• Anonym (Ledsen)

För högt BMI för IVF ??

Jo, det var så här att jag och min man skulle ha blivit placerade i kö för IVF men min gynläkare ringde mig idag och sa att jag hade förhögt BMI, gränsen låg enligt henne på 35 och jag ligger på 41 BMI.

Om man går privat finns där då också en gräns på 35 BMI ??

Är det bara landstinget som inte vill bekosta IVF för oss, eller tror de inte att det kommer att lyckas, jag förstår inte riktigt. Ska ringa i morgon och få lite klarhet idet, men jag tänkte att kanske någon här visste.

Är det någon som vet ?

• Svar på tråden För högt BMI för IVF ??
  • CarinaB

Vad jag förstår så är chansen optimalast runt 18-24 BMI? Utan att vara expert så antar jag att chansen är större om man inte är överviktig? Inom landstinget ställer de ju krav och jag antar att om en privat klinik är seriös så informerar de ivarjefall om att det kan vara svårare. Men som sagt, vet inte säkert. Ligger själv på 23 BMI så jag hade inga problem.
    Hoppas allt går bra och att ni kommer igång fort!

• Idun

Har själv egentligen för högt BMI. Jag har 32. Gränsen ligger på 30 här i Östergötland. Vi ska precis börja en IVF-behandling ändå eftersom vår läkare anser att det är okej om jag ändå försöker gå ner i vikt. Ska dit den 28 februari och till dess ska jag försöka gå ner några kilo till.

Anledningen till att det är så här är (som jag förstått det) att det dels kan vara pga av fetman som fertilitetsproblemen uppstått. Om du går ner i vikt kan det lösa sig av sig självt. Sen krävs det mer hormoner ju större man är vilket inte är så bra. Och så minskar chanserna att lyckas + att man kommer räknas som en "riskgraviditet".

Hoppas att du kan hitta motivation att försöka gå ner i vikt, jag vet att det är svårt!
    Tycker att du ska ringa och höra vad de säger angående detta. Kan hända att det är okej om man går privat men då får du kansek bekosta det själv. Värt att veta då är ju att chansen till att lyckas minskar. Men det kan ju abslout vara värt ett försök!

• Anonym

Jag ligger på 34 och är tycker jag mycket överviktig många sätter gränsen vid 30 för mig har de inte sagt något, kanske vägde några kilon mindre när jag började men 41 låter väldigt mycket, så tyvärr tror jag inte du får privat heller.

• Anonym (Ledsen)

Jo, jag ska ringa till dem i morgon, måste ju få lite klarhet i det här.

Men tack tack, för att ni tog er tid och svara =)

Kram // Ledsen

• jenniekk

Ts här har du en till! Mitt landsting kräver 30 i BMI och jag är långt därifrån.. Va glad över att de har 35 som gräns. Jag ska försöka gå ner till 35 men får då gå privat och bekosta själv... all lycka till dig! kraam

• Anonym

Vill bara förtydliga: BMI 18 är rejäl undervikt. Optimalt BMI är 20-25 enl. de senaste rönen. Blir ILSK om någon tror att BMI 18 är något "normalt".

• CarinaB

Oj, var inte meningen att trampa någon på tårna! Info jag fick att man enligt BMI inte räknar mellan 18-24 som varken över eller underviktigt hos barnmorskan.
    För säkerhets skull gick jag in och titta på www.ur.se/vetenskap/322 som bekräftar att 18-24 i BMI är normalvikt. Under 18 är undervikt så även om 18 är i nedre delen av skalan är det inget som helst onormalt med det.
    Huvudsaken är att man själv mår bra?!

• minari

Hej jag hade ett BMIpå 40 när vi kollade
    rut sa de oxå att jag hade ett för högt BMI för att få hjälp, började med GI-metoden och har nu minskat mitt BMI till ca 33.

Jag pratade både med privat och landsting men de hade samma "gräns" tyvärr, hamnade hos en jätte go läkare dock som har hjälpt mig massor med vikten:)
    hoppas allt ordnar sig kram

• Anonym (Otrampad!)

Hej!
    Är ilskna anonym ovan.
    Vill säga igen att när det gäller ätstörningar/anorexi så räknas BMI 18 som undervikt. Kroppsliga idealläget är 20-24. Been there, done that!
    :)

• Anonym

Hmm.. jag har ett BMI på 36 och gyn har inte sagt ett ord om min vikt. Jag har fått okej för 3 landstingsfinansierade försök.

• Andrés mamma

Jag vill bara säga det att det är inte BARA för att försöken lyckas bättre om man har ett "lagomt" BMI, utan även för att om BMI ligger för högt så är risken för komplikationer under graviditeten väldigt mycket högre....
    Tänkte bara berätta det, kanske går det lite lättare att motivera en viktnedgång om det är det som krävs för IVF - Att man ger bäsen en bättre start åxå!!!

• Anonym (umeå)

Här i Umeå är det BMI 30 som gäller vid IVF och insemination, och då är det på den privata sidan. Vet ej hur det ligger till när det är landstingsfinansierat.

Svar på tråden För högt BMI för IVF ??