• Anonym (undrar)

Sjukskriven och har problem med chefen

Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden.. 

Har precis blivit sjukskriven(aldrig blivit det tidigare) till stor del pga att en kollega beter sig illa på jobbet. Hon har fått med sig andra och jag har liksom blivit lite syndabock eller vad man ska säga, den man skyller alla problem på. Det är absolut inte alla som beter sig så, många tycker min chef hanterat det jätte dåligt då kollegan som beter sig gjort så här tidigare mot en annan kollega vilket resulterade i att hon(den utsatta) var nära på att sluta. 

Försökte få tag på min chef igår utan framgång, fick tag på en kollega istället som meddelade att min chefs tele var trasig och att min chef kunde skulle ringa mig lite senare då hon just då var i ett möte. Hon hörde inte av sig igår och har inte hört nått idag heller. 

Jag förstår att man har mkt att göra som chef men hon har blivit så dålig på att höra av sig sen den här konflikten med kollegan blossat upp och blivit värre(blivit värre efter sommaren men alltid varit dåligt).

Dessutom har jag en del andra problem privat vilket resulterat i kontakt med polis(som målsägande!). Min chef har sagt att jag inte fått gå på förhör på arbetstid..vad hon inte verkar förstå(?) är ju att de som utreder har normala arbetstider.. Så jag har alltså inte kunnat medverka. 

Är det normalt/ok beteende för en chef?

• Svar på tråden Sjukskriven och har problem med chefen
  • Anonym (kl)

Vänd dig till facket om du är mobbad!

• Petite Chérie

Nej, det låter inte normalt.

Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • Anonym (?)

Sjukskriven på grund av en kollega ? Kommer du aldrig få igenom

• rosyposy

Nej det här låter inte som en bra chef alls. Konflikträdsla är sällan en bra chefsegenskap.

Och självklart ska du få delta i polisförhör om det behövs, har du sagt till polisen att din chef hindrar dig från att delta?

Prata med facket om du är med där.

• rosyposy
    Anonym (?) skrev 2013-12-17 12:58:44 följande:

Sjukskriven på grund av en kollega ? Kommer du aldrig få igenom

Vad menar du? En elak kollega som mobbar samt en vek och handlingsförlamad chef skapar dålig arbetsmiljö vilket tyvärr är en ganska vanlig orsak till sjukskrivning.
  • Anonym (Center)

Du har inte fått tag i din chef. Du har ingen aning om varför din chef inte hört av sig (chefen kanske är sjuk, har semester osv). Vad i din chefs agerande har varit dåligt?

• Anonym (?)
    rosyposy skrev 2013-12-17 13:03:22 följande:
    Vad menar du? En elak kollega som mobbar samt en vek och handlingsförlamad chef skapar dålig arbetsmiljö vilket tyvärr är en ganska vanlig orsak till sjukskrivning.
    Fk godtar det inte då det ska tas upp med den Som är orsaken
  • Petite Chérie
    Anonym (?) skrev 2013-12-17 13:12:16 följande:
    Det står att det till stor del beror på det. Du vet ju inte hur TS mår. Det kan vara ångest och depression som står på pappret, något som inte alls är ovanligt om man måste spendera 40 timmar i veckan med någon som mobbar en.
    Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • rosyposy
    Förlåt men det går inte att förstå vad du menar. Vem ska ta upp vad med vem?

Det går absolut att bli sjukskriven på grund av dålig arbetsmiljö om det går så långt att det drabbar ens fysiska och psykiska hälsa. Har tyvärr sett det själv ett par gånger som facklig företrädare.

Nu är ju dessutom inte frågan om ts har fått/kommer att få sin sjukskrivning beviljad så jag föreslår att du släpper den bollen.
  • ica

rosyposy skrev 2013-12-17 13:03:22 följande:

Alltför vanlig.
    Då är läkarintyget inte tillräckligt bra skrivet.
Svar på tråden Sjukskriven och har problem med chefen