• regnskogen

fyllning till jultårta!

Hej! 

På lördag har jag och min familj blivit hembjudna av mina farföräldrar hemma hos dom. Jag har tänkt att göra en jultårta till dom som tack till att vi fick komma och hälsa på och så. Men jag velar fram och tillbaka på vad jag ska ha för fyllning och vad jag ska ha för topping på tårtan? 

Jag vill att tårtan ska se lite "julig" ut och jag vill att tårtan ska påminna om julen i smaken. Då tänkte jag att jag skulle färga grädden till röd och grön, för det påminner ju om julen. Sen har jag tänkt att krossa polkagrisar och strö ut på tårtan så att den ser lite trevlig ut. Men då är ju frågan vad jag ska ha för fyllning till tårtan? Jag har tänkt på att ha nougatfluff, men vad ska jag ha som fyllning till det andra lagret som passar till nougat och polkagrisar?

Jätte tacksam för svar! 

• Svar på tråden fyllning till jultårta!
  • Marlean

Polkagrisar lät ju bra, men jag skulle nog ta vaniljkräm med saffranssmak i.

• sofie123

Alltså polkagrisar lät ju toppen! Men kan du inte göra polkagrisfluff också?:)

• Monchichier

Jag skulle göra tårtbottnar av mjuk pepparkaka.
    Och blanda det med något annat juligt. Polkagrisar vet jag inte riktigt om jag tycker om, vill inte att bakverk ska smaka tandkräm.

• Aniiee

Jag vet att det kanske låter lite.... "out there", men jag skulle valt apelsinmousse..... mint + nougat + apelsin är gott.....

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Monchichier
    Aniiee skrev 2013-12-18 00:07:53 följande:
    Jag vet att det kanske låter lite.... "out there", men jag skulle valt apelsinmousse..... mint + nougat + apelsin är gott.....
    Mmmm, apelsin är gott.
    Tillsammans med nejlika tar det mig tillbaka till barndomsjularna..
  • Aniiee
    Monchichier skrev 2013-12-18 00:11:35 följande:
    Mmmm, apelsin är gott.
    Tillsammans med nejlika tar det mig tillbaka till barndomsjularna..
    Monchichier skrev 2013-12-18 00:13:07 följande:
    Jaaa, jag tycker om kryddiga smaker.
    Speciellt såhär till vintern.
    Me 2. Jag skulle förövrigt ta ditt förslag och göra bottnarna på mjuk pepparkaka. Mjuk pepparkaka + nougat + apelsin + polkagrisar. (eller utan polkagrisar med nonstop ist.....)
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Monchichier
    Aniiee skrev 2013-12-18 00:19:51 följande:
    Me 2. Jag skulle förövrigt ta ditt förslag och göra bottnarna på mjuk pepparkaka. Mjuk pepparkaka + nougat + apelsin + polkagrisar. (eller utan polkagrisar med nonstop ist.....)
    Den lät ju faktisk som ett vinnande koncept. 
    Med nonstop istället för polkagrisar då
  • kattm

Om du vill ha mintsmak kanske After Eight-fluff kan passa?

Svar på tråden fyllning till jultårta!