• FruSen

Blandfärsen är brun!

Tog fram två förpackningar blandfärs från kylen som jag ska göra köttbullar av, sista förbrukningsdag är idag. Men den är alldeles brun, så såg den inte ut i förrgår då jag kollade på den (har stått i kyl hela tiden).
    Är det bara att kasta???

• Svar på tråden Blandfärsen är brun!
  • Philippa

Min har aldrig blivit brun.... jag hade kastat den!

• Tobby
    FruSen skrev 2013-12-18 19:03:53 följande:

Tog fram två förpackningar blandfärs från kylen som jag ska göra köttbullar av, sista förbrukningsdag är idag. Men den är alldeles brun, så såg den inte ut i förrgår då jag kollade på den (har stått i kyl hela tiden).
    Är det bara att kasta???

Köttfärsens färg

Ibland kan du stöta på köttfärs som är väldigt röd i färgen, ibland är den mer rosa och ibland har färsen antagit en grå ton. När kött är helt färskt är det purpurfärgat av pigmentet myoglobin. I luft reagerar myoglobinet med syre och omvandlas till oxymyoglobin som ger en klarröd färg. Efter en lite längre stund när köttet haft kontakt med luft och om syretrycket är lågt så går pigmentet över i metmyoglobin på grund av oxidation av järnjonen Fe2+ till Fe3+, och köttet antar en brun/grå-färg. Det är inte farligt på något sätt att äta kött eller köttfärs som har blivit grå på sina ställen, men det kan däremot se oaptitligt ut. Tillagas färsen antar den samma färg rätt igenom.
  • MiaIa90

Inte alls farligt att tillaga köttfärsen.
    Den har bara reagerat på syren i luften.  

• Khaleesi

Lukta på den! Även om datumet inte gått ut kan den ha blivit dålig i din kyl om det inte är tillräckligt kallt. Köttfärs tillagar jag alltid samma dag eller fryser in.

• Tobby

Köttfärs är känsligt så luktar det inte som den brukar så ät inte

• FruSen

Den luktar inte illa men jag brukar så sällan köpa blandfärs så jag vet inte om den ska lukta såhär? Köper alltid nötfärs men tycker det skiljer lite åt i dofterna... Men illa luktar den inte! 

Dock kastade jag den, vågar faktiskt inte chansa, den såg riktigt ful ut, genomgrå/färglös helt och hållet. 
    Vill inte råka ut för matförgiftning/magsjuka precis innan jul...

• Aniiee
    FruSen skrev 2013-12-18 20:20:21 följande:

Den luktar inte illa men jag brukar så sällan köpa blandfärs så jag vet inte om den ska lukta såhär? Köper alltid nötfärs men tycker det skiljer lite åt i dofterna... Men illa luktar den inte! 

Dock kastade jag den, vågar faktiskt inte chansa, den såg riktigt ful ut, genomgrå/färglös helt och hållet. 
    Vill inte råka ut för matförgiftning/magsjuka precis innan jul...

Dumt att du kastade den. Dålig köttfärs luktar illa. Riktigt illa. Som riktigt illaluktande soprum.

Men nu är gjort gjort, så vet du det tills nästa gång.
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Alexandra1990
    Aniiee skrev 2013-12-18 20:32:39 följande:
    Dumt att du kastade den. Dålig köttfärs luktar illa. Riktigt illa. Som riktigt illaluktande soprum.

Men nu är gjort gjort, så vet du det tills nästa gång.
    Ja, soprum blandat med sura ägg typ.
  • giftgrodan

Är det inte så att många idag har en föreställning om att köttfärs ska vara rödare än den faktiskt är?

""I Norge packas skivat kött i en gasblandning som gör att mörning och hållbarhet gynnas. I Sverige har många livsmedelskedjor istället valt att packa kött i en gasblandning som gör köttet rött, med nackdelen att mörningsprocessen går tillbaka och köttet blir segt", skriver Konsumentföreningen Stockholm."

Svar på tråden Blandfärsen är brun!