• Jessica 338

mitt barn har fått diagnosen NLD

ja min dotter fick förra veckan Diagnosen NLD (Icke verbal inlärningssvårigheter), tänkte om det fanns fler föräldrar som vars barn har denna diagnos, ???detta är helt nytt för oss. Mycket att lära oss om hur vi skall hantera henne. Vad kan man göra i hemmet för barnen?

• Svar på tråden mitt barn har fått diagnosen NLD
  • Philippa

Vad innebär denna sjukdom? Hur yttrar den sig?

• Jessica 338
    Philippa skrev 2013-12-18 21:25:41 följande:
    Vad innebär denna sjukdom? Hur yttrar den sig?
    Symtomen för NLD varierar från person till person men innebär generellt:
    - brister i att bearbeta nytt
    material och komplexa psykomotoriska aktiviteter.
    - Sekundära brister i svårigheter med visuell uppmärksamhet och explorativt
    beteende,
    - brister i minne, lärt sin en sak glömt det på 10 min, svårt för begreppsformation och problemlösning så matematik är väldigt svårt för dom.

En person med NLD, icke-verbala inlärningssvårigheter, kan ha många starka sidor, de
    talar tidigt i livet med gott ordförråd, har goda ”rote memory” färdigheter, har sinne för
    detaljer, tidigt utvecklad läsförmåga och bra stavning, god verbal förmåga och är bra på
    att återkalla det de hört. Dom går i gång på alla cilyndrar och har ofta småtjafs med kompisar. Dom har fruktansvärt temprament och humör. Vilket min dotter har.

Personer med icke-verbala inlärningssvårigheter har problem med att behandla ickespråklig
    information. De uppfattar t.ex. inte lyssnarens reaktioner. För att fungera är de
    beroende av lätta instruktioner och lätt förmedling av
    information. De har lätt för att uttrycka sig verbalt och kan tala överdrivet mycket.

dom kan ställa många, ofta repetitiva frågor och kan verka inte förstå sammanhanget, utan biter
    sig fast i detaljer. Detta hänger ihop med deras oförmåga att lära in genom att iaktta sin
    omgivning, att fråga är då den enda metoden att ta till sig ny information.

Svårt för detaljer. De kan därför ha stora svårigheter att prioritera sina
    uppgifter, att separera det stora sammanhanget från detaljerna, fånga upp huvuddragen i
    ett resonemang, göra anteckningar eller skriva stödord när någon berättar eller att
    strukturera text efter det språkliga innehållet. På grund av problemen med att uppfatta
    rumsliga förhållanden, kan det uppstå svårigheter att kopiera figurer/mönster/former (från
    tavlan eller ur böcker) eller att rita upp dem ur minnet.

Dom har absolut ingen självbild och jämför sig ofta med andra barn. Dom har svårt att bli nekade att få höra ordet "nej" nej kan du med få upprepa 20-30 ggr innan dom förstår att du sagt "nej".
Svar på tråden mitt barn har fått diagnosen NLD