• LCL

Jobbar kväll, hur är det med dagis på dagtid?

Hej,

En väninna till mig arbetar kvällar/helger och vissa dagar. Hon har sina barn växelvis, varannan vecka. Den veckan barnen är hos henne så har hon barnen på dagis för att sedan låta något av de äldre barnen hämta de yngre på dagis och sedan passa dem hela kvällen tills hon kommer hem. Är detta tillåtet? OBS detta sker endast några dagar i veckan, inte alla 5 dagar.
    Jag vet att man inte skall ha barnen på dagis när man är ledig, men i denna situationen så behöver hon ju vila lite för att klara jobba kvällen och hon måste jobba för att försörja barnen. Kan hon bli av med  barnens dagisplats för detta? Ses det som fusk eller som en rättighet? 
    Någon som vet?

• Svar på tråden Jobbar kväll, hur är det med dagis på dagtid?
  • Lena

Om hon jobbar natt har hon rätt till dagis för att sova. Att låta ett barn passa andra barn regelbundet känns däremot inte okej.

• Tow2Mater
    Lena skrev 2013-12-18 14:15:57 följande:
    Om hon jobbar natt har hon rätt till dagis för att sova. Att låta ett barn passa andra barn regelbundet känns däremot inte okej.
    Det beror ju på deras ålder, klart man hjälper varann inom familjen!
  • LCL

Hon jobbar aldrig natt, utan max kvällar. Det är i Göteborgs kommun.

Håller med, barn som passar barn känn inte helt hundra. I detta fall får barnet dock en peng för besväret och vad jag vet jobbar mamman på att få mer dagtidstjänst.

• LCL

De stora barnen är 16 och 17 så de är fullt kapabla att passa sina syskon får jag nog lov att säga. Även om jag inte tycker att man skall förlita sig helt på sina barn att ta hand om barn man själv har skaffat.

• Tobby

Här lämnar man man 30 min ev längre pga restid innan man börjar o hämtar när man slutar jobba , jobbar man kväll får man lösa tiden efter stängning själv

• Hannah76
    LCL skrev 2013-12-18 14:30:32 följande:
    De stora barnen är 16 och 17 så de är fullt kapabla att passa sina syskon får jag nog lov att säga. Även om jag inte tycker att man skall förlita sig helt på sina barn att ta hand om barn man själv har skaffat.
    Fast kan hon ändra tider på sitt arbete? Eller ska hon säga upp sig?
  • LCL

Hon söker mer dagtid säger hon, hon jobbar som assistent så det är varierande arbetstider. Men konstigt nog så nämner hon att hon "trivs" med kvällsjobb, då hon "inte är någon morgonmänniska"  Jag tycker bara att det är konstigt att lämna barn på dagis under dagen för att sedan låta andra barn passa dem när man jobbar kväll. Det verkar nästan som om hon tycker det e lite skönt att inte ha barnen hela tiden. Jag förstår att det är tungt, det är inte det. Men jag tycker oxå att man tar hand om barnen man skaffar. Pappan tar ju sitt ansvar halva tiden. Hon borde vilja umgås med barnen istället för att sätta dem på dagis på dagarna när hon väl har dem. Hon är inte bäst på att ta kritik så jag tänkte kolla upp hur det är med klara fakta innan jag ställer frågan om dagis rakt till henne. 

• Tobby
    LCL skrev 2013-12-18 15:11:52 följande:

Hon söker mer dagtid säger hon, hon jobbar som assistent så det är varierande arbetstider. Men konstigt nog så nämner hon att hon "trivs" med kvällsjobb, då hon "inte är någon morgonmänniska"  Jag tycker bara att det är konstigt att lämna barn på dagis under dagen för att sedan låta andra barn passa dem när man jobbar kväll. Det verkar nästan som om hon tycker det e lite skönt att inte ha barnen hela tiden. Jag förstår att det är tungt, det är inte det. Men jag tycker oxå att man tar hand om barnen man skaffar. Pappan tar ju sitt ansvar halva tiden. Hon borde vilja umgås med barnen istället för att sätta dem på dagis på dagarna när hon väl har dem. Hon är inte bäst på att ta kritik så jag tänkte kolla upp hur det är med klara fakta innan jag ställer frågan om dagis rakt till henne. 

Håller med att det är konstigt att man inte vill ha barnen hemma om mannar hemma på fm
  • Lena

Hon får inte ha dem där dagtid när hon inte jobbar förutom fyraåringen som har allmänn förskola 15h/vecka

• En blå giraff

När jag eller pappan jobbar kväll så lämnar vi 2-åringen kl 11 på dagis så han får lunch där och sen får lägga sig. I min kommun är det arbetstid plus restid som gäller, men vi får undantag så vi slipper lämna mitt i maten.

• Treskot
    Lena skrev 2013-12-18 18:23:33 följande:
    Hon får inte ha dem där dagtid när hon inte jobbar förutom fyraåringen som har allmänn förskola 15h/vecka
    Olika för olika kommuner. 
Svar på tråden Jobbar kväll, hur är det med dagis på dagtid?