• Anonym (ZT)

Har tagit steget. Känns förjävligt!

Idag har jag ringt socialen och ansökt om stödfamilj, Detta blev jag erbjuden i våras men tackade nej. Jag har två barn som inte har träffat sin pappa på ett år nu. Barnen har varit med om mycket negativt bland annat har det förekommit hot och våld hos pappan. 

Jag orkar inte längre gå som en robot hemma och försöka tillgodose deras stora behov och inte ha tid för mig själv eller mitt förhållande. 

Men, Det känns hemskt att jag ska behöva skicka iväg dem. Ändå tror jag att vi alla behöver det. 
    Jag vill gärna höra av era erfarenheter! Lugna mina nerver lite. 
    Just nu känner jag mig som en hemsk mamma som inte kan ta hand om mina barn. Tårarna slutar inte rinna. VARFÖR GÖR JAG SÅHÄR MOT MINA SMÅ FINA UNDERBARA BARN????? 

• Svar på tråden Har tagit steget. Känns förjävligt!
  • Anonym (Trivs)

Jag vet inte hur gamla de är men jag tror inte att det behöver bli en negativ upplevelse alls. Se til att inte visa att du tycker det är så jobbigt inför dem! Prata med dem om att det är viktigt för dig att de trivs hos den andra familjen. Se det som ett extra "dagis", var uppmuntrande och fråga vad de gjort för nåt, vad de ätit och visa tydligt att du blir glad när de kommer hem. Försök vara positiv helt enkelt. Jag har ungen erfarenhet av det men tänker att det är ungefär så man skapar trygghet kring en ny rutin. Du kanske kan tipsa den andra familjen om barnens favoritmat/aktivitet så de lättare förknippar dem med något positivt?

• Haannaaa

Jag tycker inte alls att du är en dålig mamma! Snarare tvärtom, att du kan ta det steget som du nu gjort. 
    Har haft vänner som varit hos stödfamiljer, det har fungerat jätte bra. I början tyckte dom att det var jobbigt och svårt (ca 15-16 år gamla då). Men senare började dom inse att det var bra för dom. 
    Det är mina erfarenheter iaf, jag själv har aldrig behövt stödfamilj, har haft det jätte bra med mina föräldrar. 
    Men du gör det för deras skull och självklart för din egna. Dom förtjänar en mamma som orkar och inte är sur, irriterad eller arg jämt. (Det är ju lätt att det blir så när man är trött och utmattad som du är). 
    Bra gjort tycker jag :)

• Ninja05

TS. Vet du vad du gjort genom detta?

Du har satt dina barns behov före dina egna.

Man kan inte orka genom allt, och att du erkänt det och sträckt ut een hand för hjälp är jättestarkt. Det ska du ha en eloge för.

Det kommer bli bra för er tror jag,absolut.

Du är ingen dålig mamma. Tvärtom!

• Anonym (ZT)

Åh nu blev de fler tårar. Tack! Barnen är 5 och 6 år gamla. Ska jag redan nu börja prata med dem om vad som kan komma att hända? Den äldsta är väldigt känslig för förändringar pga allt som hänt.. 

Jag vet inte hur jag ska göra för att de inte ska känna att jag vänder dem ryggen o inte vill ha dem.. 

• Anonym (Trivs)
    Anonym (ZT) skrev 2013-12-18 12:50:53 följande:
    Åh nu blev de fler tårar. Tack! Barnen är 5 och 6 år gamla. Ska jag redan nu börja prata med dem om vad som kan komma att hända? Den äldsta är väldigt känslig för förändringar pga allt som hänt..  Jag vet inte hur jag ska göra för att de inte ska känna att jag vänder dem ryggen o inte vill ha dem.. 

Du måste självklart berätta en stund i förväg. Särskilt om hen har svårt för förändring! Jag är själv en sån person. Jag kan känna NEJ när en ide presenteras för mig men inte så sällan känns det helt ok när jag fått fundera en tid.
  • Anonym (ZT)

Kan berätta nu att min handläggare ringde tillbaka till mig nyss och sa att eftersom hon utrett oss under 2 år nästan och känner oss så kommer hon att bevilja min ansökan. Ska på möte om en månad. Känns bra men ändå ont i hjärtat. Hoppas det blir bra!!! 

• Anonym (detblirbra)

Jag har enbart goda erfarenheter av stödfamiljer. Har inte varit i en själv men mina två yngre systrar har varit det under sin uppväxt. Det var ett äldre par och de hittade på saker tillsammans och de fick en stark relation. Men det tog aldrig upp relationen mellan barn och mamma, som man kanske kan tro ibland att det ska göra. Det blev mer som en moster/morbror/mormor/morfar-relation.

Dom kom alltid hem trötta och glada efter att ha hittat på massa saker. :) Du har ingenting att oroa dig för. Och det är absolut inte fel, utan snarare väldigt starkt av dig att inse och medge att du behöver hjälp med dina barn. Det är ingen skam i det, det bevisar att du är en bra förälder.

• Vitamin

En stödfamilj är väl just det, ett stöd? Så tror jag i alla fall!
    Alltså en kompletterande trygg punkt för barn vars föräldrar inte riktigt kan hantera situationen, kanske pga brist på avlastande socialt nätverk, sjukdom eller någon livskris.
    Du ska ju inte överge dina barn, TS!

Svar på tråden Har tagit steget. Känns förjävligt!