Philippa skrev 2013-12-18 21:25:41 följande:
Vad innebär denna sjukdom? Hur yttrar den sig?
Symtomen för NLD varierar från person till person men innebär generellt:
- brister i att bearbeta nytt
material och komplexa psykomotoriska aktiviteter.
- Sekundära brister i svårigheter med visuell uppmärksamhet och explorativt
beteende,
- brister i minne, lärt sin en sak glömt det på 10 min, svårt för begreppsformation och problemlösning så matematik är väldigt svårt för dom.
En person med NLD, icke-verbala inlärningssvårigheter, kan ha många starka sidor, de
talar tidigt i livet med gott ordförråd, har goda ”rote memory” färdigheter, har sinne för
detaljer, tidigt utvecklad läsförmåga och bra stavning, god verbal förmåga och är bra på
att återkalla det de hört. Dom går i gång på alla cilyndrar och har ofta småtjafs med kompisar. Dom har fruktansvärt temprament och humör. Vilket min dotter har.
Personer med icke-verbala inlärningssvårigheter har problem med att behandla ickespråklig
information. De uppfattar t.ex. inte lyssnarens reaktioner. För att fungera är de
beroende av lätta instruktioner och lätt förmedling av
information. De har lätt för att uttrycka sig verbalt och kan tala överdrivet mycket.
dom kan ställa många, ofta repetitiva frågor och kan verka inte förstå sammanhanget, utan biter
sig fast i detaljer. Detta hänger ihop med deras oförmåga att lära in genom att iaktta sin
omgivning, att fråga är då den enda metoden att ta till sig ny information.
Svårt för detaljer. De kan därför ha stora svårigheter att prioritera sina
uppgifter, att separera det stora sammanhanget från detaljerna, fånga upp huvuddragen i
ett resonemang, göra anteckningar eller skriva stödord när någon berättar eller att
strukturera text efter det språkliga innehållet. På grund av problemen med att uppfatta
rumsliga förhållanden, kan det uppstå svårigheter att kopiera figurer/mönster/former (från
tavlan eller ur böcker) eller att rita upp dem ur minnet.
Dom har absolut ingen självbild och jämför sig ofta med andra barn. Dom har svårt att bli nekade att få höra ordet "nej" nej kan du med få upprepa 20-30 ggr innan dom förstår att du sagt "nej".