt på min magkänsla att det är kört. Vi har behandlat honom och nu vilar han ska sättas igång o vi ska se om han håller. Men jag vet inte hur jag ska tänka nu. Han står hos en vän 40mil bort nu. Ska jag ta hem honom igen o sätta igång o se om han håller men för vem ska han hålla tror inte jag vågar sälja kan man det? Hur? Och innan detta uppdagades var meningen att han skulle säljas då vi försökersspara till eget hus och jag bara har tid med en häst då vi har barn med. Men jag tycker ju om hästen har haft han länge men jag vågar inte äga en häst som kastar av ryttaren när han visar smärta. Får panik vet inte hur jag ska göra!!!

  • Svar på tråden hjälp hur ska jag tänka? avliva?
  • Lindsey Egot the only one

    Kan du inte annonsera ut hästen och att de som tar den får köpa hästen om den blir bättre. Då har de hunnit lära känna hästen också väl innan och vet om att den varit dålig. Då har du ju varit ärlig. Eller är det stor risk att hästen inte blir bra utan att förändringarna blir värre?

  • ingendukänner

    Tack för svar! Det känns svårt att hitta någon som vill ta sig an en häst som ska sättas igång o som kanske i värsta fall ska bli avlivad lagom när de hunnit fästa sig eller tror du inte? Och vågar man lita på att de sätter igång honom lugnt o inte bara rider på? Svårt att sälja en häst med skada man berättar om för lågt pris då det mest lockar folk med ont om pengar känns det som o de har Into råd att betala veterinär om han skulle behöva. Ångest

  • Lindsey Egot the only one
    ingendukänner skrev 2013-12-16 22:15:06 följande:

    Tack för svar! Det känns svårt att hitta någon som vill ta sig an en häst som ska sättas igång o som kanske i värsta fall ska bli avlivad lagom när de hunnit fästa sig eller tror du inte? Och vågar man lita på att de sätter igång honom lugnt o inte bara rider på? Svårt att sälja en häst med skada man berättar om för lågt pris då det mest lockar folk med ont om pengar känns det som o de har Into råd att betala veterinär om han skulle behöva. Ångest


    Jo iof. Rådfråga en veterinär kanske vore det bästa
  • ingendukänner

    Han är behandlad av veterinär och planen tillsammans med veterinär är att sätta igång enligt ett igångsattngnsschema för att se om han håller annars avliva eller sällskap. Men har nog inte råd bara med ett sällskap

Svar på tråden hjälp hur ska jag tänka? avliva?