• Anonym (Underbart!!)

Underbart att vara förälder! Vilken period är roligast?

Nu har jag bara varit förälder i 5 månader, men det känns som att det här (och min karriär, familj) är det största jag velat åstadkomma. Det har gjort mitt liv fullständigt komplett och jag är bara så sjukt förälskad i mitt barn.. Allting är roligt. Absolut allting. Men det kommer väl tråkiga perioder också.

Jag längtar efter att åka på tivoli och till djurparken.. Gå på bio första gången och lära barnet att cykla. Och hitta på massor.

När var den roligaste perioden för er att vara förälder? Vad var det som var roligast? 

• Svar på tråden Underbart att vara förälder! Vilken period är roligast?
  • Anonym (hm)

Jag tycker det blir roligare ju äldre de blir, det blir lite mer människa. Min son nu lite mer än 2,5 o pratar o står i plus får egen vilja som inte är skitlajbans varje gång han visar den.

• Tow2Mater

5-år hittills. Självständig men gosig, utvecklad stark personlighet, kan både diskutera och skoja. :)

• sina

Min unge är fyra år och hittills har det bara blivit roligare och roligare.

• Anonym (baby)

Har vuxna barn och med varje barn - 4 st - tyckte jag bäst om spädbarnsåret från 0-12mån.

• Momalicious

Min son är tre nu, och hittills är det här den roligaste tiden. Det har bara blivit roligare och roligare. Man kan ha samtal med honom, han kan göra så mycket, han sover rätt bra, han har så mycket kloka saker att säga och får oss att skratta dagligen med saker han säger. Han är bara en sån fantastisk människa, så snäll och omtänksam och rolig. Ja, jag bara längtar efter sommaren då jag ska vara föräldraledig med honom mellan juni och september. Kommer vara så himla härligt!

• StarStruck

Min dotter är 15 månader och nu är bästa tiden hittills, hon lär sig så mycket hela tiden. Det är så roligt att se.

• IsDimma

Min pappa har alltid sagt att vi barn var roligast att ha att göra med och prata med och umgås med när vi var mellan 5-7,8 år sådär. Stora nog att prata men små nog att alltid säga sanningen typ

• Anonym (Underbart!!)
    MotvilligaMamman skrev 2013-12-17 21:30:14 följande:
    Har inte kommit dit än, men misstänker att det blir när de flyttar hemifrån. Då kan jag kanske börja njuta lite.
    Hahahaha!
  • Litet My

Kan inte välja, mina är 2,5 och 8 år. 2,5 är roligt för att hon pratar så mycket och det händer en massa varje dag, 8 åringen för att han börjar bli gammal nog att föra en seriös diskussion med i smått och stort.

• nozpa

Äldsta är bara 2½, men efter 6 månader så har det bara blivit roligare, och roligare. Även om man har en bestämd liten 2½ åring hemma som ibland får en att kolla efter eventuella gråa hårstrån.

• Magda86

Jag har en 5,5 åring och en 7 månaders. Jag tycker min 5 åring är helt underbar att umgås med. Hon har så mkt funderingar och lösningar på saker. Vi kan gå på bio, bibliotek , enklare restauranger osv..

Min 7 månaders är mysig och underbar, men på ett annat sätt. Njuter av att vara med henne men ser fram emot allt roligt vi kan göra när hon är äldre;)

• Anonym (_)

5-9 år är helt klart guldåldern! Barnen är stora nog för att man verkligen ska kunna göra roliga saker ihop (utan blöjor, vagnar, specialmat, gnäll). Man kan prata med dem, njuta av utflykter, museer, resor, restaurangbesök osv samtidigt som de är små nog att fortfarande tycka att mamma och pappa är bäst!

• Anonym (sara)

Alla perioder tycker jag har sin charm, men när de börjar prata och kommunicera mer självständigt i 2-2,5-årsåldern samtidigt som de är gudomligt gulliga i allt de gör....det minns jag som i ett rosa skimmer. Det är också tiden före alla ev orosmoment kring barnets sociala miljö börjar, och den slutar ju aldrig....

Alla åldrar kan vara härliga, och de blir mer och mer sig själva, sin egen personlighet, ju äldre de blir, vilket är underbart att följa. Det kommer ständigt nya roliga saker att göra och uppleva med sitt barn oavsett vem hen är. Sen innebär ju ökad ålder ökad självständighet, ökad kontakt med omvärlden som inte alltid är så snäll, vilket kan vara mycket smärtsamt. Men förstås nödvändigt. 

Härligt att du fått en så fin start med din bebis. Fortsatt lycka till!

• isolande

Jag och min man brukar säga att det roliga börjar på riktigt efter ett år, när de kan gå och börjar prata och inte är så galet behovsstyrda Glad.

• YokohamaNr2

Mina är 7 och 4.5 och tycker också att alla perioder har varit roliga, en av de stora grejerna jag väntade på var pratet och det är ju så kul, mina var båda lite sena så de pratade inte 'ordentligt' förrns närmare 3. Det är ju så kul att ha en konversation med dem

Tycker också det är otroligt fantastiskt att se hur syskonrelationen förändras och utvecklas, bråk och kompisskap om vartannat

• VitSnö

Från 1 år och framåt tycker jag inte det finns någon roligast period.

Jag älskar när dom börjar prata och jag får höra deras tankar och funderingar och deras berättelser och fantasier. Men därifrån fortsätter det ju bara. Tankarna och samtalet tar ju aldrig slut.
    Utvecklingen går ju i ett hela tiden.

Nu är min äldsta bara 8 år än så länge, så har ju inte kommit till tonåren, men gud vad tröttsamt när folk hela tiden kommenterar till mig att tonåren är värst.
    Varför ska man gå och leta jobbigt istället för att koncentrera sig och njuta av det positiva?

Jag älskar att se mina barn utvecklas och njuter av varje minut med dom.

• TreFantastiskaBarn

Mina barn är 9 månader, 3,5 år, 8,5 år och 10 år. Kan inte välja, tycker alla åldrar är fantastiska än så länge. En extra bonus är mysigheten med flera och mysigheten dem mellan.

Svar på tråden Underbart att vara förälder! Vilken period är roligast?