• karroooola

Mögel på mintkyssarna??!

köpte mintkyssar I en affär för ett par veckor sedan, till julen, nu ser det ut som det är mögel på! kan det vara det eller kan det vara något annat som uppstått? det är liksom små vita prickar på chokladen som ser ut som mögel, men jag vet inte, vad tror ni? har dem så kort hållbarhet, hoppas på snabbt svar

• Svar på tråden Mögel på mintkyssarna??!
  • karroooola

eller är det något annat fenomen som gör att det blir som små vita tussar?  sockret som kommer upp eller liknande? har ni sett sånt på choklad? är det äckligt eller skadligt? bör jag kunna få nya påsar? dem är köpta I en dyr o lyxig chokladbutik

• amorvincitomniia

choklad kan bli lite vitflammig om den förvarats för varmt t.ex.. Lägg upp en bild vettja! Så är det lättare att bedöma om det är mögel eller inte :)

• karroooola

har tyvär ingen kamera här, men det stammer att den är vitflammig, är det inte mögel då tror du?är mögel alltid grönt? jag har inte haft den varmt, I ett skafferi, kanske 15 grader, bör det vara kylen?

• karroooola

om det bara är vita prickar utan att det är mögel, kan man äta dem då tror ni? har ni också sett mintkyssar med vita prickar/fläckar eller annan choklad med det på? jag har aldrig sett detta for och  då har jag köpt massor av liknande produkter innan o även bakat eget

hur länge borde mintkyssar hålla?

• mercury

Jag hade ätit dem. Har varit med om det massor av gånger. Det har ingenting med kvaliteten på chokladen att göra utan hur du själv förvarar den hemma. Såvida den inte är vitflammig redan då du köper den, för då har den förvarats för varmt på butiken och borde kunna reklameras.

Svar på tråden Mögel på mintkyssarna??!