• S00L

Sjukskriven 100% får jag studera distans 50%?

Jag kommer efter årskiftet med stor sannolikhet bli sjukskriven från mitt jobb som förskollärare till 100%. Jag har blivit antagen till en distanskurs som startar i januari på 50% får jag plugga och samtidigt lyfta sjukpenning på 100%? Tänkte inte ta lån från CSN. Bebis beräknad mitten av mars.

• Svar på tråden Sjukskriven 100% får jag studera distans 50%?
  • Fjärilslarv

Nej det brukar man inte få vad jag vet från FK.

• S00L

trots att det är på IT distans vilket innebär att jag sitter hemma samtidigt och inte lyfter något CSN lån..?

• Fjärilslarv
    S00L skrev 2013-12-18 17:39:02 följande:
    trots att det är på IT distans vilket innebär att jag sitter hemma samtidigt och inte lyfter något CSN lån..?
    ja.
    är du sjukskriven så är du för sjuk för att kunna arbeta eller studera.
  • tundra

Du kan ju vara sjukskriven 50 procent och tjänstledig 50 procent för studier.

• Asiela

Är du sjukskriven 100 procent gäller det även för studier. Varför ska skattebetalarna betala för att du ska studera 50 procent och inte vill ta CSN??

• Festina Lente

Om jag var du skulle jag kontakta FK, ibland görs individuella bedömningar. Det kan finnas skillnader, beroende på vad du är sjukskriven för. 

• Festina Lente

Tillägg: alternativet är ju att du är sjukskriven på deltid och endast tar ut bidragsdelen från csn. 

• Lady Paraplyh

Nej, det får du inte. Däremot kan du vara sjukskriven på 50 % och plugga 50 % samtidigt som du är tjänstledig från jobbet.

• S00L

Jag har pratat med min handläggare på FK och hon sa så här: Alla fall bedöms individuellt. Jag ska ha bett min chef om att bli omförflyttad till andra arbetsuppgifter om så är möjligt. Sen vägs mina vanliga arbetsuppgifter mot vilken slags ansträngning det är att studera och om det innebär resor till skola o liknande. ( I mitt fall att vara förskollärare eller att sitta hemma och plugga allt på IT baserad distans utan några sammankomster) Sen var det något om jag 'är sjukskriven mer än X antal dagar och ska ut o arbetsmarknaden och söka andra jobb som är lättare men det är inte aktuellt då jag kommer ha fött mitt barn då och är f-ledig istället. 

Hon trodde inte att det skulle bli några problem att vara 100% sjukskriven och plugga 15 högskolepoäng på halvfart samtidigt.

Svar på tråden Sjukskriven 100% får jag studera distans 50%?