• hejhej1

rå äggula

hej fick en rå äggula över kom på tanken kan man ge det till hund? tål de det? samt är det bra näring för de?

• Svar på tråden rå äggula
  • Birgitta2

Japp. Kanon för pälsen . Och hundar brukar älska lite rå äggula, gärna över lite rå köttfärs.

• hejhej1
    Birgitta2 skrev 2013-12-19 13:37:21 följande:
    Japp. Kanon för pälsen . Och hundar brukar älska lite rå äggula, gärna över lite rå köttfärs.

tack för rådet :) <3  har du nåt mer tips om bästa näring, hon råkade ut för lunginflammation nyligen o bodde 6 nätter på djursjukhus, nu är hon hemma o får antibiotika på tablett i en vecka till, Vill ge henne den bästa återhämtningen som går
  • Birgitta2
    hejhej1 skrev 2013-12-19 13:42:00 följande:

tack för rådet :) <3  har du nåt mer tips om bästa näring, hon råkade ut för lunginflammation nyligen o bodde 6 nätter på djursjukhus, nu är hon hemma o får antibiotika på tablett i en vecka till, Vill ge henne den bästa återhämtningen som går
    Nej, du har nog fått bästa råden från din veterinär. Men läs gärna lite näringslära för hund. Bara att googla. Roligt och intressant med mer kunskap i vilket fall som helst.
  • Birgitta2
    Dexter dot com skrev 2013-12-19 14:12:47 följande:
    Tänk på att bara ge gulan då vitan inte är bra för hundar.
  • Birgitta2
    Lena skrev 2013-12-19 14:45:11 följande:
    Varför är äggvitan inte bra?
    Svårt att bryta ner, och om jag minns rätt kan äggvitan förstöra b-vitaminupptag. Men det var ett tag sen jag hade hund, så jag har inte koll riktigt.

Men tänk på julen: choklad, vindruvor är farligt för njurarna för hundar. En bit ren skinka i fodret är dock jättegott.
  • Lena

Sidorna säger att äggvita hindrar visst näringsupptag. Knappast skadligt i små mängder.

• hejhej1

ja choklad vet jag är skadligt för djur. Birgitta 2 - hon älskade äggulan :)  undrar om man ge små doser av den omega3 olja jag äter själv i fodret....  

• Tess1990
    Lena skrev 2013-12-19 15:02:02 följande:
    Sidorna säger att äggvita hindrar visst näringsupptag. Knappast skadligt i små mängder.
    Men varför vill man ge en hund något som kan vara skadligt överhuvudtaget? 
    och det beror helt på hur stor hunden och hur tålig den är, vissa tål knappt något alls, vissa tål väldigt mycket utan att något händer, men det är bara onödigt att chansa. 

tillagad äggvita är mer okej dock, men lättast att bara ge den råa äggulan (så svårt är det inte att separera! dessutom kanon om man gör tex. maränger då äggulan kanske bara slängs) 

TS

kokt vit fisk och kokt kyckling brukar dom flesta hundar tycka är mums, det är jätte bra för magen
    särskilt om man blandar med välkokt ris (väldigt kokt ris, där man inte häller av allt vatten, så det är riktigt mjukt och kladdigt) det använder vi när våran hund varit sjuk och/eller är dålig i magen, brukar fasta henne ett dygn och sen små men flera portioner med fisk/kyckling och ris
    så ifall hon blir dålig i magen av medicinen så kan det vara en grej, kolla helst med veterinär först dock!

jag skulle inte ha gett henne omega3 som är skapt för människor, dessutom innehåller ägget omega3 och massa bra näringsämnen så jag tror det räcker. 
    ge henne inte för mycket, beror på hur stor hon är, våran väger runt 6kg och 1 äggula 1-3 dagar i veckan räcker för henne. 

Hoppas hon mår bättre och blir helt frisk snart! 
  • Nille02
    Birgitta2 skrev 2013-12-19 14:46:41 följande:
    Svårt att bryta ner, och om jag minns rätt kan äggvitan förstöra b-vitaminupptag. Men det var ett tag sen jag hade hund, så jag har inte koll riktigt.

Men tänk på julen: choklad, vindruvor är farligt för njurarna för hundar. En bit ren skinka i fodret är dock jättegott.

Hoppas du inte menar julskinka för det är inte bra för hundar!!

• Tess1990
    Nille02 skrev 2013-12-21 01:19:06 följande:

Hoppas du inte menar julskinka för det är inte bra för hundar!!

Varför inte? 
    visst beror på vilken man köper, en del innehåller ju en massa tillsatser, salt och skit men om man köper en bra som består av rent kött så är det väl inget farligt? 
  • Nille02
    Tess1990 skrev 2013-12-21 01:31:44 följande:
    Varför inte? 
    visst beror på vilken man köper, en del innehåller ju en massa tillsatser, salt och skit men om man köper en bra som består av rent kött så är det väl inget farligt? 

Nu förstår jag faktiskt inte, skulle du köpa den direkt av en bode/köttaffär då eller, orimmad och utan tillsatser, för att sedan ge din hund RÅ skinka? Jag har aldrig hört att nån tillagar skinka utan att salta alt lagar redan rimmad. Sedan brukar man ju använda Div peppar tex krydd och vitpeppar vid tillagning. Men as I said, du kanske tänker på rå skinka? Och ska vi vara riktigt noga så är ju inte det heller bra med tanka på fetthalten. :)

Svar på tråden rå äggula