• Genuin

Var köpa nötgelatin??

Finns det någon som vet var man kan köpa nötgelatin? Vanligt gelatin går inte pga allergi och agar smakar för mycket fisk/alger.

• Svar på tråden Var köpa nötgelatin??
  • Genuin

Jag tänkte göra sylta, ingen aning om pektin fungerar, gör det det?

• Lowika

Vet inte. Googlade och fick upp panacotta och geléer... Man får ju googleträffar på nöt-gelatin-godis. Men inte var man kan få tag på gelatinet....... hmm

• Lowika

det finns ju vegegel, men det är ju gjort på alger och fruktkärnmjöl från johannisbrödträdet. inte riktigt samma som agaragar?

• Lowika

Haha.. enligt en sida jag hittade ska agaragar vara lukt och smaklöst... har iofs aldrig testat själv, men tror du det är så farligt om du kryddar med annat?

• Genuin

det kanske kan gå till sylta, kanske ska pröva iaf, prövade på rispudding förra året det var ingen hit alls, smakade fisk

Men vore bra att hitta nötgelatin, hittade på en engelsk sida men de skickade inte hit men kansk kan fixa därifrån på något sätt, inte nu till jul då men till nästa jul :)

vad är vegegel? Var hittar man det?

• Genuin
    Lowika skrev 2013-12-17 13:27:54 följande:
    det finns ju vegegel, men det är ju gjort på alger och fruktkärnmjöl från johannisbrödträdet. inte riktigt samma som agaragar?
    det där vegegel verkar ju bra, ska se om jag får tag i det, tack!
  • Lowika
    Genuin skrev 2013-12-17 14:21:26 följande:
    det där vegegel verkar ju bra, ska se om jag får tag i det, tack!

Tja, det verkar finnas i dr oetkers sortiment, så ica/coop/vadsomhelst borde nästan ha, om det är en lite större?
Svar på tråden Var köpa nötgelatin??