• shellly

Jobba 65-75%, måste jag ta ut föräldrapenning?

Hej!

Hjälp mig förstå det här med att gå ner i arbetstid och hur allt funkar då.

Jag ska börja arbeta till våren och ska snart meddela hur jag vill göra.
    Hade tänkt arbeta mac 75% alltså 30h/veckan

Men det jag nu undrar är:

Om jag arbetar 75% behöver jag ta ut FP resterande 25% då?

Om jag tex jobbar 65% måste jag ta ut FP upp till 100% då eller är det upp till 75%?

Tacksam för er hjälp!!

• Svar på tråden Jobba 65-75%, måste jag ta ut föräldrapenning?
  • Natulcien

Om barnet är över 1 år så behöver du ju skydda din SGI genom att ha 100% sysselsättning, d.v.s. t.ex. jobb 75% + föräldraledig 25%.
    Men du kan ju också välja att strunta i FP, och låta din SGI beräknas på de 75% och därmed sänkas. Det beror ju på vad planen är s.a.s...

• pigglet

Tills barnet är 18 månader har man rätt att vara hemma så mycket man vill.
    Efter 18 månader har arbetsgivaren rätt att kräva att man tar fp om man fortsätter vara hemma. Men man har rätt att gå ner till 75% utan att ta fp.

Sedan är frågan om man har en sgi att skydda. Har man inte det är det bara att jobba så lite som man vill och kan.
    Vill man skydda sin sgi får man se till att ha sysselsättning 5 hela dagar/vecka. Man måste göra det varje dag från barnets 1-årsdag i så fall. Man kan alltså kombinera jobb och fp, bara det blir 5 hela dagar/vecka tillsammans.

Varför vill man skydda sin sgi?
    Sgi ligger till grund för bl.a. fp, tfp, sjukpenning mm. Har man väl sänkt/nollat sin sgi behöver man ha för avsikt att jobba heltid igen i minst 6 månader för att höja den igen.

• strojes

Man behöver dock inte jobba heltid för att ha möjlighet att höja sin sgi (om den tex blivit nollad). SGI beräknas ju även på deltid men man måste ha för avsikt att jobba i minst 6 månader framåt för att den ska räknas om på den nya inkomsten.

• shellly

Tack för era svar!

Jag har fått ett erbjudande om att vara tjänstledig i 6 månader från min 100% tjänst och i stället gå på ett tillfälligt vikariat på någon stans mellan 65-75%. Detta skulle ge mig mycket bättre arbetstider så jag kan vara med mina tvillingar så mycket det bara går. 

Men vad gäller då om det är ett vik på tex 75%

• Maddi
    shellly skrev 2013-12-19 18:14:27 följande:

Tack för era svar!

Jag har fått ett erbjudande om att vara tjänstledig i 6 månader från min 100% tjänst och i stället gå på ett tillfälligt vikariat på någon stans mellan 65-75%. Detta skulle ge mig mycket bättre arbetstider så jag kan vara med mina tvillingar så mycket det bara går. 

Men vad gäller då om det är ett vik på tex 75%

Om du vill skydda sgi så måste du ta ut föräldrapenning så det blir 100% sysselsättning/vecka. Alltså ta ut 25% föräldrapenning. 
  • Maddi

Har precis ställt en liknande fråga till dom idag :)

• shellly
    Maddi skrev 2013-12-19 18:47:17 följande:
    Har precis ställt en liknande fråga till dom idag :)

Ok! Men hur "snabb" sjunker SGI då? Jag tycker det här är så svårt och förvirrat. 

Det kommer blir så att det räknas på den "nya" inkomsten då va? 

Jag har ju inga planer på fler barn inom de närmsta 3 åren då vi fick två pojkar första omgången så man vill ju få ut så mycket kvallitetstid med dom som det bara går. Hade gärna varit hemma LÄNGE!!

• Linastrumpan

SGI beräknas på den lön du har och det är din skyldighet att anmäla förändringar till FK. Om du går ner i tid till 75% och väljer att vara partiellt föräldraledig 25% så måste du ta ut 25% från försäkringskassan och din sysselsättning blir då 100% och SGI baseras på en heltidslön.

Om du däremot väljer att gå ner i tid till 75% utan att ta ut ersättning för föräldraledighet från FK så måste du ange till dem nästa gång du begär ersättning , tex VAB eller om du är sjuk, att din sysselsättningsgrad är 75% och du får då din SGI sänkt eftersom den då baseras på 75% av din heltidslön.

Svar på tråden Jobba 65-75%, måste jag ta ut föräldrapenning?