• student0004

Student på deltid - Skyddad SGI?

Hej!

Jag hade fram till sommaren 2012 en fast tjänst på 100% som jag haft nästan tre år. Efter uppsägning gick jag på första arbetslösa dagen till arbetsförmedlingen för inskrivning och blev berättigad till a-kassa. Ganska snart därefter fick jag ett sommarvikariat på ca 35-40% och tog samtidigt ut a-kassa för resterande tid.

I augusti samma sommar började jag studera på komvux, dock på deltid 75% den första terminen. Samtidigt avskrev jag mig från arbetsförmedlingen och a-kassan då jag tog fullt CSN för mina deltidsstudier och jobbade extra.

Sedan dess har jag studerat 100%, tar fullt bidrag och lån samt jobbar extra.

Borde min SGI vara vilande och baserad på min inkomst innan jag började på komvux, eller gäller det bara om man går från arbete till studier på 100%?

Gäller samma regler kring vilande SGI under studietiden oavsett om man plockar ihop egna kurser eller läser färdigt program?

Tack på förhand.

MVH

• Svar på tråden Student på deltid - Skyddad SGI?
  • Försäkringskassan

Hej!

Utifrån din beskrivning så är det inkomsten från din tjänst som upphörde 2012 som är den vilande inkomsten. Det spelar ingen roll om du läser enstaka kurser eller färdigt program så är det samma regler bara du under hela studietiden uppbär studiemedel från CSN och att det inte finns något glapp mellan arbete, arbetslöshet där du är inskriven på arbetsförmedlingen och studier.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

• student0004

Tack för svar! Glad

Hur är det med studier och sommaruppehåll, behöver man vara inskriven på arbetsförmedlingen om/när man inte jobbar under sommaren, för att skydda sin SGI?

MVH

• Försäkringskassan
    Hej!

Under din utbildningstid, som studiestödet är beviljad för, sänks inte din SGI på grund av uppehåll i terminerna. SGI är då vilande och skyddad mot sänkning.

Hälsningar Ellen,handläggare
  • student0004

Tack, men jag kan tyvärr inte se hela svaret i fönstret... Har jag tolkat det rätt, utifrån vad jag kan läsa, att jag INTE behöver vara inskriven på arbetsförmedlingen under sommaruppehållen mellan studierna, för att skydda min SGI?

MVH

• Försäkringskassan

Hej!

Ber om ursäkt att du inte fick hela svaret.

Det stämmer, så länge du har studiemedel både före och efter sommaruppehållet skyddar man sin tidigare sgi.

Hälsningar

Asta, handläggare

• student0004

Kom att tänka på att jag även hade ett vinteruppehåll på en månad mellan mina studier på komvux innan jag började på universitetet. Kurserna på komvux slutade 21 dec och började 21 januari på universitetet. Jag jobbade lite extra under denna period men var inte inskriven på arbetsförmedlingen. Är min SGI skyddad trots vinteruppehållet?

Tack på förhand.

• Försäkringskassan

Hej!

En SGI är skyddad på loven mellan terminerna om det är så att man ska återgå till studier efter lovet, vilket jag förstår att du har gjort.

För att en SGI ska vara skyddad under studierna behöver man uppbära studiestöd från CSN.

Hälsningar

Isolde, handläggare

Svar på tråden Student på deltid - Skyddad SGI?