• Anonym (förvirrad)

12-åring pussar pappa offentligt?

Jag träffade min sambo för 1,5 år sen. Både mina barn och hans barn har anpassat sig bra och har roligt tillsammans. Det jag tycker är lite konstigt är att hans 12 åriga son pussar på pappa väldigt ofta, gärna när vi är hembjudna till vänner och när vi går på stan. Han pussar pappa på munnen, halsen ,armarna, pannan, smalbenen. Vill gärna hålla handen hela tiden, sitta i knät, eller gärna ligga uppepå pappa när han sitter i soffan. Tex om vi står och lagar mat så kan han komma 10 gånger in i köket, varje gång säger han hej pappa och pussar honom. Är detta normalt?? Min 11 åring skulle inte komma på tanken att göra det när någon annan ser det. Han kramar mig när vi säger god natt när ingen annan ser och vi pussar bara varandra på kinderna. Är det jag som är känslig eller? Det jag är rädd för är att om han går på stan och håller pappa i handen och håller på och pussar överallt, och en klasskompis ser honom, vad kommer hända då i skolan? barn är ju inte snälla. Det ser ju lite konstigt ut eftersom pappa och sonen nästan är lika långa dessutom. Har försökt att prata lite med min sambo om det här men han tycker att det är helt normalt beteende, så min fråga till er här inne är: ÄR det normalt??

• Svar på tråden 12-åring pussar pappa offentligt?
  • Anonym (L)

Ja, det är klart det är normalt! De har väl en annan sorts relation än vad du och din son har plus att sonen kanske är inne i en fas där han vill ha mycket närhet av sin pappa eller demonstrativt vill visa att "här är MIN pappa".

• evaanderzzon

Jag tycker att det låter jättefint. Vilken fin relation de måste ha. :) Jag pussar både mamma och pappa på munnen. Jag är 25 år. Vi har mycket kärlek till varann i familjen.

• Anonym (L)
    evaanderzzon skrev 2013-12-17 14:17:49 följande:
    Jag tycker att det låter jättefint. Vilken fin relation de måste ha. :) Jag pussar både mamma och pappa på munnen. Jag är 25 år. Vi har mycket kärlek till varann i familjen.
    Vad härligt! Jag och min bror har också en nära relation, vi går tex gärna hand i hand och kramas mycket Och vi är båda över 40 år och har egna familjer
  • Påven Johanna

Ja, det är lika normalt som att din 11-åring inte vill pussas offentligt. Däremot är det nog vanligare att 12-åringar redan blivit sparsamma med ömhetsbetygelser än att de inte blivit det. Tycker inte grabb och farsa att det är ett problem och om ingen av dem känner sig obekväma med uttryckssättet för tillgivenhet så ser inte jag något konstigt med saken alls.

Och din oro kan dessutom vara helt obefogad, dels för att det tack och lov faktiskt blivit alltmer accepterat att också killar får kramas och pussas (min fjortonårings pojkvän och hennes killkompisar är alla väldigt fysiska och kramar både varandra och oss och föräldrarna utan att det väcker negativ uppmärksamhet) och dels kan det vara så att han inte alls skäms om någon skulle pika honom. 

Igen, min nu fjortonåring har till exempel aldrig skämts för något alls. Har hon velat krama eller pussa någon eller hålla mig eller sin pappa i handen eller under armen eller vad hon nu känt för och någon försökt att kommentera saken på ett retsamt sätt så har hon aldrig tagit illa upp. Hon har bara konstaterat: "Det är inte viktigare vad du tycker än vad jag själv tycker, så jag gör som jag vill med den saken, så gör du som du vill. Okej? Okej."

• evaanderzzon
    Anonym (L) skrev 2013-12-17 14:21:28 följande:
    Vad härligt! Jag och min bror har också en nära relation, vi går tex gärna hand i hand och kramas mycket Och vi är båda över 40 år och har egna familjer

Det är väl underbart! MER KÄRLEK TILL FOLKET! Dessutom tycker jag bara att det är positivt att pojkar visar mer ömhet nu, än för 50 år sedan.
  • Anonym (snälla män)
    evaanderzzon skrev 2013-12-17 14:31:33 följande:

Det är väl underbart! MER KÄRLEK TILL FOLKET! Dessutom tycker jag bara att det är positivt att pojkar visar mer ömhet nu, än för 50 år sedan.
    Det borde alla glädja sig åt. Det kommer ju att innebära att de när de blivit vuxna män har helt andra förutsättningar för att visa känslor och förstå vad de själva och andra behöver än vad många män hittills fått och haft. Allt i den vägen borde stödjas och uppmuntras och tas för både naturligt och givet eftersom det är en positiv kraft som gynnar alla. 

Det blir snälla och varma män av pojkar som kramas. 
  • chrissepisse

Nej, jag tycker inte det är normalt att hålla på så om det är som du beskriver det. Det är jättefint att han tycker om sin pappa men jag hade blivit mer än förvånad om någon av min 12-årings vänner hade klängt och pussat på en förälder på det viset. För mig låter det mer som beskrivningen av en svartsjuk treåring.

• evaanderzzon
    Anonym (snälla män) skrev 2013-12-17 14:36:03 följande:
    Det borde alla glädja sig åt. Det kommer ju att innebära att de när de blivit vuxna män har helt andra förutsättningar för att visa känslor och förstå vad de själva och andra behöver än vad många män hittills fått och haft. Allt i den vägen borde stödjas och uppmuntras och tas för både naturligt och givet eftersom det är en positiv kraft som gynnar alla.  Det blir snälla och varma män av pojkar som kramas. 

Håller verkligen med dig!
  • Anonym (förvirrad)

ok, det är alltså helt normalt. Då är det mig det är fel på för jag blir äcklad av det. Kanske dags att göra slut. Jag tycker det är jobbigt när vi kan stå och pussas i köket och sonen ställer sig 2 cm ifrån och bara stirrar, eller också kramar han pappa bakifrån samtidigt, jag tycker inte att det är ok.

• Anonym (L)
    Anonym (förvirrad) skrev 2013-12-17 14:42:17 följande:

ok, det är alltså helt normalt. Då är det mig det är fel på för jag blir äcklad av det. Kanske dags att göra slut. Jag tycker det är jobbigt när vi kan stå och pussas i köket och sonen ställer sig 2 cm ifrån och bara stirrar, eller också kramar han pappa bakifrån samtidigt, jag tycker inte att det är ok.

Så i själva verket är du inte orolig över att pojken ska bli mobbad utan det handlar om att du tycker det är äckligt? 
Svar på tråden 12-åring pussar pappa offentligt?