• Anonym (Orolig)

Jag skrev "gått nytt år" - ja kan inte sova nu...

Herregud...nu har jag klantat till det. Jag är medlem i en viss förening för vissa särskilda studenter som studerar juridik. Och så igår blev vi kontaktade av en byrå vilken efterfrågade personal. Eftersom jag såg detta som en stor möjlighet att få in en fot i ett riktigt (och med särskild förtur i och med engagemanget i föreningen) företag. Man skulle vid intresse anmäla intresse till arbetsledaren via mail och skriva lite kort om sig själv och varför man anser sig behörig till tjänsten. Gav man gott intryck skulle man få skicka in cv.

När jag skrev mitt första mail till arbetsledningen på företaget skulle jag som sista hälsning skriva god jul och gott nytt år, men råkade istället skriva "gått nytt år". Kan ni förstå..."gått nytt år"...med "Å". Jösses. Jag vill dö. Mitt livs första och mest viktiga arbetsansökan kommer att kastas i soppor av den arbetsledaren.

Jag kan inte sova...jag har mått dåligt hela dagen verkligen. Jag förstår inte hur jag klantade till det sådär. Jag var så nervös när jag skrev...

• Svar på tråden Jag skrev "gått nytt år" - ja kan inte sova nu...
  • Anonym (förklara)

skriv att du råkade skriva fel för att du var nervös då förstår de hur mkt tjänsten betyder för dig, att fela är mänskligt men ingen kan veta att du gjort fel av misstag om du inte berättar! Då kanske de istället tror att du är dålig på att skriva eller liknande

• Anonym (Inte så illa)

Jag har läst ett oändligt antal personliga brev och cvn. Är det ett litet stavfel som det där ändå är när bokstäverna dessutom sitter nära varandra är det inget man lägger någon tyngd på.

Jag har jobbat som rekryterare för Sveriges största it företag i många år och även de som fått högt uppsatta chefsposter har ibland råkat klanta till det lite i ett mejl eller så. Inget du behöver oroa dig för enligt min erfarenhet. Har du visat att du kan stava i resten av brevet är det knappast ett problem.

Klart de kanske fick sig ett gott litet skratt men det gör också att de lägger dig på minnet om resten av ansökan ser bra ut. Om du får komma på intervju eller ett svar så bjud på dig själv ist för att oroa dig. Att ha bra personkemi är minst lika viktigt som att du är kompetent.

Lycka till!

• Anonym (sk)

Håller med båda ovanstående svarare. Jag tycker du kan skriva ett kort mail i lättsam ton där du skriver ungefär:

"Hej igen! Jag är som jag nämnde i min ansökan igår mycket intresserad av den utlysta tjänsten. Jag satte mig i lugn och ro igår kväll och läste igenom det brev jag skickat till er och ser då till min förskräckelse att jag i julstressen råkat skriva fel i avskedsfrasen; jag skrev gÅtt nytt år istället för gOtt nytt år...Då jag är mån om att göra ett så korrekt och gott intryck som möjligt i min ansökan vill jag bara kort påpeka att jag normalt inte har några som helst svårigheter när det gäller stavning eller skriftspråk överhuvudtaget. Ville bara nämna det. God jul och gott nytt år önskas er alltså härmed på nytt! Vänliga hälsningar NN" 

Lycka till!

• Gena
    Anonym (sk) skrev 2013-12-18 05:22:52 följande:
    Håller med båda ovanstående svarare. Jag tycker du kan skriva ett kort mail i lättsam ton där du skriver ungefär:

"Hej igen! Jag är som jag nämnde i min ansökan igår mycket intresserad av den utlysta tjänsten. Jag satte mig i lugn och ro igår kväll och läste igenom det brev jag skickat till er och ser då till min förskräckelse att jag i julstressen råkat skriva fel i avskedsfrasen; jag skrev gÅtt nytt år istället för gOtt nytt år...Då jag är mån om att göra ett så korrekt och gott intryck som möjligt i min ansökan vill jag bara kort påpeka att jag normalt inte har några som helst svårigheter när det gäller stavning eller skriftspråk överhuvudtaget. Ville bara nämna det. God jul och gott nytt år önskas er alltså härmed på nytt! Vänliga hälsningar NN" 

