• Anonym (Mamma)

hittar inte på hemsidan

Jag har försökt att hitta där pappan kan flytta över dagar till mig. Hur kommer jag dit? Vad ska jag sedan trycka på för att jag ska ansöka om dagar? Gjorde allt detta engång förut med då blev det inget registrerat. Kanske var på fel. Så berätta gärna om båda. Eller om det går att länka.

• Svar på tråden hittar inte på hemsidan
  • Försäkringskassan

Hej,

Om den andra föräldern är inloggad med e-legitimation på vår hemsida så kan han där avstå föräldrapenning elektroniskt.

Om ni går in under fliken ”mina tjänster” så kommer det upp flera länkar med alternativ på sidan. Där kan ni hitta länken ”avstå föräldrapenning”.

Ni kan också skriva ut och skicka in följande blankett:

https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/87378c1e-966c-4c20-8ada-bbd383eb7ada/7470_utskrift.pdf?MOD=AJPERES

Om du har en pågående anmälan så kan du under snabbvalstjänsterna se ”ansökan om föräldrapenning”.

Hälsningar

Allan, Handläggare 

• Anonym (Mamma)

Kan jag få länken så jag kan skriva ut lappen jag ska ha och fylla i dagarna jag ska vara föräldraledig också. Skickar med posten istället. Mina dagar tog slut den 10e denna månad. Kommer jag bara att få fram till den tionde nu eller får man för månaden före?

• Försäkringskassan

Hej!

Man kan inte skriva ut blanketten ” Ansök om föräldrapenning” via hemsida. Du kan fylla i blanketten  på vår hemsida med hjälp av BankID eller beställa en pappersblankett via Kundcenter: 0771-524 524.

Perioden som betalas ut i december avser den 21 november-20 december. Om dina dagar tar slut under den perioden kommer vi betala ut dagarna så långt de räcker.

Hälsningar

Isolde, handläggare 

Svar på tråden hittar inte på hemsidan