• Monchichier

Hur luktar en skunk?

I brist på kategorier fick tråden hamna här.

Ja, som rubriken. Hur luktar en skunk?
    Någon som vet som skulle vilja försöka förklara?

• Svar på tråden Hur luktar en skunk?
  • LillGris

Som en skunk, typ! Nejmen det går inte att beskriva riktigt. Det luktar inte gott iaf.

• Monchichier
    exceptionell skrev 2013-12-18 19:35:43 följande:
    "Lukten beskrivs vanligen som en blandning av vitlök, koldisulfid och brinnande gummi."

sv.wikipedia.org/wiki/Skunkar
    Med all respekt, men jag skulle vilja höra en beskrivning från någon som faktiskt har erfarit lukten på riktigt.
    Jag har dessutom ingen aning om hur koldisulfid luktar.
  • Monchichier
    Jill 79 skrev 2013-12-18 19:41:59 följande:
    Ja det luktar typt surt blandat med brännt gummi.
    Är det stickigt i lukten? som typ ammoniak liksom.
    Det har jag alltid föreställt mig att det gör.
  • LillGris
    Monchichier skrev 2013-12-18 19:45:10 följande:
    Är det stickigt i lukten? som typ ammoniak liksom.

Det har jag alltid föreställt mig att det gör.

Jag har iofs bara känt lukten en gång men nej, jag tyckte inte det var stickigt utan mer "mjukt" men ändå väldigt skarpt. Haha det låter inte vettigt det jag skriver.
  • exceptionell
    Monchichier skrev 2013-12-18 19:40:25 följande:
    Med all respekt, men jag skulle vilja höra en beskrivning från någon som faktiskt har erfarit lukten på riktigt.
    Jag har dessutom ingen aning om hur koldisulfid luktar.

Då ber jag om ursäkt för att jag försökte vara till hjälp och lade tid på detta. :)
  • Monchichier
    LillGris skrev 2013-12-18 19:47:07 följande:

Jag har iofs bara känt lukten en gång men nej, jag tyckte inte det var stickigt utan mer "mjukt" men ändå väldigt skarpt. Haha det låter inte vettigt det jag skriver.
    Lite som armsvett?
  • Jill 79

Det är svårt att förklara. Väldigt intensiv lukt. Även om du inte ser den, kan du inte undvika att märka om någon kört ihjäl en på motorvägen tex.

• LillGris
    Monchichier skrev 2013-12-18 19:56:50 följande:
    Lite som armsvett?

Alltså, faktiskt. Inte alls samma doft, (mer en hint av riktigt sur fotsvett i så fall) men samma stil. Fast starkare, oerhört stark doft. Sen luktar det liksom obestämbart flera olika saker. Bränt gummi, det stämmer rätt bra nu när jag tänker på det. Och något mer. Det är en väldigt distinkt doft.
  • Monchichier
    LillGris skrev 2013-12-18 20:07:04 följande:

Alltså, faktiskt. Inte alls samma doft, (mer en hint av riktigt sur fotsvett i så fall) men samma stil. Fast starkare, oerhört stark doft. Sen luktar det liksom obestämbart flera olika saker. Bränt gummi, det stämmer rätt bra nu när jag tänker på det. Och något mer. Det är en väldigt distinkt doft.
    Ja, det var egenskaperna jag syftade på.
    Luktar det så intensivt att man kan smaka lukten?
    Har hört att man blir blind i några minuter om man får det i ögat så att det är starkt kan man räkna ut
  • Tonka

"Nysprejad skunk" är starkt som att sniffa typ ammoniak, svider i näsan och ögonen. Lukten är bara ohyggligt äcklig, kräk varning om man är minsta känslig :( Jag sprang och kräktes samtidigt när jag blev sprejad av en skunk i USA. Måste inte sett klokt ut ;)

• Lia och bäbisen

Jag tycker inte det luktar särskilt illa faktiskt :) Brukade känna en märklig, men inte jätteäcklig, doft när jag åkte bil i USA, och mycket riktigt låg det alltid en överkörd skunk en bit bort :) Även känt det nån gång i villområdet jag bodde i. Men alltså, att förklara det...hm, nej det kan jag faktiskt inte, haha.

Svar på tråden Hur luktar en skunk?