• MarieF

2 månader och har slutat bajsa!!

Har en dotter på två månader som tidigare alltid bajsat 5-6 gånger per dag, men nu har hon inte bajsat på över 48 timmar och innan det var det 24 timmar. Hon trycker och trycker men det kommer ingenting och hon har jätteont i magen! Vad kan det vara??
    Har försökt att ta tempen på henne för har hört att det kan släppa då men det fungerar inte har även masserat och badat men inget hjälper!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-06 22:55:09:
    Tack för tipsen!
    Har provat att trycka benen mot magen, men det fungerar inte hon äter även minifom (har ätit dom i några veckor pga av gaser)
    Hon gasar och gasar men det kommer inget bajs!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-06 22:55:54:
    Glömde tilläga att hon helammas

• Svar på tråden 2 månader och har slutat bajsa!!
  • apsis

Jag kan ju inte veta säkert hur din bebis mår... Men jag tror inte att du behöver oroa dig, det är nämligen normalt för små bebisar att bajsa allt från flera ggr per dag till inte mer än en gång i veckan. Min bebis övergick från att ha bajsat jätteofta till att bajsa ungefär var femte dag när han var ungefär 6 veckor. Jag var oxå jätteorolig, men dom sa på BVC att allt var i sin ordning..

• Lykiska

Det är lika vanligt att så små barn bajsar 10 ggr per dygn som att de bajsar var 10'e dygn. Vår kille ändrade också helt plötsligt från ofta varje dag till jättesällan. På bvc sa de att det dröjer 14 dagar innan de kolla upp det, och sen kan det dröja ytterligare en vecka innan de gör något åt det.

Men det är ju inte meningen att de ska ha ont i magen. På sonen hjälpte det att ta tag i benen och trycka dem upp mot magen. Har du provat det? Annars vet jag inte, du verkar ju ha provat alla trick.

• Tjohalia

om hon har ont i magen och trycker och försöker bajsa utan att det kommer något så är hon nog lite förstoppad. Ammar du eller får hon ersättning? Om hon verkar mycket plågad så kan man (om det inte finns något apotek eller vårdcentral som är öppen) få åka upp på akuten och hämta ett microlax och ge, men ring och hör först...
    Våran tös har haft mycket problem med förstoppning och det är hemskt att se hur dom jobbar för att få ut det...

• Tjohalia

Miss Maria: ingen regel utan undantag! Vet att dom på bvc envist hävdar att ammande barn inte kan bli förstoppade men jag har hört att det visst förekommer.

Om man tydligt ser att barnet försöker bajsa (och det brukar synas om dom försöker trycka på) och dom har ont i magen och kanske fiser mycket (fisarna brukar lukta bajs) och det inget kommer så kan man ju nästan dra slutsatsen att dom är förstoppade. Microlax är dessutom helt ofarligt att ge och är inget som tarmen vänjer sej vid så det gör inget om man råkar ge det någon gång i onödan, bättre då att testa och se om det verkligen är väldigt hårt bajs än att bebisen ska behöva vara förstoppad och ha ont.

• abovo

Min lille kille "tryckte på" utan att det kom något. Han hade jättemagknip. Och han helammas. Vi började ge honom Minifom före varje amning. Det gör att han fiser jättemycket och bajsar regelbundet, det fungerar jättebra. Det var fisarna som var ivägen liksom.
    Kanske värt att testa?

Svar på tråden 2 månader och har slutat bajsa!!