Lycka till!
    Skriv för guds skull inget sådant här mail, TS, det blir bara konstigt. Låt det bara vara. Förhoppningsvis påverkar inte stavfelet din ansökan
  • Grimagen

Resten måste se väldigt bra ut annars hade jag reagerat på att TS inte tagit sig tid till att granska sitt arbete.

• Påven Johanna

Nej, skicka inget mail om saken. Och - om du ändå gör det - skriv inget om att du inte har några svårigheter med stavning och skriftspråk om det inte är så att det är med sanningen överensstämmande. 

Att de skulle kasta ditt mail i soppor tror jag inte. Det låter som en osannolik sysselsättning. 

Lycka till, hoppas att du får ett snabbt och positivt svar. 

• Mylla

Vet du vad ts, detta är nog inte din viktigaste ansökan, kanske hittills i ditt liv men jag tror du kommer göra ännu viktigare ansökningar sen.

Skrev du bra för övrigt i brevet så kan man nog ha överseende med ett sånt stavfel, om inte den som läser är helt insnöad på rättstavning. Du kanske borde kolla alla viktiga texter noga, verkar som du har en tendens att få hjärnsläpp på enkla ord?

Jag tycker inte du ska skicka något mail om det, det verkar barnsligt. Det ger dig uppmärksamhet för fel sak.

• Anonym (Hanna)

Att döma av din trådstart Ts, tycks du ju ha problem med att stava. Om du får jobbet kommer arbetsgivaren att uppmärksamma det förr eller senare så skicka absolut inte något nytt mail. I synnerhet inte där du skriver att du är en fena på stavning, egentligen.

Lycka till Ts! Ha lite is i magen.

• MissEofc

Har svårt att tro att dom vill äta en soppa med ditt cv i ts.. ;)
    Men tror inte det kommer göra så stor skillnad om det var det enda stavfelet.
    Om hela ansökan däremot var full av slarvfel är det en annan sak.

• straw2008

Skriv INTE ytterligare ett mejl eller så. Ses bara som desperat plus att du verkar FÖR angelägen att få jobbet. Tagga ner o se om du får det.

I kinamockaskogen.....
  • Coccolina

Äsch alla kan slinta med fingrarna ibland! Inget konstigt med det!!

Jag fick själv ett brev från min läkare där det stod att jag led av akut hjärnbrist fast jag är säker på att det är järnbrist hon pratade om :-P Så kan hända vem som helst att man skriver lite fel!

Du behöver inte oroa dig alls!

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Rosaceae

Om jag hade fått ett sådant mail hade jag trott att personen skämtade. Jag tror inte att det är så farligt bara resten av brevet är bra.

• Anonym (japp)

Skriv absolut inget nytt mail, låt det hela bero. Det är knappast något de hänger upp sig på. Jag hade bara tänkt att personen var lite trött eller stressad, jag hade inte tänkt att personen inte kan stava (om inte hela mailet var fyllt av stavfel). Skickar du ett nytt mail nu bara för att kommentera ett stavfel så blir det bara pinsamt och du verkar vara en person som är starkt självkritisk och har dåligt självförtroende. Släpp det!

• Förkunnaren

Äh! Typo. SÅ länge som din övriga text inte var felstavad och särskriven så fattar de att det är ett typo. Slappna av.

• Förkunnaren

Alltså att skriva och förklara en felstavad bokstav, det känns lite överdrivet kan jag tycka... ganska creepy.

Som om jag skulle skriva ett nytt inlägg med en lång förklaring till varför jag råkade stava "Så" med enkom versaler.

Svar på tråden Jag skrev "gått nytt år" - ja kan inte sova nu...