• malininorrköping

läraren gått över gränsen

Min son är 11 år har asperger. Han går i vanlig klass. Deras lärare är helt störd gapar skriker barnen har ont i huvudet. Hon läser föräldrars sms högt gör mkt dumt. Mig är hon fjäskig emot säkert för jag är drivande med sonen och hon vill verka förstående inför hans problematik. Flera andra föräldrar har pratat om gå ihop till rektorn men jag har hållit mig utanför då jag strider om mycket annat och sonen inte säger ngt.
    Jag reagera för ett tag sen när han verkade rädd för henne . Sedan skickade hon hem ett matte prov med 0 p för påskrift vilket jag lyfte. Är ju lite onödigt för självkänsla n.
    Nu till det stora en mamma i klassen ribgde på frågade om min son berättat om vilken kränkande behandling han utsatts för.
    Tydligen hade de gjort ett vi i femman prov.
    Min son hade miss uppfattat en fråga så då tog hon hans prov som alla visste det var sa högt och tydligt vi var 18 nu är vi 17 och rivit sönder det inför klassen. Frågade sonen det stämmer nu är han livrädd jag ska ta tag i det. Ringde en annan mamma som frågade sitt barn som intygade. Vad ska jag göra :(

• Svar på tråden läraren gått över gränsen
  • joseeffin

Läraren har gått alldeles för långt och du ska gå vidare med detta. Påminner så om den läraren jag hade i mellanstadiet, en fruktansvärd kvinna som aldrig borde få ha blivit lärare. Vid ett tillfälle samlades alla föräldrar på krismöte på skolan tillsammans med läraren, kurator och rektor. Det var tydligen (barnen närvarade inte) mycket hätsk stämning och sista terminen i sexan valde läraren att sjukskriva sig.

Det felet mina föräldrar gjorde var att de inte riktigt förstod, eller ville förstå, allvaret i hennes beteende. Det var först flera år senare som de verkligen begrep men då var det redan försent. Mitt förtroende för vuxna var körd i botten, jag var rädd, mådde periodvis dåligt psykiskt och än idag kan jag minnas tillbaka till en tid i livet där en vuxen människa behandlade mig, ett barn, kränkande.

Jag minns speciellt en situation då jag fick alla rätt på ett prov om kroppen. Hon ställde sig då upp i klassrummet och sa att det var säkert fusk som låg bakom. Vid ett utvecklingssamtal sa hon till min mamma att jag aldrig skulle bli något.

Trots att jag nu är 30 år sitter såren kvar. För ditt och andras barns skull, gå ihop er föräldrar och ta tag i saken.

• Vaniljpinglan

Jag tycker du ska prata med din son och tala om att det fröken gjort är inte okej och sen pratar du med rektorn

• joseeffin

Läraren har gått alldeles för långt och du ska gå vidare med detta. Påminner så om den läraren jag hade i mellanstadiet, en fruktansvärd kvinna som aldrig borde få ha blivit lärare. Vid ett tillfälle samlades alla föräldrar på krismöte på skolan tillsammans med läraren, kurator och rektor. Det var tydligen (barnen närvarade inte) mycket hätsk stämning och sista terminen i sexan valde läraren att sjukskriva sig.

Det felet mina föräldrar gjorde var att de inte riktigt förstod, eller ville förstå, allvaret i hennes beteende. Det var först flera år senare som de verkligen begrep men då var det redan försent. Mitt förtroende för vuxna var körd i botten, jag var rädd, mådde periodvis dåligt psykiskt och än idag kan jag minnas tillbaka till en tid i livet där en vuxen människa behandlade mig, ett barn, kränkande.

Jag minns speciellt en situation då jag fick alla rätt på ett prov om kroppen. Hon ställde sig då upp i klassrummet och sa att det var säkert fusk som låg bakom. Vid ett utvecklingssamtal sa hon till min mamma att jag aldrig skulle bli något.

Trots att jag nu är 30 år sitter såren kvar. För ditt och andras barns skull, gå ihop er föräldrar och ta tag i saken.

• Queenie70

Hur kan du ens vara tveksam till om du ska gå vidare med detta? Om det skulle vara mitt barn skulle jag dykt upp som en rasande furie på lärarens trapp, med en trolig skyddstillsyn runt hörnet.

• malininorrköping

Ja jag funderar inte på det ska ta tag i det hon har tydliga favoriter också som hon kallar gulle elever. Det jobbiga är att hon lyfter allt inför hela klassen så barnen tycker det är obehagligt. Mycket har jag anförtrott åt henne som hon sen tae upp med sonen angående hans funktions nedsättning

• krompa

I nuläget har lärare noll respekt och status i samhället, detta är något som måste ändras.

När en lärare går så pass långt över gränsen måste även du kontakta rektorn så att ni är flera som berättar om vad som hänt. Låt inte denna läraren trycka ner fler barn, det finns bra lärare som kan ta över klassen.

När jag varit med om att lärare betett sig illa har det nästan alltid varit så att övriga lärare och rektorer misstänker att något är galet, men de behöver elevernas och framförallt föräldrarnas röster för att kunna agera. Jag tror inte lärarens agerande är en nyhet för rektorn, hen har nog bara inte nog kött på benen för en varning utan era ord.

• Dimisi

Ta kontakt med de föräldrar som ville gå ihop och säg att du ska meddela rektorn om denna händelse. De kan då passa på att ta sina ärenden oxå. Säg till rektorn att det är så pass många och allvarliga saker att du vill se en snabb och stor förändring. Tveka inte att kontakta skolverket om inget händer.

Till din son kan du ju berätta att läraren försökte blåsa vi-i-femman-organisationen. Du kanske kan kontakta dem oxå?

• malininorrköping

Vi ska ringa runt på jullovet har rektor sekretess vill gärna ringa imorgon men vill inte han lyfter det med läraren än. Vill han får höra allt först från andra föräldrar

Svar på tråden läraren gått över gränsen